The use of information and communication technology in distance education
Abstract
This study aims to identify the nature of information and communication technology, and addressing the quality of higher education, and highlights the importance of using the information and communication technology to improve the quality of higher education in Algerian university. The study concluded that the use of information technology in higher education at Algerian university leads to the spread of education and improving the level and reduce Costs, because there are the costs of unforese en and continuous improvement of the role of the teacher and the teaching methods in distance learning and artificial intelligence for education and achieve the brightest possible levels in the practices and processes, and from access to the outputs with bright efficiency.
References
عبد السميع، سيد أحمد. (1997)، وضعية التعليم الجامعي والعالي في مصر، التعليم في البلدان العربية – منتدى الفكر العربي، عمان.
الجنزورى، كمال. (1997)، مصر والقرن الحادي والعشرين: كتاب الأهرام الاقتصادي، مصر.
المنجد في اللغة والإعلام. (1986)، ط 21، دار المشرق، بيروت.
بوعيشة، محمد. (2000)، أزمة التعليم العالي في الجزائر والعالم العربي، ط1، دار الجبل، بيروت.
دليو، فضيل وآخرون. (2006)، المشاركة الديمقراطية في تسيير الجامعة، ط1، مخبر علم الاجتماع والاتصال، جامعة منتوري، قسنطينة.
لعقاب، محمد. (1999)، الانترنت وعصر ثورة المعلومات، دار هومه، الجزائر.
معراج، هواري. (2008)، نموذج مقترح لتحسين التعليم الإلكتروني عن طريق حوسبة المقررات، مجلة الواحات للبحوث والدراسات، غرداية، المجلد (01)، العدد (03)، ص ص (42-68).
الأنصاري، مصطفى أحمد. (2002)، برنامج لإدارة الجودة الشاملة وتطبيقا لها في المجال التربوي، مركز قطب للتدريب التربوي لدول الخليج.
خداش، حسام الدين. (2004)، التعليم الجامعي وتكنولوجيا المعلومات حالة التعليم المحاسبي، مجلة دراسات العلوم الإدارية، الأردن، المجلد (31)، العدد (2).
اللبان، شريف درويش. (2002)، تكنولوجيا الاتصال المخاطر والتحديات الاجتماعية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.
مسعى، محمد محمد. (1999)، ظاهرة العولمة الأوهام والحقائق، مطبعة ومكتبة الشعاع، مصر.
- Arabic references in English :
Abdel Samie, S. (1997), The Status of University and Higher Education in Egypt (Waḍʻīyat al-Taʻlīm al-Jāmiʻī wa-al-ʻālī fī Miṣr). Arab Thought Forum, Amman.
Al-Ganzouri, k. (1997), Egypt and the Twenty-First Century: Al-Ahram Economic Book (Miṣr wa-al-qarn al-ḥādī wa-al-ʻishrīn: Kitāb al-Ahrām al-iqtiṣādī), Egypt.
Al-Munajjid in Language and Media (1986), Dar Al-Mashreq. Beirut.
Bouaicha, M. (2000), The Crisis of Higher Education in Algeria and the Arab World (Azmat al-Taʻlīm al-ʻĀlī fī al-Jazāʼir wa-al-ʻālam al-ʻArabī). Dar Al Jabal. Beirut.
Delio, F. (2006), Democratic Participation in University Management (al-Mushārakah al-Dīmuqrāṭīyah fī tasyīr al-Jāmiʻah), Sociology and Communication Laboratory. Mentouri University.
Laqab, M. (1999), The Internet and the Age of Information Revolution (al-Intarnit wa-ʻaṣr Thawrat al-maʻlūmāt). Dar Houma, Algier.
Maraj, H. (2008), A Proposed Model for Improving E-learning through Computerizing Courses (Namūdhaj muqtaraḥ li-taḥsīn al-Taʻlīm al-iliktrūnī ʻan ṭarīq Ḥawsabat al-muqarrarāt). Al-Wahat Journal of Research and Studies, Ghardaia, p p (42-68).
Al-Ansari, M. A. (2002), A Program for Comprehensive Quality Management and its Application in the Educational Field (Barnāmaj li-idārat al-jawdah al-shāmilah wa-taṭbīqan la-hā fī al-majāl al-tarbawī). Qutb Center for Educational Training for the Gulf States.
Khadash, H. (2004), University Education and Information Technology (al-Taʻlīm al-Jāmiʻī wa-Tiknūlūjiyā al-maʻlūmāt ḥālat al-Taʻlīm al-Muḥāsibī). Journal of Administrative Science Studies, v (31), I (2).
Al-Laban, S. D. (2002), Communication Technology, Social Risks and Challenges (Tiknūlūjiyā al-ittiṣāl al-makhāṭir wa-al-taḥaddiyāt al-ijtimāʻīyah). Egyptian Lebanese House, Egypt.
Masa’, M. M. (1999), The Phenomenon of Globalization, Illusions and Realities (Ẓāhirat al-ʻawlamah al-awhām wa-al-ḥaqāʼiq). Al-Shu’aa Press and Library, Egypt.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.