School leadership and improvement of educational process Theoretical perspective on importance and roles

  • Mohamed SAKHRI University Of Laghouat
Keywords: School leadership, educational leadership, education, educational objectives

Abstract

School leadership is essential in schools because of its strategic role in education. It is peracticed through polycies based on given objectives of society. Thus, school leadership aims at acheiving some general and specific goals that can appear in scholars’ activities. 

It provides also a suitable environment for learning process. Therfore, school leadership shoul be an organized process which aim is to have an impact on scholars’ behavior for achieving previousely planned objectives. The main feature of the school leadership lies behind stimulating the educational actors through educational, artistic, and technical inputs which are then purued to get as outcomes educational, social, and economic impacts. This paper aims at understanding the importance and roles of school leadership for improving both the teaching and learning process.

References

الحريري، رافد. (2007). أثر الأنماط القيادية الإدارية. الأردن. دار الثقافة.

المغربي، كامل محمد (2010). السلوك التنظيمي وأسس السلوك الفردي والجماعي في التنظيم. الأردن. دار الفكر للنشر والتوزيع.

صالحة، عبد الله يوسف عيسان. (1994). الأهداف التربوية والسلوكية وتطبيقاتها العملية. مسقط. مطبعة جامعة السلطان قابوس.

عادل، أبو العز وآخرون. (2009). طرق التدريس العامة. الأردن. دار الثقافة للنشر والتوزيع.

عبد العزيز، حوجا. (2005). علم النفس الاجتماعي للعمل. الجزائر. دار العرب للنشر والتوزيع.

عياش، أحمد حميل. (2009). الإدارة المدرسية نظرياتها وتطبيقاتها التربوية. الأردن. دار المسيرة للنشر والتوزيع.

غيان، عمر محمود. (2009). القيادة الفعالة والقائد الفعال. الأردن. دار إثراء للطباعة والنشر والتوزيع.

لبصيص، خالد. (2008). التدريس العلمي والفني بالمقارنة بالكفاءات والأهداف. الجزائر. دار التنوير والتوزيع.

محمود، أمل عبد العزيز. (1997). الأداء القاموسي. لبنان. دار الراتب الجامعية.

مصطفى، خليل كسوان. وآخرون. (2007). أساسيات تصميم التدريس. الأردن. دار الثقافة للنشر والتوزيع.

- Arabic references in English :

Hariri, R. (2007). Impact of Administrative Leadership Styles. Jordan: Dar Al-Thaqafa.

Al-Maghribi, K.M. (2010). Organizational Behavior and Foundations of Individual and Collective Behavior in Organizations. Jordan: Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution.

Eissaan, S.A.Y. (1994). Educational and Behavioral Objectives and Their Practical Applications. Muscat: Sultan Qaboos University Press.

Abu Al-Az, A., et al. (2009). General Teaching Methods. Jordan: Dar Al-Thaqafa for Publishing and Distribution.

Hujja, A.A. (2005). Social Psychology of Work. Algeria: Dar Al-Arab for Publishing and Distribution.

Hameel, A.A. (2009). School Administration: Theories and Educational Applications. Jordan: Dar Al-Maseera for Publishing and Distribution.

Mahmoud, G.O. (2009). Effective Leadership and the Effective Leader. Jordan: Dar Ethraa for Printing, Publishing, and Distribution.

Khaled, L. (2008). Scientific and Technical Teaching in Comparison with Competencies and Objectives. Algeria: Dar Al-Tanweer and Distribution.

Abdel Aziz, M.A. (1997). Lexical Performance. Lebanon: Dar Al-Rateb Al-Jami'iya.

Kasswan, M.K., et al. (2007). Basics of Instructional Design. Jordan: Dar Al-Thaqafa for Publishing and Distribution.

Published
2021-09-30
How to Cite
SAKHRI, M. (2021). School leadership and improvement of educational process Theoretical perspective on importance and roles. Social Empowerment Journal, 3(3), 48-57. https://doi.org/10.34118/sej.v3i3.1535
Section
Articles