Stages of designing a communication and media campaign

Keywords: communications, strategy, Communication and media campaign, Public relations, communicative process

Abstract

Through this research paper, we aim to present the stages of the communication and media campaign, by addressing the communication strategies carried out by the communicator, whether he is an individual, a media institution or an organizational institution, with the aim of contributing to introducing those responsible for communicating in this field to the totality of strategies, measures and preparations. In order to plan communication and media campaigns such as: political and electoral campaigns, medical campaigns, public benefit campaigns, commercial advertising campaigns and public service announcements, public relations management campaigns for service and industrial institutions. To this end, we adopted a scientific methodology represented by the presentation and analysis of theoretical knowledge and we concluded that the stages of the communication campaign should be employed as an integrated and coherent system in an organized, structured, planned and sequential manner in order to achieve the established goals of the communicator.

References

أبو عرقوب، عمر. (1993). الاتصال الإنساني ودوره في التفاعل الاجتماعي. الأردن: دار المجدلاوي للنشر والتوزيع.

القليني، فاطمة. وآخرون. (2001). علم الاجتماع الإعلامي (المجلد 1). القاهرة، مصر: دار القاهرة للنشر والتوزيع.

بدر، أحمد. (1998). الاتصال بالجماهير بين الإعلام والتطويع والتنمية. القاهرة، مصر: دار قباء للنشر والتوزيع.

جابر، سامية محمد (2006). الاتصال الجماهيري والمجتمع الحديث. الإسكندرية، مصر: دار المعرفة الجامعية.

سليم، حنان أحمد. (2013). الحملات الإعلامية عبر الإعلام الجديد. مجلة الٍرأي العام، 12(01).

الصديقي، سلوى عثمان. بدوي، هناء حافظ. (1999). أبعاد العملية الاتصالية. القاهرة، مصر: المكتب الجامعي الحديث.

عجوة، علي. (1985). الأسس العلمية للعلاقات العامة (المجلد 1). القاهرة، مصر: عالم الكتاب.

عليق، أحمد محمد. وآخرون. (2004). وسائل الاتصال والخدمة الاجتماعية. الإسكندرية، مصر: المكتب الجامعي الحديث.

غريب، عبد السميع. (2003). الاتصال والعلاقات العامة. (المجلد 1). (1، المحرر) الاسكندرية، مصر: مؤسسة شباب الجامع.

Deuviller. (1990). dictionarie bilingue de la publicité et de la communication (bordas paris. https://biblio.he-ferrer.eu/notices/dictionnaire-bilingue-de-la-publicite-et-de-la-communication

Jasper. (2008). Media Campaign Tracking. Hollande، Department of Human Media Interaction : University of Twente.

- Arabic references in English :

Abu Arqub, O. (1993). Human communication and its role in social interaction. Jordan : Dar al-Majdalawi for publishing and distribution.

El-elQliny, F. et al. (2001). Sociology of information (Volume 1). Cairo, Egypt : Cairo publishing and distribution house.

Bader, A. (1998). Mass communication between media, volunteering and development. Cairo, Egypt : Quba publishing house for publishing and distribution.

Jabir, S.M. (2006). Mass Communication and modern society. Alexandria, Egypt : House of university knowledge.

Salim, H.A. (2013). Media campaigns through new media. Journal of public opinion, 12 (01).

Elsedeki, S.A. Badawi, H.H. (1999). Dimensions of the communicative process. Cairo, Egypt : modern university office.

Agwa, A. (1985). Scientific foundations of Public Relations (Volume 1). Cairo, Egypt : the world of writers.

Allik, A.M. et al. (2004). Means of communication and social service. Alexandria, Egypt : modern university office.

Gherieb, A. (2003). Communication and public relations. (Volume 1). (1, editor) Alexandria, Egypt : University Youth Foundation.

Published
2024-06-30
How to Cite
Benaoun , Z., Taibi , N., & Derr , M. (2024). Stages of designing a communication and media campaign. Social Empowerment Journal, 6(2), 184-197. https://doi.org/10.34118/sej.v6i2.3932
Section
Articles