Health media and the management of the krona-coved - 19 pandemic crisis as fake news spreads through social media sites
Abstract
This paper attempts to shed light on how the health media is addressing the crona-19 pandemic crisis in light of the circulation of fake news through social media sites, which has become a virtual space competing for traditional media through which different types of false and misleading information circulate to the public, and in light of that the study is interested in diagnosing the role of health media in managing the Crona crisis, exploring the most prominent forms of media treatments of the Krona Covid-19 pandemic, and then monitoring the mechanisms and methods of spreading fake news through social media sites, as well as The study concluded that health media should adhere to the principles of media ethics in its treatment and coverage of the pandemic.
References
خضور، أديب. (1999)، الإعلام والأزمات، أكاديمية نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.
الدليمي، عبد الرزاق محمد. (2012)، الإعلام وإدارة الأزمات، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
السعدي، مؤيد نصيف جاسم. (2016)، فلسفة التواصل في موقع الفايسبوك، ألفا للوثائق للنشر والتوزيع، قسنطينة.
الشاعر، عبد الرحمان بن إبراهيم. (2015)، مواقع التواصل الاجتماعي والسلوك الإنساني، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
الفيصل، عبد الأمير. (2014)، دراسات في الإعلام الإلكتروني، دار الكتاب الجامعي، العين.
المحارب، سعد بن محارب. (2011)، الإعلام الجديد في السعودية: دراسة تحليلية في المحتوى الإخباري للرسائل النصية القصيرة، دار جداول للنشر والتوزيع، الكويت-بيروت.
الفيصل، عبد الأمير. (2014)، دراسات في الإعلام الإلكتروني، دار الكتاب الجامعي، العين.
القندلجي، إبراهيم عامر. (2013)، الإعلام والمعلومات والأنترنت، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان.
كنعان، علي عبد الفتاح. (2014)، الإعلام والمجتمع، دار اليازوري، عمان.
المشاقبة، بسام عبد الرحمان. (2012)، الإعلام الصحي، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان.
هتيمي، حسين محمود. (2015)، العلاقات العامة وشبكات التواصل الاجتماعي، دار أسامة للنشر والتوزيع، نبلاء ناشرون وموزعون، عمان.
أبو عرقوب، عمر. (2019)، ستة أنواع للأخبار الكاذبة في العصر الرقمي، مجلة الصحافة، معهد الجزيرة للإعلام شبكة الجزيرة الإعلامية، العدد (13).
بداني، أمينة نزيهة. بلحضري، بلوفة. (2018)، الإعلام وإدارة الأزمات، مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية، جامعة تبسة، المجلد (2)، العدد (7).
جاب الله، حكيمة. (2016)، التخطيط الإعلامي وإدارة الأزمات، مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية، الجزائر، المجلد (4)، العدد (7).
الحمامي، هاشم أحمد نغيمش. (2016)، الإعلام الصحي في التلفزيون، دراسة في مقومات البرنامج التلفزيوني المخصص للتوعية الصحية، مجلة العلوم الاجتماعية، العدد 16.
الزعبي، عرين عمر. (2020)، تقييم النخبة العربية لتغطية القنوات الفضائية الإخبارية لأزمة كورونا العالمية: دراسة ميدانية، مجلة دراسات إعلامية، المركز الديمقراطي للدراسات الإستراتيجية والسياسية والاقتصادية، برلين، عدد (11).
قادري، حسين. جلولي، مختار. (2015)، معالجة الصحافة الجزائرية للأزمات الداخلية، أزمة غرداية نموذجا، دفاتر السياسة والقانون، المجلد (7)، العدد (13).
المغير، محمد محمد عبد ربه. (2020)، جائحة فيروس كرونا فرصة لتحقيق العدالة الإنسانية، مجلة الدراسات الإستراتيجية للكوارث وإدارة الفرص، المجلد (2)، العدد (5)، المركز الديمقراطي للدراسات الإستراتيجية والسياسية والاقتصادية، برلين.
المغير، محمد محمد عبد ربه. (2020)، السياسات الإعلامية في الحد من مخاطر كرونا، مجلة الدراسات الإعلامية، العدد (11)، المركز الديمقراطي للدراسات الإستراتيجية والسياسية والاقتصادية، برلين.
مهدي، وردة. مرزوق، بن مهدي. (2019)، تعامل وسائل الإعلام الجزائرية مع الأزمات في ظل التبعية الرقمية، دراسة مسحية على عينة من الصحف الإلكترونية الجزائرية، المجلة الجزائرية للاتصال، جامعة الجزائر3، المجلد (18)، العدد (2).
موسى، محمد الأمين. (2020)، محددات تغطية الفضائيات الإخبارية لجائحة كورونا في عصر الرقمنة، دراسات إعلامية، مركز الجزيرة للدراسات الإعلامية.
النهار. (2018). التصدّي لها واجبٌ أخلاقيٌ... ما هي الأخبار الزائفة أو الـ Fake news؟، تاريخ الاسترداد: 25/06/2020، من: https://n9.cl/wqraz
بي بي سي. (2020). فيروس كورونا: هل ساهمت وسائل التواصل الاجتماعي في نشر الذعر والخوف؟، تاريخ الاسترداد: 21/06/2020، من: https://www.bbc.com/arabic/interactivity-52084379
ثروات، س. م. (2020). العربي الجديد: الإعلام الصحي وكورونا... عودة في زمن الوباء، تاريخ الاسترداد: 28/06/2020، من: https://n9.cl/711wt
شعدو، غ. (2020). كورونا إختبـار قـوي لمصداقيـة مواقع التواصل الإجتمــــاعي. تاريخ الاسترداد:21/08/2020، من: https://n9.cl/pnm5h
عبد الكريم، ع. (2020). معهد الجزيرة للإعلام: تغطية أزمة كورونا.. العلم ضد الإشاعة، تاريخ الاسترداد: 25/06/2020، من: https://institute.aljazeera.net/ar/ajr/article/990
عبد معروف. (2020). القدس العربي: من الإعلام في زمن فيروس كورونا، تاريخ الاسترداد: 28/06/2020، من: https://n9.cl/9vsgvy
منظمة الصحة العالمية. (2020). مرض فيروس كورونا (كوفيد-19): سؤال وجواب. تاريخ الاسترداد: 28/06/2020، من: https://www.who.int/ar/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses
ياسر، ع. ا. (2020). الشرق الأوسط: «كورونا»... و«تعب الأخبار»، تاريخ الاسترداد: 25/06/2020، من: https://n9.cl/gzyo6
Beasley, Berrin & Haney, Mitchell, R, (2013), social media and the Value of Truth, published by Lexington Books, United States of America.
Golbeck, Jennifer, (2015), Introduction to social Media Investigation: A hands-on Approach, published by Elsevier, usa.
- Arabic references in English :
Khaddour, A. (1999). Media and Crises. Naif Arab Academy for Security Sciences, Riyadh.
Al-Dulaimi, A. M. (2012). Media and Crisis Management. Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman.
Al-Saadi, M. N. (2016). The Philosophy of Communication on Facebook. Alpha Documents for Publishing and Distribution, Constantine.
Al-Shaer, Abdul Rahman bin Ibrahim, (2015). Social Media Sites and Human Behaviour. Dar Safaa for Publishing and Distribution, Amman.
Al-Faisal, A. (2014). Studies in Electronic Media. University Book House, Al Ain.
Al-Muhareb, S. (2011). New Media in Saudi Arabia: An Analytical Study of the News Content of SMS Messages. Dar Jadaul for Publishing and Distribution, Kuwait-Beirut.
Al-Faisal, A. (2014). Studies in Electronic Media. University Book House, Al Ain.
Al-Qandalji, I. A. (2013). Media, Information and the Internet. Al-Yazouri Scientific Publishing and Distribution House, Amman.
Kanaan, A. F. (2014). Media and Society. Dar Al-Yazouri, Amman.
Al-Mashaqba, B. R. (2012). Health Media. Dar Osama for Publishing and Distribution, Amman.
Hatimi, H. M. (2015). Public Relations and Social Networks. Dar Osama for Publishing and Distribution, Amman.
Abu Arqoub, O. (2019). Six Tpes of Fake News in the Digital Age. Al Jazeera Magazine.
Bedani, A. N., & Belhadri, B. (2018). Media and Crisis Management. Al-Risalah Journal for Humanities Studies and Research, University of Tebessa
Jabel Allah, H. (2016). Media Planning and Crisis Management. Al-Hikmah Journal for Media and Communication Studies, Algeria.
Al-Hammami, H. A. N. (2016). Health Media on Television: A Study on the Components of Health Awareness Programs. Journal of Social Sciences.
Al-Zu'bi, A. O. (2020). Arab Elite Evaluation of the Coverage of Global Coronavirus Crisis by Satellite News Channels: A field study. Journal of Media Studies, Democratic Centre for Strategic, Political and Economic Studies, Berlin.
Qadri, H., & Jallouli, M. (2015). Dealing with Algerian Press Crises: The Case of Ghardaia Crisis. Policy and Law Notebooks.
Al-Mughayir, M. M. A. R. (2020). Coronavirus Pandemic: An Opportunity for Achieving Humanitarian Justice. Journal of Strategic Disaster Studies and Opportunity Management, Democratic Centre for Strategic, Political and Economic Studies, Berlin.
Al-Mughayir, M. M. A. R. (2020). Media Policies in Reducing the Risks of Coronavirus. Journal of Media Studies, Democratic Centre for Strategic, Political and Economic Studies, Berlin.
Mahdi, W., & Marzouk, B. M. (2019). Algerian Media's Handling of Crises in the Era of Digital Dependency: A Survey Study on a Sample of Algerian Electronic newspapers. Algerian Journal of Communication, University of Algiers 3.
Mussa, M. A. (2020). Determinants of News Coverage by Satellite News Channels of the Coronavirus Pandemic in the Digital Age. Media Studies, Al Jazeera Centre for Media Studies.
World Health Organization. (2020). Coronavirus disease. Retrieved from: https://www.who.int/ar/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses (Accessed June 28, 2020).
Al Nahar. (2020). Combating it is an Ethical Duty: What is Fake News. Retrieved from: https://2u.pw/z5nrN (Accessed June 25, 2020).
Abdel Marouf, A. (2020). Media in the Time of Coronavirus. Retrieved from: https://2u.pw/jdkxh5V (Accessed June 28, 2020).
Thawat, S. M. (2020). Health Media and Coronavirus: Return in the Time of the Pandemic. Retrieved from: https://2u.pw/Xip54xu (Accessed June 28, 2020).
Al-Sharq Al-Awsat. (2020). Social Media Mix Urgent and False COVID-19 News. Retrieved from: https://2u.pw/RhYzXm3 (Accessed June 28, 2020).
Aouer, A. K. (2020). Coronavirus Crisis Coverage: Science against Rumour. Retrieved from: https://2u.pw/bqit0Po (Accessed June 25, 2020).
Al-Sharq Al-Awsat. (2020). Coronavirus Doubles News Consumption, but Does not Increase Trust in it. Retrieved from: https://n9.cl/c8wi3 (Accessed June 28, 2020).
Lite Economy. Facebook Page, Important Social Media Applications. Retrieved June 28, 2020, from https://n9.cl/657b2.
BBC. (2020). Coronavirus: Did Social Media Contribute to Spreading Panic and Fear? Retrieved from: https://www.bbc.com/arabic/interactivity-52084379 (Accessed August 21, 2020).
Shaadu. G. (2020). Coronavirus is a Strong Test for the Credibility of Social Media Sites. Al-Shaab Al-Wataniya Daily. Retrieved from: https://n9.cl/pnm5h (Accessed August 21, 2020).
Yasser, A. (2020). Coronavirus and News Fatigue. Al-Sharq Al-Awsat Newspaper. Retrieved from: https://n9.cl/gzyo6 (Accessed August 21, 2020).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.