Mindfulness and Coping Strategies among University students in light of the corona pandemic

  • Houria Chergui University Of Mostaganem
  • Moulay Baghdad Djilali Belayachi University Of Mostaganem
Keywords: Mindfulness, Coping Strategies, University Students, Corona virus pandemic

Abstract

The aim of study is to identify the relationship between the mindfulness and the coping strategies among university students during CORONA Virus pandemic. The sample of the study is composed (55) students, )17(male and )38(female, spontaneously chosen from the faculty of human and social sciences of the university of MOSTAGANEM for the academic year 2020-2021. To realize the objects of the study we used the mindfulness module of Baer and al, 2004, and the CISS test.

 The results of the study showed a relationship between mindfulness and the coping strategies. The results also indicated a difference in the level of mindfulness between males and females, in favor of males.

References

ابو حبيب، نبيلة احمد (2010)، الضغوط النفسية واستراتيجيات مواجهتها وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى ابناء الشهداء في محافظات غزة، مذكرة لنيل شهادة الماجستير في علم النفس، كلية التربية، جامعة الأزهر، فلسطين.

جاب الله، عبد الله وزايد، أحمد (2018) توسط الذكاء الروحي والعفو العلاقة بين استراتيجيات مواجهة الضغوط والهناءة الذاتية في نموذج بنائي. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، مركز النشر العلمي ،19(1)، 225-270.

الزبيدي، مروة شهيد طارق (2012)، الاستقرار النفسي وعلاقته باليقظة الذهنية لدى طلبة المرحلة الإعدادية، رسالة ماجستير، جامعة ديالي، كلية التربية الأساسية. العراق.

طه عبد العظيم حسين، سلامة عبد العظيم حسين، (2006) استراتيجية مواجهة الضغوط التربوية والنفسية، الطبعة 1، دار الفكر، الأردن.

عبد الله الموسى، (2003) التعليم الإلكتروني، مفهومه، فوائده، عوائقه، ورقة عمل مقدمة إلى مدرسة المستقبل، جامعة الملك سعود. السعودية،

العزي، أحلام مهدي عبد الله، لشمسي، عبد الأمير عبود (2013)، اليقظة الذهنية لدى طلبة الجامعة، مجلة الأستاذ، مج 2، ع. 205،

ناصر، سلوى سعيد (2017)، القدرة التنبؤية لليقظة الذهنية على تنظيم الوقت لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي، دراسة عربية في التربية وعلم النفس، 87، 353-410.

الهاشم، أماني عبد الله عقلة. (2017). درجة توافر اليقظة الذهنية لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية في محافظة عمان وعلاقتها بدرجة ممارسة سلوك المواطنة التنظيمية للمعلمين من وجهة نظرهم. (أطروحة ماجستير). جامعة الشرق الأوسط، الأردن

Baer, R, Smith G. Hopkins, J, & Tony, L, (2006) using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness assessment, (13). 27-45.

Brown, K & Ryan, R. (2003) The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological wellbeing, journal of personality and social psychology (84). 822-848

Bishop, R. Lau, M, Shopiro. S, Carlson, L & Erson, D. Carmody. J Devins. G. (2004). Mindfulness: a proposed operational definition. Clinical psychology : science & practice, 11. 230-241.

Cao, W, Guoqiang Houl, Z, Xinrong Xu, M & Jianzhong Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China, in Psychiatry Research, 287.

Donald, J. N., & Atkins, P. W. B. (2016). Mindfulness and coping with stress: Do levels of perceived stress matter? Mindfulness, 7(6), 1423–1436.

Kabat _Zinn. L. (1990). full catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress pain and illness, New York Dell publishing.

M. T. Marcus, M. Fine & K. Kouzekanani (2001) Mindfulness-based meditation in a therapeutic community, Journal of Substance Use, 5:4, 305-311.

Napora, L. (2011). Meditation in higher education: The question of change, a current problem, and evidence toward a solution. Biofeedback, 39, 64-66.

Robert Weis, Sullivan D. Ray, Tema A. Cohen (2020), Mindfulness as a way to cope with COVID-19-related stress and anxiety, Counselling & Psychotherapy Research, Volume21, Issue1, March 2021, Pages 8-18

Thomas, C. (2011). A review of the relationships between mindfulness, stress, coping styles and substance use among university students. Theses : Honours, Edith Cowan University.

Weinstein, N., Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2009). A multi-method examination of the effects of mindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being. Journal of Research in Personality, 43(3), 374–385.

Advait Advait (2012), Effects of Mindfulness Awareness Meditation on Quality of Life, Master's thesis collection, School of Nursing, Long Beach California State University, California State University, Long Be

- Arabic references in English:

Abu-Habib, N. A. (2010). Psychological Stress and Coping Strategies and Their Relationship to Academic Achievement Among the Children of Martyrs in Gaza Governorates. Master's Thesis, Faculty of Education, Al-Azhar University, Palestine.

Jaballah, A. A., & Zayed, A. (2018). The Mediating Role of Spiritual Intelligence and Forgiveness in the Relationship Between Coping Strategies and Self-Happiness in a Structural Model. Journal of Educational and Psychological Sciences, University of Bahrain, Scientific Publishing Center, 19(1), 225-270.

Al-Zubaidi, M. S. T. (2012). Psychological Stability and Its Relationship to Mindfulness Among Preparatory Stage Students. Master's Thesis, Diyala University, College of Basic Education, Iraq.

Taha, A. A. H., & Salama, A. A. H. (2006). Coping Strategies for Educational and Psychological Pressures (1st ed.). Dar Al-Fikr, Jordan.

Al-Mousa, A. (2003). E-Learning : Its Concept, Benefits, and Obstacles. Paper presented at the School of the Future, King Saud University, Saudi Arabia.

Al-Azzi, A. M. A., & Lashamisi, A. A. A. (2013). Mindfulness Among University Students. Al-Ustaz Journal, 2(205).

Nasser, S. S. (2017). The Predictive Ability of Mindfulness on Time Management Among Home Economics College Students. Arab Journal of Education and Psychology, 87, 353-410.

Al-Hashem, A. A. A. (2017). The Availability Level of Mindfulness Among Public Secondary School Principals in Amman Governorate and Its Relationship with the Level of Teachers' Organizational Citizenship Behavior from Their Perspective. (Master's Thesis). Middle East University, Jordan.

Published
2021-12-15
How to Cite
Chergui, H., & Belayachi , M. B. D. (2021). Mindfulness and Coping Strategies among University students in light of the corona pandemic. Social Empowerment Journal, 3(4), 43-56. https://doi.org/10.34118/sej.v3i4.1618
Section
Articles