تشغيـــل الأطفـــال: تحليل الظاهرة في تونس (دراسة حالة مثالا تطبيقيا)
تشغيـــل الأطفـــال: تحليل الظاهرة في تونس (دراسة حالة مثالا تطبيقيا)
الملخص
سنحاول في هذه الورقة دراسة تشغيل الأطفال كظاهرة اجتماعية ومشكل إنساني بالأساس، وإذا ما تأملنا في عمق الظاهرة، يبدو الحال اليوم في أوساط مجتمعاتنا المتحضرة التي يغلب عليها التصادم والتناحر والتعصب والأنانية والتعلق المفرط بالمادة على حساب المبادئ والقيم، ومن مظاهر التمييز والإقصاء وتعطل لغة الحوار البناء. هذه العوامل السلبية تساهم بقسط كبير وبشكل واضح في بروز عديد الظواهر الاجتماعية الخانقة وانتشارها في كل دول العالم ومن أبرز هذه المشاكل التي تهدد سلامة واستقرار المجتمعات وتعرقل عملية النهوض والتنمية الشاملة هي مشكلة التنمية الشاملة، في قضية تشغيل الأطفال واستغلالهم اقتصاديا. هذه الظاهرة، بالنظر إلى تداعياتها الخطيرة تبقى من أدق وأعقد الظواهر الاجتماعية التي يشهدها العالم المعاصر وتتخبط في مستنقعاتها مجتمعاتنا الحديثة.
التنزيلات
المراجع
- Arabic references in English:
Al-Ittifaqiya al-Duwaliyya. (2000). Article 182, Article 3, ratified by Tunisia.
(International Convention, 2000, Article 182, Article 3, ratified by Tunisia).
Ittifaqiyat Huquq al-Atfal. (1989). Adopted by the United Nations General Assembly, entered into force on September 2, 1990, according to Article 32.
(Convention on the Rights of the Child, 1989, adopted by the United Nations General Assembly, entered into force on September 2, 1990, according to Article 32).
Edmonds, E. Understanding the Negative Aspects of Child Labor: Patterns, Types, and Approaches. Retrieved from http://usinfo.stage.gov.journals/sites/0505/ijea/edmonds.htm
Ben Salah, Najah. (2004). Lecture in the course on protection mechanisms in Tunisian law, Higher Institute of the Judiciary, p. 3.
(Ben Salah, Najah, 2004, Lecture in the training course on protection mechanisms in Tunisian law, Higher Institute of the Judiciary, p. 3).
Khamekhim, R., & Qatran, H. (1996). Majallat Himayat al-Atfal – Annotated by: Ministry of Women, Family, and Childhood – UNICEF, Tunisian Republic.
(Khamekhim, R., & Qatran, H., 1996, Child Protection Journal – Annotated by: Ministry of Women, Family, and Childhood – UNICEF, Tunisian Republic).
Zayn al-Din al-Tufayli, Imtithal. (2004). Ilm Nafs al-Numu: Min al-Tufulah ila al-Shaykhukhah, Dirasah Tahliliyyah li-l-Sulūk wa-l-Mi'ash al-Insani. Dar al-Manhil al-Lubnani li-l-Ṭibā'ah wa-l-Nashr.
(Zayn al-Din al-Tufayli, Imtithal, 2004, Developmental Psychology: From Childhood to Old Age, An Analytical Study of Behavior and Human Life, Dar al-Manhil Lebanese Publishing House).
Farfinkel, Harold. (n.d.). American Sociologist, founder of the new approach "Ethnomethodology" and inventor of this term.
(Farfinkel, Harold, n.d., American Sociologist, founder of the new approach "Ethnomethodology" and inventor of this term).
Finman, M. (2005). Executive Director of UNICEF. State of the World’s Children Report. London: Retrieved from www.unicef.org/sowc06
(Finman, M., 2005, Executive Director of UNICEF, State of the World’s Children Report, London, Retrieved from www.unicef.org/sowc06).
Majallat al-Shughl fi Tunis. (1996). Article 53, amended by Law No. 62 of 1996.
(Journal of Labor in Tunisia, 1996, Article 53, amended by Law No. 62 of 1996).
Munaḥada al-Istibad. Program for Child Labor, Retrieved from www.Antislavery.org/homepage/antislavery/arachildlabour.htm
(Anti-Slavery, Child Labor Program, Retrieved from www.Antislavery.org/homepage/antislavery/arachildlabour.htm).

هذا العمل مرخص حسب الرخصة Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.