الاختبارات الإحصائية في المنهج التجريبي في البحوث الاجتماعيّة
الملخص
Social research has moved from qualitative to quantitative, which requires the use of statistical methods. However, it’s important to choose and use the right methods. It requires a high skill and proficiency of statistics, data analysis and accurate interpretation, so that the researcher can generalize the results of his study. The experimental method is one of the most difficult to use in social research because it is linked to human behavior. The researcher cannot control all the variables affecting experimental conditions. For these reasons, this study aimed to highlight experimental research norms and how to choose appropriate statistical methods.
المراجع
بن صغير، عبد المومن. (2013). الصعوبات التي تعترض الباحث العلمي في مجال العلوم الإنسانية والاجتماعية وحدود الموضوعية العلمية. مجلة جيل العلوم الانسانية والاجتماعية (1)، الصفحات 25-38.
البلداوي، عبد الحميد عبد المجيد. (2007). أساليب البحث العلمي والتحليل الاحصائي: التخطيط للبحث وجمع وتحليل البيانات يدويا وباستخدام SPSS (المجلد 1). عمّان: دار الشروق.
الجار الله، ابراهيم خليل عيدان. (2019). واقع اعتماد حجم التأثير (الدلالة العمليّة) والدلالة الاحصائية في البحوث التربوية والنفسية ذات التصميمات التجريبية وشبه التجريبية. مجلة اشراقات تربوية (20)، الصفحات 31-1.
الشمرتي، حامد. الفضل، مؤيد. (2005). الأساليب الاحصائية في اتخاذ القرار (المجلد 1). عمّان: دار مجدلاوي للنشر والتوزيع.
بن اسماعيل، رحيمة. حفصي، سعاد. (2018). المنهجية في البحوث التجريبية والعوائق الابستمولوجية تعترض الباحث التجريبي والحلول المقترحة. مجلة التكامل، الصفحات 70-87.
بورزق، يوسف. أم الخيوط، ايمان. (2021). أهميّة توظيف مؤشرات الدلالة العمليّة في نتائج الدراسات النفسية والتربوية. مجلة الباحث في العلوم الانسانية والاجتماعية، 4(13)، الصفحات 62-55.
تيغزة، أمحمد بوزيان. (2012). التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي (المجلد 1). عمّان: دار الميسرة.
جعفور، ربيعة. عدائكة، دنيا. (2019). معايير اختيار الأسلوب الإحصائي المناسب في البحوث الاجتماعية. مجلة دراسات (75)، الصفحات 109-126.
عادل، سماح. (05 03, 2020). فيلهلم فونت أبو علم النفس وأسس أول مختبر رسمي للبحوث النفسية. تم الاسترداد من كتابات: https://kitabat.com/cultural
عجابي، أسماء. (2019). منهج البحث التجريبي في علم النفس. مجلة التمكين الاجتماعي، المجلد: 01. العدد: 04. ص ص: 307-325.
غرايبة، فوزي. وآخرون. (1997). أساليب البحث العلمي في العلوم الاجتماعية والانسانية. كلية الاقتصاد والتجارة، الجامعة الأردنية.
قدي، عبد المجيد. (2009). أسس البحث العلمي في العلوم الاقتصادية والادارية. الجزائر: دار الأبحاث للترجمة والنشر والتوزيع.
مفتي، عبد المنعم. (2021). ضوابط اختيار الأسلوب الاحصائي في الفرضيات الفرقية ضمن البحوث الانسانية والاجتماعية. مجلة طبنة للدراسات العلمية الأكاديمية، 04(03)، الصفحات 385-406.
منصوري، سميرة. (2020). الفرضيات الاحصائية وأساليب اختبارها في البحوث الاجتماعيّة. مجلة دراسات وأبحاث، الصفحات 662-673.
Grelley, P. (2012). Contrepoint — La méthode expérimentale. Informations sociales, 174, 23-23. https://doi.org/10.3917/inso.174.0023
- Arabic references in English :
Benseghier, A. (2013). The difficulties encountered by a scientific researcher in the field of Humanities and social sciences and the limits of scientific objectivity. Journal of the generation of Humanities and social sciences (1), pp. 25-38.
Albaldawi, A. A. (2007). Methods of scientific research and statistical analysis: planning research, collecting and analyzing data manually and using SPSS (Volume 1). Amman: Dar Al-Shorouk.
Jarallah, I. K. A. (2019). The reality of the dependence of the magnitude of the impact (practical significance) and statistical significance in educational and psychological research with experimental and semi-experimental designs. Ashraqat educational journal (20), pp. 31-1.
Alshamraty, H, AlFadl.M. (2005). Statistical methods in decision-making (Volume 1). Amman: Majdalawi publishing and distribution house.
Ben Ismail, R. Hafsi, S. (2018). Methodology in experimental research and epistemological obstacles get in the way of the experimental researcher and the proposed solutions. Journal of integration, pp. 70-87.
Bourzgue, Y. Um al-Khuyut, I. (2021). The importance of employing indicators of practical significance in the results of psychological and pedagogical studies. Journal of the researcher in the humanities and Social Sciences, 4 (13), pp. 62-55.
Tighezza, A. B. (2012). Exploratory and confirmatory factor analysis (Volume 1). Amman: Maysara House.
Djafour, R. Adaikah, D. (02019). Criteria for choosing the appropriate statistical method in sociological research. Journal of studies (75), pp. 109-126.
Adil, S. (05 03, 2020). Wilhelm Wundt is the father of psychology and founded the first official laboratory for psychological research. Retrieved from writings of: https://kitabat.com/cultural
Adjabi, A. (2019). The approach of Experimental Research in psychology. Social Empowerment Journal (Mağallaẗ al-tamkīn al-iğtimāՙī), V 1. I 4. pp. 307-325.
Gharaibeh, F. Et al. (1997). Methods of scientific research in the social sciences and humanities. Faculty of Economics and Commerce, University of Jordan.
Keddi, A. (2009). Foundations of scientific research in economic and Administrative Sciences. Algeria: research house for translation, publishing and distribution.
Mufti, A. (2021). Controls the choice of statistical method in differential hypotheses within human and Social Research. Tabna Journal of academic scientific studies, 04 (03), pp. 385-406.
Mansouri, S. (2020). Statistical hypotheses and methods of testing them in sociological research. Journal of studies and research, pp. 662-673.
هذا العمل مرخص حسب الرخصة Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.