Physical education and it’s effect on children’s agression (Intermidiate stage students in Bouira)

  • Noura nemmiche University Of djelfa
  • kamilia sider University Of Bouira
  • kamal bourzgue University Center of Aflou
Keywords: Physical education, Aggressive behavior, Children

Abstract

Physical education is considered as an essential condition for maintaining health and enhancing energy for work, it’s a psychological and physical balance factor that enables students to practise various types of sports in order to Develop their movement capacity and mental skills in addition to being an open space for them, to vent their repression and frustration instead ofinterpreting   such behaviors into socially unaccepted behavior such as aggressive behavior.

Based on what is mentioned before, our current study deals with the effect of physical education in reducing aggressive behavior among intermediate stage pupils (late childhood).

Through the obtained results, we have concluded that there are no differences between children who are practicing and non-practicing physical education in the degrees of aggression.

References

أبو هرجة، مكارم حلمي وزغلول، محمد سعد ورضوان، رضوان محمد. (2000). موسوعة التدريب الميداني للتربية البدنية(ط1). القاهرة: مركز الكتاب للنشر والتوزيع.

الخضيري، محسن أحمد وآخرون. (1992). الأسس العلمية لكتابة رسائل الماجستير والدكتوراه. القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.

العقاد، عصام عبد اللّطيف. (2001). سيكولوجية العدوانية وترويضها. القاهرة: دار غريب للنشر.

العمرية، صلاح الدين. (2005). علم نفس النمو (ط1). الأردن: مكتبة المجتمع العربي.

خليفة، ايناس. (2005). مراحل النمو(ط1). عمان: دار مجدلاوي للنشر والتوزيع.

دويدار، عبد الفتاح. (1996). مناهج البحث في علم النفس. الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.

سيدر، كميلة. (2017). إدراك أسلوب المعاملة الوالدية (الرّفض الوالدي) ومفهوم الذات وعلاقة كل منهما بالسلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس في الطور المتوسط. جامعة الجزائر 2: أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه العلوم في علم النفس العيادي.

شريفي، هناء. (2002). إستراتيجية المقاومة وتقدير الذات وعلاقتها بالعدوانية لدى المراهق الجزائري- دراسة مقارنة-الجزائر رسالة مقدمة لنيل شهادة الماجستير في علم النفس العيادي.

عبد الهادي، نبيل. (2005). مداولات النمو ومشكلاته (ط1). عمان: الأهلية للنشر والتوزيع.

عزة، عبد الفتاح. (2011). علم النفس اللعب في الطفولة المبكرة بين النظيرة والتطبيق. القاهرة: دار الفكر العربي.

عصام، نور سرية. (2006). علم النفس النمو. الإسكندرية: مؤسسة شباب الجامعة.

فهمي، مصطفي. (د س). سيكولوجية الطفولة والمراهقة: القاهرة: مكتبة مصر.

ملحم، سامي محمد. (2004). علم نفس النمو، دورة حياة الإنسان(ط1). الأردن: دار الفكر للنشر والتوزيع.

ملحم، سامي محمد. (2007). الأسس النفسية للنمو في الطفولة المبكرة(ط1). الأردن: دار الفكر للنشر والتوزيع.

Baenninger, R. (1994). Aggression, Inv. Ramachandran (Ed), Encyclopedia of Human behavior. New York : Academic press.

- Arabic references in English:

Abu Harjah, Makarem Helmi, Zaghloul, Mohamed Saad, and Radwan, Radwan Mohamed. (2000). Encyclopedia of Field Training for Physical Education (1st Edition). Cairo: Al-Kitab Center for Publishing and Distribution.

Al-Khudairi, Mohsen Ahmad, et al. (1992). The Scientific Basis for Writing Master's and Doctoral Theses. Cairo: Anglo-Egyptian Library.

Al-Akkad, Essam Abdel Latif. (2001). Psychology of Aggression and Its Taming. Cairo: Dar Ghareeb for Publishing.

Al-Omaria, Salah Eldin. (2005). Developmental Psychology (1st Edition). Jordan : Arab Community Library.

Khalifa, Inas. (2005). Stages of Development (1st Edition). Amman: Dar Majdalawi for Publishing and Distribution.

Dweidar, Abdel Fattah. (1996). Research Methods in Psychology. Alexandria : Dar Al-Maarif University.

Seder, Kamila. (2017). Perception of Parental Treatment Style (Parental Rejection) and Self-Concept and their Relationship with Aggressive Behavior among Middle School Adolescents in Algeria. University of Algiers 2: A thesis submitted for a Ph.D. in Clinical Psychology.

Sharifi, Hanaa. (2002). Resistance Strategy, Self-Esteem, and Its Relation to Aggressiveness in Algerian Adolescents - A Comparative Study - Algeria. A thesis submitted for a Master's degree in Clinical Psychology.

Abdel Hadi, Nabil. (2005). Deliberations on Development and Its Problems (1st Edition). Amman: Al-Ahlia for Publishing and Distribution.

Azza, Abdel Fattah. (2011). The Psychology of Play in Early Childhood Between Theory and Application. Cairo : Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Essam, Nour Suriya. (2006). Developmental Psychology. Alexandria: Youth University Institution.

Fahmi, Mostafa. (n.d). Psychology of Childhood and Adolescence. Cairo: Egypt Library.

Malhem, Sami Mohammed. (2004). Developmental Psychology, The Human Life Cycle (1st Edition). Jordan: Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution.

Malhem, Sami Mohammed. (2007). Psychological Foundations of Development in Early Childhood (1st Edition). Jordan: Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution.

Published
2022-06-30
How to Cite
nemmiche, N., sider, kamilia, & bourzgue, kamal. (2022). Physical education and it’s effect on children’s agression (Intermidiate stage students in Bouira). Social Empowerment Journal, 4(2), 50-59. https://doi.org/10.34118/sej.v4i2.2183
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)