The role of the Algerian school in preventing the spread of drug phenomenon

A field study from the point of view of average managers in Tamanrasset

  • Sidahmed Benlahbib University of Tamanghasset
  • Yasmina Hadad University of Tamanghasset
Keywords: school, Algerian School, drugs, prevention, spread

Abstract

This study came to provide objective explanations of the reality of drug use in educational institutions, especially in the averages, i.e. the school, which is one of the institutions of socialization, which has an active role in meeting the needs of students and educating them, and works to raise awareness, awareness and prevention of the dangers of the spread of this social scourge, which has spread throughout the world and not only in our society, and has not been able to date any institution or organization, whether international or social institution, to reduce this phenomenon. We have limited this study to the level of the directors of the average city of Tamanrasset, according to the average managers using the descriptive method.

 Where this study concluded that the Algerian school carries out follow-up, control and sensitization to prevent the spread of drug phenomenon among students.

References

أحمد، حسين الليقاني. علي، الجمل. (1996). المعجم للمصطلحات التربوية في مناهج وطرق التدريس. القاهرة: عالم الكتب.

إسماعيل، عماد الدين. (1982). النمو في مرحلة المراهقة. الكويت: دار المعرفة الجامعية.

العفيفي، عبد الكريم. (1987). الإدمان. مصر: الزهران للإعلام.

المغربي، سعد. (1985). ظاهرة تعاطي الحشيش. دراسة نفسية اجتماعية. مصر: دار الراتب.

رفعت، محمد. (1989). ادمان المخدرات أضرارها وعلاجها. بيروت: دار المعرفة للطباعة والنشر.

عبد الرحمان، عيسوي. (1974). سيكولوجية الإدمان وعلاجه. دار المعرفة الجامعية.

عبد المنعم. (1998). المخدرات والمراهقة. القاهرة: دار المعرفة.

عفاف، محمد عبد المنعم. (1981). المخدرات الخطر الداهم. بيروت: دار القلم.

فهمي، مصطفى. (1975). دراسة في سيكولوجية التكيف. القاهرة: مطبعة دمشق.

كاشدال، الشيلدون. (1972). الشواذ. تر: سلامة أحمد عبد العزيز الجزائر: المطبوعات الجامعية الجزائرية.

مختار، ابراهيمي. (2005). المخدرات وأثرها في حياة الفرد والمجتمع. باتنة: مطابع عمار قرفي.

مراد، زعيمي. (2002). مؤسسات التنشئة الاجتماعية. عنابة: منشورات باجي مختار.

Bergeret. (1989). Psychologie de lodolexent. Paris : maison connaissance.

- Arabic references in English :

Bergeret. (1989). Adolescent Psychology. Paris : Maison Connaissance.

Al-Liqaani, A. H., & Al-Jamal, A. (1996). Dictionary of Educational Terminology in Curriculum and Teaching Methods. Cairo: Al-Alam al-Kutub.

Al-Din, I. E. (1982). Growth in Adolescence. Kuwait: Dār al-Ma'rifah al-Jāmi'īyah.

Al-Afifi, A. K. (1987). Addiction. Egypt: Al-Zahrān lil-I'lām.

Al-Maghribi, S. (1985). The Phenomenon of Hashish Use: A Psychosocial Study. Egypt: Dār al-Rātib.

Moḥammed, R. (1989). Drug Addiction: Its Harms and Treatment. Beirut: Dār al-Ma'rifah lil-Ṭibā'ah wa al-Nashr.

'Isawi, A. R. (1974). Psychology of Addiction and its Treatment. Dār al-Ma'rifah al-Jāmi'īyah.

Al-Mun'im. (1998). Drugs and Adolescence. Cairo: Dār al-Ma'rifah.

Abdel-Mun'im, A. M. (1981). Drugs: The Imminent Danger. Beirut: Dār al-Qalam.

Mustafa, F. (1975). Study in Adaptation Psychology. Cairo: Maṭba'at Dimashq.

Sheldon, K., & 'Abd al-'Azīz, S. A. (1972). Deviation. Algeria: Al-Maṭbū'āt al-Jāmi'īyah al-Jazā'irīyah.

Ibrahimī, M. (2005). Drugs and Their Impact on Individual and Social Life. Batna: Maṭābi' 'Ammār Qarafī.

Zaimi, M. (2002). Socialization Institutions. 'Annaba: Manšūrāt Bājī Makhṭār.

Published
2021-09-30
How to Cite
Benlahbib, S., & Hadad, Y. (2021). The role of the Algerian school in preventing the spread of drug phenomenon. Social Empowerment Journal, 3(3), 84-98. https://doi.org/10.34118/sej.v3i3.1538
Section
Articles