The impact of teaching using the discovery learning strategy on the achievement of students in Palestinian public schools is the view of their teachers

  • Ali Lotfi Ali Qashmar Alistiqlal University - Jericho / Palestine
Keywords: word1, Discovery learning, Sciences, Palestinian schools

Abstract

This study aimed to identify the impact of teaching using the learning strategy on discovery on the achievement of the ninth grade students in the Palestinian government schools in the field of science from the point of view of their teachers and to know if there are differences in the use of learning discovery on the achievement of ninth grade students in the Palestinian government schools in science Due to the variables: gender, academic qualification, years of experience and to answer these questions, a questionnaire was constructed to collect data from the sample of the study, which included (24) paragraphs divided into four dimensions.

The study concluded with a set of recommendations, the most important of which was the work on holding workshops for science teachers to explain the concept of learning discovery and its strategies and how to use it through practice and work meetings dealing with the importance of learning discovery by providing the opportunity to strengthen the patterns of learning performance and social students and the stakes of positive values..

References

الأحمد، خالد طه ومطاينوس، جورج (2004) العلوم، منشورات جامعة دمشق، كلية التربية، مطبعة دمشق.

بدير، كريمان (2008) التعلم النشط، عمان. دار المسيرة للنشر والتوزيع.

البغدادي،2005، محمد رضا. وابو الهدى، حسام الدين حسين. وكامل، آمال ربيع. التعلم بالاكتشاف، القاهرة، دار الفكر العرب، مصر.

بن طالب، سعد جعفر طالب (2012) فاعلية استخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف على تحصيل الطلاب في مادة التربية الإسلامية بمرحلة التعليم الأساسي في حضرموت، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، جامعة صنعاء.

ترزولت، عمروني حورية والوناس، مزياني (2010). العلوم كاستراتيجية للتقليل من المعاناة في العمل، جامعة قاصدي مرباج ورقلة، مجلة الباحث في العلوم الانسانية والاجتماعية.

التميمي، عواد جاسم محمد (2010) طرائق التدريس العامة" (المألوف والمستحدث)، المكتبة الوطنية، دار الحوراء، بغداد.

دغلس، عائشة (2004) واقع تنفيذ منهاج العلوم للصفوف العليا في التعليم الأساسي في المدارس الأردنية. أطروحة دكتوراه (غير منشورة)، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.

الربيعي، احلام علي،(2002). أثر استخدام التعلم بالاكتشاف في تحصيل طالبات الصف الخامس العلمي في مادة الكيمياء وتفكيرهن العلمي، رسالة ماجستير غير منشورة كلية التربية – ابن الهيثم، جامعة بغداد.

زيتون، حسن حسين (2003). استراتيجيات التدريس رؤية معاصرة لطرق التعليم والتعلم. القاهرة، عالم الكتب.

سليمان، سناء محمد (2005) التعلم بالاكتشاف أسسه، استراتيجياته تطبيقاته، القاهرة، عالم الكتب.

الطويسي، أحمد(ـ1998) أساسيات العلوم. عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

عبيدات، محمد (2005). اتجاهات طلبة معلم المجال نحو بعض أبعاد التعلم بالاكتشاف في الجامعة الهاشمية، المجلة التربوية، العدد (75)، الكويت.

عيادات، هيثم، (2003) الاحتياجات التدريبية المهارية لمعلمي العلوم من وجهة نظر المعلمين والمشرفين في محافظة إربد. رسالة ماجستير (غير منشورة)، جامعة عمان العربية، عمان: الأردن.

الغامدي، خالد (2008) التدريس بطريقة التعلم بالاكتشاف، وزارة التربية والتعليم، السعودية.

القحطاني، سالم بن علي سالم (2000) فاعلية التعلم بالاكتشاف في تحصيل الطلاب وتنمية اتجاهاتهم في الدراسات الاجتماعية بالمرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير في جامعة الامارات العربية المتحدة.

القحطاني، سالم بن علي سالم (2014) فاعلية التعلم بالاكتشاف في تحصيل الطلاب وتنمية اتجاهاتهم في الدراسات الاجتماعية بالمرحلة المتوسطة، رسالة دكتوراه، جامعة ام القرى- المملكة العربية السعودية.

وزارة التربية والتعليم العالي الفلسطينية ،(2019 م)، ملخص عام لإحصاءات المدارس الفلسطينية للعام الدراسي (2018/2019)، رام الله، فلسطين.

- 18. Johnson D.W & Johnson (1998). Building community through cooperative learning. Lawrence erlbaum associates, 38(2)

Rytivaara, A. (2011). Flexible grouping as a means of classroom management in a heterogeneous classroom. European Educational Research Journal, 10(1), 118-128.

Published
2019-09-30
How to Cite
Lotfi Ali Qashmar, A. (2019). The impact of teaching using the discovery learning strategy on the achievement of students in Palestinian public schools is the view of their teachers. Social Empowerment Journal, 1(3), 17-40. https://doi.org/10.34118/sej.v1i3.918
Section
Articles