Article Title in English Alternative strategic industrial clusters to enhance the competitiveness of small and medium enterprises- Algeria as a model

  • Ahmed Seddiki University Of Adrar
  • Abdallah Tayebi University Of Adrar
Keywords: Small and Medium Enterprises, National Economy, Industrial Clusters, Economic Growth

Abstract

This study aims to identify the importance of industrial clusters in activating the networking relationships of small and medium enterprises, and how they can support and enhance the competitiveness of the national economy. This topic has increased in importance in most countries of the world today, development programs based on supporting industrial clusters, to raise the level of growth and improve competitiveness. At the industrial and economic level as a whole.

The study was based on an analysis of the theoretical foundations related to the topic, as well as on the diagnosis of global industrial clusters as models that could benefit Algeria, trying to apply them given their importance and their great impact on the support of the competitiveness of SMEs in particular and the economy in general.

We concluded from this study that small and medium-sized enterprises face many obstacles and problems that make them uncompetitive, the latter having been created spontaneously without systematic study or planning by decision-makers. In addition, there is a lack of support mechanisms and incentives, including financial support for these SMEs and their assistance to reach advanced stages in the export of their products.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ايرول، طايماز. (2002). المشروعات الصغيرة والمتوسطة في دعم الاندماج الاقتصادي والاجتماعي. بحوث اقتصادية، عربيةالمجلد (23). بيروت، لبنان

القانون التوجيهي لترقية المؤسسات الصغرى والمتوسطة رقم 17/02 المؤرخ في 11/01/2017، الجريدة الرسمية رقم 2 الصادر في 11 يناير2017..

دمدوم كمال. (2000). دور الصناعات الصغيرة والمتوسطة في تثمين عوامل الإنتاج في الاقتصاديات التي تمر بفترة إعادة الهيكلة. مجلة دراسات اقتصادية، العدد الثاني، الجزائر.

سعيد، عمير. (2006). تكنولوجيا المعلومات والاتصال، حافز أم عائق أمام تأهيل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، الملتقى الدولي حول متطلبات تأهيل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الدول العربية، الشلف.

سعاد، نايف البرنوطي. (2005). إدارة الأعمال الصغيرة للريادة. عمان، الاردن: دار وائل للنشر، المحرر.

عمر، محمد عثمان صقر. (1997). مدى تأثير برنامج الإصلاح الاقتصادي المصري على القدرة التنافسيةٌ للاقتصاد المصري. المجلة العلميةٌ للبحوث والدراسات التجاريةٌ، كليةٌ التجارة وإدارة الأعمال، جامعة حلوان، العدد الأول.

فريد، النجار. (1999). التحالفات الإستراتيجية من المنافسة إلى التعاون " خيارات القرن 21". القاهرة: ايتريك للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى.

قلش، عبد الله مطاي عبد القادر. (2010). الأهمية التنافسية للمقاولة الصناعية وأثرها على المنافسة. الملتقى الدولي الرابع حول المنافسة والإستراتيجية التنافسية للمؤسسات الصناعية خارج قطاع المحروقات في الدول العربية (صفحة صفحة:34). الشلف: جامعة حسيبة بن بوعلي

زايري، بلقاسم. (2007). العناقيد الصناعية كإستراتيجية لتطوير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، مجلة شمال إفريقيا، العدد02.

مازن، خيربك. (2005). العناقيد الصناعية ودورها في تنمية الاقتصاديات الناشئة. جريدة الثورة، دمشق، سوريا، يومية سياسية تصدر عن مؤسسة الوحدة والصحافة والطباعة والنشر.

محمد، عبد الحليم عم. (2007). التموين عن طريق القنوات التمويلية غير الرسمية. الدورة التدريبية حول تمويل. المشروعات الصغيرة والمتوسطة وتطويرها في الاقتصاديات المغاربية. سطيف: جامعة فرحات عباس.

محمد، عبد الرسول سعد. (1998). الصناعات الصغيرة كمدخل لتنمية المجتمع المحلي. بيروت، سوريا.

مركز المعلومات ودعم القرار. (2003). العناقيد الصناعية كإستراتيجية لتنمية المشروعات الصغيرة ومتوسطة الحجم: الاطار النظري. .

هالة، مجمد لبيب عنبة. (2002). إدارة المشروعات الصغيرة في الوطن العربي. لبنان.

هيكل. (2003). مهارة إدارة المشروعات الصغيرة. الإسكندرية: مجموعة النيل العربية.

Economies. (2007, 07 25). Center Of Strategy and Competitiveness, 1st edition. Consulté le 02 11, 2018, sur sur www.Cluster-roseach,org.

kamiar, m. J. (October 2018). Reforming Fiscal Institutions in Resource- Rich Arab Economies: Policy Proposals. Economic Research Forum (p. Working Paper No. 1228 ).

- Arabic references in English:

Errol, Taymaz. (2002). Small and Medium Enterprises in Supporting Economic and Social Integration. Economic Research, Arab Volume (23). Beirut, Lebanon.

The Guiding Law for the Promotion of Small and Medium Enterprises No. 17/02 dated 11/01/2017, Official Gazette No. 2 issued on January 11, 2017.

Demdoum, Kamal. (2000). The Role of Small and Medium Industries in Valorizing Production Factors in Economies Undergoing Restructuring. Economic Studies Journal, Issue 2, Algeria.

Said, Omeir. (2006). Information and Communication Technology, a Motivator or a Barrier to Qualifying Small and Medium Enterprises, the International Symposium on the Requirements for Qualifying Small and Medium Enterprises in Arab Countries, Chlef.

Suad, Nayef Al-Barnouti. (2005). Small Business Management for Entrepreneurship. Amman, Jordan: Dar Wael for Publishing, Editor.

Omar, Mohamed Osman Saqr. (1997). The Extent of the Impact of the Egyptian Economic Reform Program on the Competitiveness of the Egyptian Economy. The Scientific Journal for Research and Commercial Studies, Faculty of Commerce and Business Administration, Helwan University, Issue One.

Fareed, Al-Najjar. (1999). Strategic Alliances from Competition to Cooperation "Choices of the 21st Century". Cairo: Etrac for Publishing and Distribution, First Edition.

Kalsh, Abdullah Matai Abdelkader. (2010). The Competitive Importance of the Industrial Enterprise and Its Impact on Competition. The Fourth International Symposium on Competition and Competitive Strategy of Industrial Enterprises outside the Hydrocarbons Sector in Arab Countries (Page: 34). Chlef : Hassiba Ben Bouali University.

Belkacem, Zairi. (2007). Industrial Clusters as a Strategy for Developing Small and Medium Enterprises in Algeria, North Africa Journal, Issue 02.

Mazen, Kheirbek. (2005). Industrial Clusters and Their Role in Developing Emerging Economies. Al-Thawra Newspaper, Damascus, Syria, A political daily issued by the Unity Press and Publishing Foundation.

Mohamed, Abdel Halim Om. (2007). Supply through Non-Formal Financing Channels. Training Course on Financing, Developing Small and Medium Enterprises in the Maghreb Economies. Setif: Ferhat Abbas University.

Mohamed, Abdel Rasoul Saad. (1998). Small Industries as an Entrance to Developing the Local Community. Beirut, Syria.

Information and Decision Support Center. (2003). Industrial Clusters as a Strategy for Developing Small and Medium-Sized Enterprises: The Theoretical Framework.

Hala, Mohamed Labib Onba. (2002). Small Project Management in the Arab World. Lebanon.

Heikal. (2003). Skill of Managing Small Projects. Alexandria: The Arab Nile Group.

Published
2022-03-31
How to Cite
Seddiki , A., & Tayebi , A. (2022). Article Title in English Alternative strategic industrial clusters to enhance the competitiveness of small and medium enterprises- Algeria as a model. Social Empowerment Journal, 4(1), 62-79. https://doi.org/10.34118/sej.v4i1.1976
Section
Articles

Plum Analytics

Artifact Widget