Evaluating the teaching performance for the university teacher in light of the educational quality standards from the heads of departments and their deputies’ perspective views. The field of study at the university of Ammar thelidji laghouat.

  • Zalikha DJEKIDEL University of Laghouat (Algeria)
  • Mohamed BOUFATAH University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Evaluation, the teaching performance, University teacher, the quality of teaching, The heads of departments

Abstract

This study aimed to evaluate the teaching performance in light of the educational quality standards from the heads of the departments and deputies’ perspective view at the university of Amar thelidji laghouat. To achieve this goal used eighteen collections of questionnaires and conducted them on a sample of twenty-eight heads of departments and deputies the study produced the following results:

There are no statistically significant differences in the rated average of the respondents’ level of the teaching performance for the university teacher in light of the educational quality, due to the functional variables:

Educational specialization, Academic grade, Years of experience.

References

إسماعيل الدياب البنا. (2001). تقويم جودة الأداء الجامعي. د ط. مصر. المكتبة المصرية.
حسن حسين البيلاوي وآخرون. (2006). الجودة الشاملة في التعليم بين مؤشرات التميز ومعايير الاعتماد. ط1.عمان. دار المسيرة.
داود بورقيبة. (2005). منهاج التربية المثالية. الجزائر. غرداية. المطبعة العربية.
رمزية الغريب. التقويم والقياس النفسي. القاهرة. المكتبة الأنجلو مصرية.
سهيلة محسن الفتلاوي. (2003). الكفايات التدريسية (المفهوم ـ التدريب ـ الأداء). ط1.عمان. دار الشروق.
سوسن شاكر مجيد ومحمد عواد الزيادات. ( 2008 ). الجودة في التعليم -دراسات تطبيقية-. ط1.عمان الأردن. دار صفاء للنشر والتوزيع.
سيد علي أحمد وسالم أحمد محمد. ( 1424 ). التقويم في المنظومة التربوية. الرياض. مكتبة الراشد.
طه النعيمي. (1985). الإعداد المهني والتقني لأعضاء هيئة التدريس والإداريين. وقائع الندوة الفكرية الثانية لرؤساء ومديري الجامعات في الدول الأعضاء بمكتب التربية العربي لدول الخليج، جامعة الملك عبد العزيز بجدة.
عادل لحميدي. ( 2015 ). القيم التنظيمية وعلاقتها بجودة التعليم العالي لدى الأستاذ الإداري. رسالة ماستر علم النفس العمل والتنظيم. قسم علم النفس. جامعة المسيلة.
عوض القرني. (2011). بناء نظام الجودة الداخلي في مؤسسات التعليم العالي. وقائع المؤتمر العربي الدولي الأول لضمان جودة التعليم العالي. الأردن. جامعة الزرقاء.
محسن علي عطية. ( 2009 ). الجودة الشاملة والجديد في التدريس. ط1. عمان. دار صفاء للنشر والتوزيع.
محمد حسن العمايرة. ( 2006 ). تقدير أعضاء هيئة التدريس بجامعة الإسراء الخاصة بالأردن للمهام التعليمية المناطة بهم من وجهة نظر طلبتهم. البحرين. مجلة العلوم التربوية والنفسية. المجلد7. العدد3.
Park, Shely. (1996). Research Teaching and Serhsmphgricewhysh shouldn't two men's work, count? The Journal of Higher Education, 67.NO1.
Published
2021-09-30
How to Cite
DJEKIDEL, Z., & BOUFATAH, M. (2021). Evaluating the teaching performance for the university teacher in light of the educational quality standards from the heads of departments and their deputies’ perspective views. The field of study at the university of Ammar thelidji laghouat. Social Sciences Journal, 15(2), 210-222. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1566
Section
Articles