The role of the psychologist in achieving the mental health of the school child

  • Manel Thelaidjia university of Annaba
Keywords: Psychologist, mental health, counseling service, school child

Abstract

Psychological counseling services are a comprehensive psychological education tool that helps to satisfy the needs of our children and strengthen their incentives and enrich their experiences.It contributes significantly to achieve their normal growth according to their inclinations, abilities and preparations, and provides them with guidance to help them solve their academic problems in a scientific and educational manner, and to avoid them feeling of failure This article comes to monitor the reality of the counseling process in the school, and to identify the personal characteristics of the psychologist, which indicate the importance of modern psychological trends and their active role in improving the quality of service. Psychological provided by the school psychologist. Perhaps the most important outcome of directing the attention of educators and those concerned with the preparation and training of psychologists - whether at the university or during the performance of these tasks in schools - the need to search for new alternatives to the programs of preparation and training, or support the current programs with more activities, techniques and capabilities that enable the preparation and training of psychologists, to ensure Have a comprehensive and realistic performance of all psychological services provided in schools

Metrics

Metrics Loading ...

References

- أحمد زكي صالح ( 1966 ): علم النفس التربوي، ط 9 ، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.

- أحمد على المعشني(2001): خدمات الإرشاد النفسي والتوجيه الدراسي والمهني في المرحلتين الثانوية والجامعية في محافظة ظفار- سلطنة عمان، رسالة ماجستير "غير منشورة"، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة القديس يوسف، بيروت.

- أسماء عبد المنعم إبراهيم(1994): الخدمات النفسية والتغير الاجتماعي، دراسة ميدانية في إدراك طالبات المرحلة الثانوية والمدرسين والإدارة المدرسية لدور الأخصائي النفسي في المدرسة، المؤتمر الأول للعلوم التربوية والنفسية بجامعة طنطا فرع كفرالشيخ، ص ص 1- 12.

- آمال صادق، فؤاد أبوحطب (1999): نمو الإنسان من مرحلة الجنين إلى مرحلة المسنين، ط4، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.

- إيهاب الببلاوي وأشرف عبد الحميد(2005): الإرشاد النفسي المدرسي- استراتيجية عمل الأخصائي النفسي المدرسي، دار الكتاب الحديث، القاهرة.

- برنامج تطوير التعليم (ERP)، وزارة التربية والتعليم، وبرنامج USAID (2008): دليل تدريب المدربين على التقييم الذاتي وخطة تحسين المدرسة، القاهرة.

- جابر عبد الحميد جابر ومحمد فخر الإسلام(د.ت): قائمة أيزنك للشخصية (E.P.I.)، دار النهضة العربية، القاهرة.

- جواهر عبد الله آل الشيخ(1999): أبعاد الشخصية في ضوء نظريات أيزنك وجيلفورد وكاتل، دراسة على عينة من الإناث بالمجتمع السعودي، رسالة دكتوراه "غير منشورة"، كلية الآداب، جامعة عين شمس.

- حامد عبد السلام زهران 1980: التوجيه والإرشاد النفسي، ط2، عالم الكتب، القاهرة.

- سعد جلال(1992): التوجيه النفسي والتربوي والمهني مع مقدمة عن التربية للاستثمار، ط2، دار الفكر العربي، القاهرة.

- سهام درويش (1988): مبادئ الإرشاد النفسي، دار القلم، الكويت.

- عادل أحمد حسين(1996): تقويم الكفايات المهنية للأخصائي النفسي المدرسي ووضع برنامج تدريبي لتنميتها، رسالة دكتوراه "غير منشورة"، كلية البنات، جامعة عين شمس.

- عبد الرحمن العيسوي (1990): الإرشاد النفسي، دار الفكر الجامعي، الإسكندرية.

- عبد الكريم بن سليمان الجربوع(1999): تجارب ومشروعات تطويرية في مجال الخدمة الإرشادية في مدارس المملكة العربية السعودية، المؤتمر الدولي السادس " جودة الحياة " توجه قومي للقرن الحادي والعشرين، 10 – 12 نوفمبر، مركز الإرشاد النفسي بجامعة عين شمس، القاهرة،

- فؤاد أبوحطب(1973): القدرات العقلية، "ط1"، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.

- فؤاد أبوحطب(1996): القدرات العقلية، "ط5"، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.

- فؤاد علي العاجز 2001: الإرشاد التربوي في المدارس الأساسية العليا والثانوية بمحافظات غزة –واقع ومشكلات وحلول، مجلة الجامعة الإسلامية، المجلد التاسع، العدد الثاني، غزة،

-كالفن هول وجاردنر ليندزي(1978): نظريات الشخصية، " ط2 "، (ترجمة: فرج أحمد فرج، قدري حفني، لطفي فطيم، مراجعة: لويس مليكه)، دار الشايع للنشر، القاهرة.

Mental Health in Schools: An Overview", www.smhp.psych.ucla.edu, Retrieved 30-7-2018. Edited

Published
2019-09-30
How to Cite
Thelaidjia, M. (2019). The role of the psychologist in achieving the mental health of the school child. Social Empowerment Journal, 1(3), 232-252. https://doi.org/10.34118/sej.v1i3.954
Section
Articles

Plum Analytics

Artifact Widget