Counseling services for school and vocational guidance counselor from the point of view of secondary school students

  • Abdelrhman Boufares University of Adrar
  • Aicha bentaleb University of Laghouat
Keywords: Counseling and Guidance, Counseling Services, Guidance and Counseling counselor, Secondary school

Abstract

The present study aimed at identifying the level of counseling services for the school and vocational counselor from the point of view of secondary school students, and to reveal the differences in the extent of utilization of these services among the respondents due to gender and specialization. The study included (200) pupils who were chosen in a simple random manner. The researchers used the counseling services scale after confirming its psychometric characteristics. They also adopted the descriptive analytical method. After using the appropriate statistical methods, the results of the study indicated that there are no differences between males and females in their benefit. The results also revealed differences due to the specialization variable. And it is also showed the practice of guidance counselor for information services, guidance and evaluation to a large degree.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- أبو عباة, صالح ; نيازي ,عبد المجيد.(2000).الإرشاد النفسي والاجتماعي .المملكة العربية السعودية: مكتبة العبيكات الرياض.
-الحريري, رافدة; الأمامي,سهير.(2011) . الإرشاد التربوي و النفسي في المؤسسات التعليمية .عمان: دار المسيرة للنشر و التوزيع .
- الخطيب, صالح .(2007).الإرشاد المدرسي في المدرسة أسسه و تطبيقاته. (الطبعة الثانية ). الإمارات العربية: دار الكتاب الجامعي .
-العاجز ,فؤاد علي. الإرشاد التربوي في المدارس الأساسية العليا والثانوية بمحافظات غزة واقع و مشكلات و حلول . غزة :كلية التربية الجامعة الإسلامية .
-المديرية الفرعية للتقييم البيداغوجي و التوجيه. (2015). الدليل المنهجي للإرشاد المدرسي.
- المركز الوطني للوثائق التربوية.(2003).التوجيه المدرسي المربي. المجلة الجزائرية للتربيــــــة . العدد 13 . ص13
- المشهداني, سكرين ; و الفزازي,منال.(2006) . جودة الخدمات الإرشادية واقع ندوة علم النفس و جودة الحياة . سلطنة عمان : جامعة السلطان قابوس مسقط.
- تاج ,محمد الأزهر.(2012).دليل مستشار التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني . المفتشية العامة للبيداغوجيا
- زهران ,حامد عبد السلام (1982 ) .التوجيه و الارشاد النفسي . القاهرة :عالم الكتب .
- شعبان, كاملة; و تيم, عبد الجابر.(1999) . مبادئ التوجيه و الإرشاد النفسي .( الطبعة الأولى ). عمان: دار صفاء للنشر و التوزيع .
- عبيدات ,محمد .(1999) . منهجية البحث العلمي القواعد و المراحل و التطبيقات( الطبعة الأولى ). عمان : دار وائل للنشر و التوزيع .
- مزيان ,محمد. (1999) . مبادئ في البحث النفسي و التربوي ( الطبعة الأولى ). وهران : دار الغرب للنشر و التوزيع .
- نيس, حكيمة .(2011). الحاجات الإرشادية وعلاقتها بالتوافق النفسي والرضا عن الدراسة لدى تلاميذ الأولى ثانوي. رسالة ماجيستير غير منشورة. قسم علم النفس.كلية العلوم الاجتماعية. جامعة الجزائر 2 .
- وزارة التربية و التعليم. (2002). كراس التدريب ملف الإرشاد المدرسي. فلسطين: رام الله
-F. Andréani, F. Boyé.(1991) . le conseiller d'orientation .psychologue. Paris: Edition Nathan.
-Le Centre National de Documentation Pédagogique. (2009) .Orientation Scolaire L'éducateur Revue Algérien de l'éducation , Dossier 13.
Published
2019-12-15
How to Cite
Boufares, A., & bentaleb, A. (2019). Counseling services for school and vocational guidance counselor from the point of view of secondary school students. Social Empowerment Journal, 1(4), 326-350. https://doi.org/10.34118/sej.v1i4.840
Section
Articles

Plum Analytics

Artifact Widget