دور الفضائيات في خلق صراع قيمي اجتماعي وثقافي لدى الطفل الريفي الجزائري: دراسة ميدانية على عينة من الأسر الريفية بمنطقة تيارت
دور الفضائيات في خلق صراع قيمي اجتماعي وثقافي لدى الطفل الريفي الجزائري: دراسة ميدانية على عينة من الأسر الريفية بمنطقة تيارت
الملخص
تسعى هذه الدراسة إلى تحديد درجة الصراع القيمي (الاجتماعي والثقافي) الناتج عن استخدام الطفل الريفي الجزائري للقنوات التلفزيونية الفضائية – من وجهة نظر الوالدين-حيث تم استجواب وتطبيق مقياس الصراع القيمي على عينة قدر حجمها بـ: 160 أسرة مقيمة بمناطق ريفية مختلفة من ولاية تيارت، وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية:
إن مشاهدة الطفل للقنوات التلفزيونية الفضائية مشاهدة يومية تحدث خلال الفترة المسائية. تراجع مستوى التحصيل الدراسي للطفل نتيجة مشاهدته للقنوات التلفزيونية الفضائية، مع تغير في سلوكه نتيجة ما تبثه هذه القنوات من أنماط ثقافية. تزداد درجة الصراع القيمي لدى الطفل بازدياد مدة استخدامه للفضائيات. توجد فروق في درجة الصراع تعزى إلى متغير نوع الأسرة، المستوى التعليمي للوالدين. لا توجد فروق في درجة الصراع تعزى إلى متغير الجنس (النوع)، والمستوى المعيشي للأسر المبحوثة.
التنزيلات
المراجع
Organisation mondiale de la santé. (1977). Santé mental et développement psychosocial de l’enfant. Rapport d’un comté OMS. Genève.
- Arabic references in English :
Al-Baroudi, A. (2014). Satellite channels and the value system in the local community. Dar Itrak for Printing, Publishing, and Distribution. Cairo.
Baddawi, A. Z. (1977). Glossary of Social Science Terminology. Lebanon Library for Publishing and Distribution. Lebanon.
Beshewal, N. (2012). Family, school, and television: A study of new patterns of social upbringing. Doctoral thesis, University of Tunis.
Belmihoub, K. (2004). Factors of marital stability: A comparative study on a sample of troubled couples with a proposal for therapeutic programs. Doctoral thesis, Algeria.
Ben Sheikh, A., & others. (1996). Youth in radio and television programs in Arab countries. Tunisian Journal of Communication Sciences, 29.
Ben Zroug, J. (2005). The impact of television on child behavior and values. Studies Journal, 02.
Jaradat, M. (2007). The relationship between parents' education level, family income, and the choice of academic majors by male and female offspring. Journal of Educational Sciences Studies, 01.
Al-Hassani, S. A. (2006). The role of social values in crime prevention. Naif University for Psychological and Social Sciences. Saudi Arabia.
Hamdi, M. A. F. (2017). Crisis of values and youth problems in the era of Arab satellite broadcasting. Osama Publishing and Distribution House. Jordan.
Al-Hawat, A. (1996). Social theory. Open University Publications. Tripoli.
Children's Rights Guide. (2015). Ministry of National Solidarity, Family, and Women's Issues. Algeria.
Al-Ziyoud, M. (2006). Youth and values in a changing world. Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution. Jordan.
Al-Saeed, D. (2013). Television and children: Expected benefits and prohibited negative impacts. Communication in Humanities and Social Sciences, 36.
Al-Sayyid, S. A. H. (1998). Value conflict among youth and its confrontation from the perspective of Islamic education. Arab Thought House. Cairo.
Al-Shal, I. (2003). Satellite dish, internet, and television within the framework of media sociology. Medina Press. Egypt.
Abdel Nabi, E. I. (2014). Sociology of cartoons and the normalization of Arab children. Forum of Knowledge. Lebanon.
Azi, M. F. (2008). Generations and values: An attempt to approach social and political change in Algeria. Doctoral thesis, University of Oran.
Aqlah, A. A. (2009). Conflict between social values and organizational values in educational administration. Dar Al-Hamid. Oman.
Ghaith, A. M. (2006). Dictionary of Sociology. University Knowledge House. Alexandria.
Fouad, A. A. (1981). Rural sociology. Dar Al-Nahda Al-Arabiya. Beirut.
Kazim, A. A. (1993). Social and cultural change in Qatari society. Hajar for Publishing, Distribution, and Advertising. Giza.
Mary, W. (1999). Children and television addiction. National Council for Culture, Arts, and Letters. Kuwait.
Mujahid, M. (2011). Satellite television programs and their impact on the audience - Youth of Oran city as a model. Center for Arab Unity Studies. Lebanon.
Magdi, H. H. N. (2017). Cultural values presented in American films. Annals of Ain Shams Literature. Egypt.
Muawad, M. (2000). The third parent and children - Modern trends in the effects of television on children. Modern Book House. Egypt.
Muftah, M. D. (2003). Glossary of Information Systems and Communication Technology Terms. International House for Publishing and Distribution. Egypt.
Wanjan, S. (2014). Academic achievement between classroom influences and social environment variables. Journal of Social Studies and Research, Al-Wadi University, 04.
Al-Mo'jam Al-Wasit. (1960). Cairo: Arabic Language Academy. Retrieved :05/08/2021. from https://www.almougem.com/search

هذا العمل مرخص حسب الرخصة Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.