The role of innovation in supporting the competitive ‎advantage of the economic organization

  • Fatima Zahra Bourenane University of Ghardaïa
  • Houari Maaraj University of Ghardaïa
Keywords: Innovation, competitive advantage, uniqueness, excellence

Abstract

This article deals with the dimensions of innovation concepts, which has become a dire necessity that most of institutions are seeking to attain. It is the target of institutions, which are living in an environment characterized by conflict for development and existence. The development of competitive feature is linked to the degree of its responsiveness towards its environment. Innovation has become one of the fundamental ways and pillars for any advantage competitive construction to sustain the constancy of any institution and to overcome its competitors especially we are living in a constant severe change. On This basis, innovation is considered a constant concern for the researchers and the administrators. This article reveals the relationship between the innovation and the competitive economic organization. We have come up with some results through which some recommendations have been suggested.

Downloads

Download data is not yet available.

References

 محمد سليماني، "الابتكار التسويقي وأثره على أداء المؤسسة-دراسة حالة مؤسسة الحضنة بالمسيلة-"، (رسالة ماجيستير ‏غ م: قسم علوم التسيير، تخصص تسويق، جامعة المسيلة، الجزائر، 2007)، ص.24.‏

 مدحت أبو النصر، "تنمية القدرات الابتكارية لدى الفرد والمؤسسة "، (مصر: مجموعة النيل العربية، 2004)، ص.74.‏

 محمد عبد الفتاح الصيرفي، "الإدارة الرائدة "، (عمان: دار الصفاء، ط1، 2003)، ص.12.‏

‎ ‎‏- نوال يونس محمد، بسمان عبد اللطيف سليم، " أثر‎ ‎الثقافة‎ ‎المنظمية‎ ‎في‎ ‎تعزيز‎ ‎الإبداع‎ ‎الفردي‎-‎دراسة لاراء عينة من تدريسيي ‏المعهد التقني بالموصل-" مجلة تنمية الرافدين، المجلد 31، العدد 96،2009، ص.37.‏

 نجم عبود نجم، "إدارة الابتكار – المفاهيم والخصائص والتجارب الحديثة -"، (عمان: دار وائل للنشر والتوزيع ط1، ‏‏2003)، ص.17.‏

‎ ‎‏- راوية حسن، "سلوك المنظمات"، (الإسكندرية: الدار الجامعية، 2001)، ص.393. ‏

 م.علاء الدين كاظم منصور الامام،" الابتكار وإعادة التصميم "، مجلة الأستاذ، المجلد 2، العدد 204، 2013، ص.629.‏

 جميل صلاح الدين جميل صلاحات، "أثر تطوير العاملين في تحقيق الابتكار التسويقي– دراسة ميدانية في المؤسسة ‏الصناعية الهندسية الصغيرة والمتوسطة الحجم في العاصمة عمان-"، ( أطروحة دكتوراه غ م، قسم الإدارة، كلية الدراسات العليا، ‏جامعة العلوم الإسلامية العالمية، عمان، 2015)، ص.70.‏

 وهيبة مربعي، " دور التسويق الابتكاري في المحافظة على الميزة التنافسية "، (رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم ‏الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، قسم علوم التسيير، تخصص اقتصاد تطبيقي وإدارة المنظمات، جامعة الحاج لحضر باتنة، الجزائر، ‏‏2012)، ص ص. 30-31. ‏

‎ ‎‏- سمية بروبي،"دور الابداع والابتكار في ابراز الميزة التنافسية للمؤسسات المتوسطة والصغيرة دراسة حالة مؤسسة المشروبات ‏الغازية مامي"، (رسالة ماجستير غ م، قسم العلوم الاقتصادية، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، تخصص: اقتصاد وتسيير ‏المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، جامعة فرحات عباس سطيف، 2011)، ص.109.‏

 Ricky w. Griffin،‎ ‎‏"‏Fundamentals of Management‏"‏‎,‎‏)‏‎ Boston‏ ‏Houghton Mifflin‏ ‏Company, 2006), p.230. ‎

‎ ‎‏-‏‎ M. porter, ‎‏"‏‎ l’avantage concurrentiel ‎‏"‏‎, ‎‏)‏‎ paris‏:‏d’undo, 2000‎‏(‏‎, p‎‏.‏‎08‎‏.‏

‎ ‎‏- جلول بن قشوة،" تطوير المنتجات الجديدة كمدخل لتحقيق ميزة تنافسية-دراسة حالة مطاحن الأغواط(2002-2006) -"، ‏‏(رسالة ماجستير، غ منشورة، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، قسم العلوم التجارية التسويق، الجزائر 2007)، ص. 70.‏‎ ‎

‎ ‎‏- مصطفى محمود أبو بكر، "الموارد البشرية مدخل لتحقيق الميزة التنافسية "، (الإسكندرية: الدار ‏

‏ الجامعية، 2003-2004)، ص ص. 13-14.‏

‎ ‎‏- طلعت أسعد عبد الحميد، "التسويق الفعال كيف تواجه القرن 21؟"، (القاهرة: دار النهضة العربية، ‏

‏ 2000)، ص.190.‏

‎ ‎‏- الطائي وآخرون،"نظم المعلومات الاستراتيجية منظور الميزة الاستراتيجية"، (عمان: دار الثقافة للنشر ‏

‏ والتوزيع، ط1، 2009)، ص.115. ‏

‎ ‎‏- نصر الدين بن نذير، الزين منصوري،"الابداع كمدخل لاكتساب ميزة تنافسية مستدامة في منظمات ‏الاعمال"،(‏www.raheems.info/ima/59.doc‏)، تم تصفح الموقع في:04-04-2014، على 21:11، ص ص.14-15.‏

‎ ‎‏- بارك نعيمة، برانيس عبد القادر، "متطلبات الابداع والابتكار لتحقيق ميزة تنافسية لمنظمات الأعمال الصناعية بالإشارة إلى ‏المؤسسات الجزائرية"، ورقة مقدمة للملتقى الدولي الرابع حول: المناقشة والاستراتيجيات التنافسية المؤسسات الصناعية خارج قطاع ‏المحروقات في الدول العربية، (الجزائر: جامعة حسيبة بن بوعلي – الشلف‎-‎، يومي 08‏‎-09 ‎نوفمبر، 2010)، ص ص.9-11. ‏

Published
2017-06-01
How to Cite
Bourenane, F. Z., & Maaraj, H. (2017). The role of innovation in supporting the competitive ‎advantage of the economic organization. Dirassat Journal Economic Issue, 8(3), 281-294. https://doi.org/10.34118/djei.v8i3.247
Section
Articles