History of the development of educational theories

  • Fayssal Ziat university of tebessa
  • Mokhtar DIDOUCHE.MOHAMED University of Algeria 2
Keywords: Education, history, theories, Development

Abstract

       The  educational thought has known several changes over the different historical eras and changed the definition of the education and its properties, process and goals and this according to circumstances and data of each historical period.

      years ago, education used to be practiced simply and in a primitive way based on prompting, emitation and sharing. However this definition evoluated in parallel with humanity evolution. In addition, education at Greeks was distinguished by renewal, innovation and the personal freedom. At Chritians it insisted on knowing the creator and self upbringing based on service. But regarding to Mauslims, the holy Quran and the Sunnah (life of our prophet peace be upon him), these two are considered as a source or an origin to any educational and teaching process, and methods, goals and destinations are taken from them. How ever, in the modern era the educational process faced the apparition of many trends and educational schools represented by the skillest education intellectuals such as: John. Jack Russo, Froebel, Maria Montessori John Dewey and lots others, in order to make education in the modern era go through new challenges because of the globalization, the scientific and technological développement.

References

القرآن الكريم

_ إبراهيم، ناصر. (2008). أسس التربية. ط 2. الأردن: دار عمان للنشر والتوزيع.

_ ابن منظور، (2004). لسان العرب. المجلد 6. مادة ربا. دار صادر للطباعة والنشر. بيروت. لبنان.

_ أحمد عبد الرحمان عيسى. (1988). في أصول التربية وتاريخها. ط 1. السعودية: دار اللواء للنشر والتوزيع.

_ الأهواني، أحمد فؤاد. (1975). التربية في الإسلام. ط 2. مصر: دار المعارف.

_ الجوهري إسماعيل بن حماد. (1990). الصحاح، تاج اللغة وصحاح العربية. تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار. ط 4. بيروت: دار العلم للملايين.

_ الدعيلج، إبراهيم بن عبد العزيز. (2007). التربية. ط 1. مصر: دار القاهرة.

_ الشيباني، عمر محمد التومي. (1971). تطور النظريات والأفكار التربوية. لبنان: دار الثقافة.

_ الغزالي، أبي حامد. (1992). إحياء علوم الدين. ط 2. لبنان: دار الكتب العلمية.

_ الفاربي، عبد اللطيف .(1994). معجم علوم التربية، ط 1. المغرب: دار الخطابي للطباعة والنشر.

_ الفنيش، علي أحمد. (1979). أصول التربية. تونس: الدار العربية للكتاب.

_ بهي الدين، زيان. (1958). الغزالي ولمحات عن الحياة الفكرية الإسلامية. مصر: مكتبة النهضة.

_ ديوي، جون. (1949). التربية في العصر الحديث. ج1، تر: عبد العزيز عبد المجيد ومحمد حسن المقرجي. مصر: مكتبة النهضة المصرية.

_ ديوي، جون. (1964). الديمقراطية والتربية. تر: متى عفراوي وزكريا ميخائيل. مصر: مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر.

_ ديوي، جون. الخبرة والتربية. ط 3. تر: محمد رفعت رمضان ونجيب اسكندر. مصر: مكتبة الأنجلو المصرية.

_ روسو، جان جاك. (1958). إميل أو تربية الطفل من المهد إلى الرشد. ترجمة: نظمى لوقا. مصر: الشركة العربي للطباعة والنشر.

_ عاقل، فاخر. (1974). التربية قديمها وحديثها. ط 1. لبنان: دار العلم للملايين.

_ عبد الدايم، عبد الله. (1984). التربية عبر التاريخ. ط 5. لبنان: دار العلم للملايين.

_ غيوة، فريدة. (2002). اتجاهات وشخصيات في الفلسفات المعاصرة. الجزائر: دار الهدى.

_ لالاند، اندريه. (2001). موسوعة لالاند الفلسفية. المجلد الأول (A_G). ط 2. تعريب: خليل أحمد خليل. بيروت. باريس: منشورات عويدات.

_ Louis, Marie Morfaux. Jean, Lefranc. (2005). Nouveau Vocabulaire de la philosophie et des sciences humaines. 1Ed .Paris: Armand Colin.

Published
2019-09-30
How to Cite
Ziat, F., & DIDOUCHE.MOHAMED, M. (2019). History of the development of educational theories. Social Empowerment Journal, 1(3), 186-207. https://doi.org/10.34118/sej.v1i3.948
Section
Articles