E-learning in Epidemic periods in the Colleges of Education in Sudan (Corona Epidemic as a Sample)

  • Elsiddig Abdelsadig Elbadawi Balla University Of Albutana
Keywords: digital education, electronic networks, computing, health education

Abstract

The study aimed to identify the necessity of e-learning, and the extent of the existence of e-learning obstacles among students, and the degree of availability of e-learning competencies among teaching staff, and the degree of availability of e-learning requirements in the colleges, as well as, identifying statistically significant differences among the examinees with regards to the possibility of employing  e-learning in the colleges of education, which are due to two variables: type and job grade. The study used the descriptive method with a population consisted of university lecturers at the colleges of education in Sudan. The study was conducted through the academic year 2019/2020. To achieve the objectives of the study, the questionnaire was used as a tool after verifying its validity and reliability, and it was designed, filled and analyzed electronically. A random sample was chosen consisted of (228) teachers. For processing the data statistically, the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program was used. The study reached several results: The necessity of e-learning in epidemics period is achieved by an arithmetic mean reaching 2.36 and with a high degree of appreciation, and there are evident obstacles to e-learning among students with an arithmetic mean of 2.44 with a high degree of appreciation, and the existence of e-learning competencies among the teaching staff is achieved by an arithmetic mean around 2.22 with average grade, and the availability of e-learning requirements in the Sudanese colleges of education is achieved with an arithmetic mean of 1.85 and with an average grade, and there are no statistically significant differences among the respondents in the extent of employing e-learning in colleges of education due to the type, and there are statistically significant differences in favor of the higher academic degree (professor).

Metrics

Metrics Loading ...

References

جرود، نسيمة، وعزاق، رقية. (2021م): التعليم الجامعي عن بعد في ظل جائحة كوفيد من وجهة نظر الطلبة الجامعيين، ورقة علمية، مجلة وحدة البحث في تنمية الموارد البشرية المجلد 12 العدد 01 الخاص) الجزء1(، جامعة محمد لمين دباغين، سطيف2، الجزائر.

خليل، آمال حلمي سليمان. (2013): فيروس كورونا الجديد" متلازمة الشرق الأوسط" (دراسة ي الجغرافية الطبية، رسائل جغرافية، الرسالة 398، قسم الجغرافية، كلية العلوم الاجتماعية، الكويت.

راضي، ميرفت، وشاهين، إبراهيم. (2010): معوقات توظيف التعليم الإلكتروني في برنامج التربية التكنولوجية وسبل التغلب عليها في كلية فلسطين التقنية دير البلح (دراسة حالة)، بحث مقدم للمؤتمر العلمي (التربية التكنولوجية وتكنولوجيا التعليم) المنعقد في جامعة الأقصى، غزة، فلسطين.

الريفي، محمد وأبو شعبان، سمر. (2009): عوائق استخدام التعليم الإلكتروني في الجامعات الفلسطينية، بحث مقدم للمؤتمر الدولي الثاني لمركز التعلم الإلكتروني بجامعة البحرين، البحرين.

سالم، أحمد محمد. (2006): وسائل وتكنولوجيا التعليم، مكتبة الرشد، الرياض، المملكة العربية السعودية.

العبيدي، رشا جسم أحمد. (2011): أثر التخطيط الاستراتيجي وموائمة مخرجات التعليم العالي لمتطلبات سوق العمل في دعم سياسات التنمية العراقية، مجلة الجامعة العراقية، العدد (27) المجلد (1)، العراق.

علة، عيشة. (2020م): دور وسائل الإعلام الجديد في تنمية الوعي الصحي ومكافحة الأزمات الصحية العالمية في ضوء انتشار فيروس كوفيد- 19 (دراسة ميدانية)، مجلة الدراسات الإعلامية، المجلد (3) العدد (11)، المركز الديمقراطي العربي، برلين، ألمانيا.

قنيبي، عبير رشدي وآخرون. (2020): جائحة "كوفيد- 19": واقع التّعليم الإلكتروني في السّياق الفلسطيني من وجهة نظر المعلمين.

المبارك، أحمد. (2003): أثر التدريس باستخدام الفصول الافتراضية عبر الشبكة العالمية الانترنت على تحصيل طلبة كلية التربية في تقنيات التعليم والاتصال، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.

المبارك، حسن الفاتح الحسن محمد. (2018): واقع تطبيق التعليم الالكتروني بالجامعات السودانية في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة للجودة الشاملة، ورقة علمية، مجلة دلتا للعلوم والتكنولوجيا، العدد الثاني، السودان.

مرعي، محمد محمود. (2011): تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

يوسف، عثمان يوسف. (2020): اتجاهات الطلاب نحو التعليم الالكتروني في ظل فيروس جائحة كورونا (دراسة تطبيقية علي عينة من طلاب كلية الاتصال والإعلام بجامعة الملك عبد العزيز بجدة، ورقة علمية، مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية، المجلد (8) العدد (2)، مركز الكمة للبحوث والدراسات، الجزائر.

نورا، خالد العتيبي. (2020). أنسنة التعليم عن بعد، تاريخ الاسترداد: 21/06/2021، من: https://n9.cl/26h4t

عربي بوست. (2020). ما هو الفرق بين الوباء والجائحة؟ تعرف على تصنيف الأمراض وفقاً لعلم الأوبئة. تاريخ الاسترداد: 09/08/2021، من: https://n9.cl/39k5n

Fee, K. (2009): Delivering E-Learning, Acomplete strategy for design application and assessment. London: Kogan Page.

- Arabic references in English:

Jeroud, N., & Azzaq, R. (2021). Distance Education in the Era of COVID-19 Pandemic from the Perspective of University Students. Scientific Paper, Journal of Research Unit in Human Resource Development, Volume 12, Issue 01 (Special Issue Part 1), January 2021, Mohammed Lamine Debaghine University, Setif2, Algeria.

Khalil, A. H. S. (2013). Novel Coronavirus "Middle East Respiratory Syndrome" (A Medical Geography Study). Geographical Messages, Message 398, Department of Geography, Faculty of Social Sciences, Kuwait University.

Radi, M., & Shahin, I. (2010). Obstacles to the Use of E-learning in the Technological Education Program and Ways to Overcome Them at Palestine Technical College, Deir Al-Balah (Case Study). Paper Presented at the Scientific Conference on Technological Education and Educational Technology, held at Al-Aqsa University, Gaza, Palestine.

Al-Rifi, M., & Abu Shaaban, S. (2009). Obstacles to Using E-learning in Palestinian Universities. Paper Presented at the Second International Conference of the E-learning Center at the University of Bahrain, Bahrain.

Salem, A. M. (2006). Education Media and Technology. Rushd Library, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Obaidi, R. J. A. (2011). The Impact of Strategic Planning and the Alignment of Higher Education Outcomes with the Requirements of the Labor Market in Supporting Iraqi Development Policies. Iraqi University Journal, (1), Issue 27, Iraq.

Alla, A. (2020). The Role of New Media in Developing Health Awareness and Combating Global Health Crises in the Light of the Spread of the COVID-19 Virus (Field Study). Journal of Media Studies, Volume 3, Issue 11, May 2020, Democratic Arab Center, Berlin, Germany.

Qneibi, A. R., & Others. (2020). "COVID-19" Pandemic: The Reality of E-learning in the Palestinian Context from the Teachers' Perspective. Report Published on July 10, 2020.

Al-Mubarak, A. (2003). The Impact of Teaching Using Virtual Classrooms over the World Wide Web on the Academic Achievement of Students in the College of Education in Educational Technology and Communication. Unpublished Master's Thesis, College of Education, King Saud University, Saudi Arabia.

Al-Mubarak, H. A. F. M. (2018). The Reality of Implementing E-learning in Sudanese Universities in Light of Some Modern Trends of Comprehensive Quality. Scientific Paper, Delta Journal of Science and Technology, Issue 2, Sudan.

Moray, M. M. (2011). Educational Technology: Between Theory and Practice. Al-Masira Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Yousef, O. Y. (2020). Students' Attitudes towards E-learning in the Era of the Coronavirus Pandemic (An Empirical Study on a Sample of Students from the College of Communication and Media at King Abdulaziz University in Jeddah). Scientific Paper, Wisdom Journal of Media and Communication Studies, Volume 8, Issue 2, 2020, Al-Komma Research and Studies Center, Algeria.

Al-Otaibi, N. K. (2020). Humanization of distance education, refund date: 21/06/2021, from: https://n9.cl/26h4t

Arabic post. (2020). What is the difference between a pandemic and a pandemic Learn about the classification of diseases according to epidemiology. Refund date: 09/08/2021, from: https://n9.cl/39k5n

Published
2021-12-15
How to Cite
Balla, E. A. E. (2021). E-learning in Epidemic periods in the Colleges of Education in Sudan (Corona Epidemic as a Sample). Social Empowerment Journal, 3(4), 03-15. https://doi.org/10.34118/sej.v3i4.1615
Section
Articles

Plum Analytics

Artifact Widget