The Effect of organizational culture on the application of total quality management Case study of the Algerian Foundation for Plastic Rolling, National Complex of Plastic and Rubber

  • sabrina mekhalfi university of Setif 1
  • hocine boureghda University of Setif 1
Keywords: organizational culture, total quality management, Customer Service, Work perfection, Teamwork, Affiliation, Self- Development, focus on the customer, focus on processes and improve, participation, the top management commitment

Abstract

This study aimed to know the impact of organizational culture on the application of TQM in Calplast company of rolling plastic, in order to achieve this we use a questionnaire which was distributed to a sample included 86 respondents from all managerial level which were randomly selected, it has been relying on multiple linear regression analysis for testing hypotheses of research. The study concluded  that there is significant impact of organizational culture on the application of TQM, the results of study showed that the organizational culture has a significant impact on  focus on the customer, focus on processes and improve, participation, the top management commitment, so through all of the organizational culture values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

فهد خليل زايد، (2007)، أساسيات منهجية البحث في العلوم الإنسانية، دار النفائس للنشر والتوزيع، ط1، الأردن، ص 69.

Alice A. Hall and Others, (1997) , Tacit culture and change: model change of change constructed from institutional assumptions and beliefs, backs burg, Vrginia, p 28.

عمر محمود عبد الله، (2004)، تقييم مدى ملاءمة الثقافة التنظيمية لتطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة بالمستشفيات الجامعية بالقاهرة الكبرى، رسالة ماجستير، كلية التجارة، جامعة عين الشمس، القاهرة، مصر، ص 77.

رائد عبد الخالق عبد الله العيدي، (2005)، إدارة الجودة الشاملة والتطوير التنظيمي من أجل انجاح المنظمة، مداخلة ضمن المؤتمر العلمي الدولي حول الأداء المتميز للمنظمات والحكومات يومي 8 و9 مارس، ورقلة، ص 76.

حمد بن فرحان الشاوي، (2005)، الثقافة التنظيمية وعلاقتها بالانتماء التنظيمي: دراسة ميدانية على منسوبي كلية الملك خالد العسكرية المدنيين والعسكريين، رسالة ماجستير، العلوم الادارية، جامعة نابف العربية للعلوم الامنية، ص59.

Irani Z And others,( 2004), total quality management and corporate culture : constructs of organisational excellence, technovation, n°24, Elsevier, p 644.

فريد زين الدين، (2002)، إدارة الجودة الشاملة بين فرص النجاح وخاطر الفشل، المكتبة القومية المصرية، ط1، القاهرة، ص 397.

Dawood Gharakhani and others, (2013), total quality management and organisational performance, american journal of industrial engineering, vol 1, N 3, science and education publishing, p 47.

العيهار فلة، (2005)، دور الجودة في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة، مذكرة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، الخروبة، جامعة الجزائر، ص 62.

Roger Ernoul, (2013), le grand livre de la qualité : management par la qualité dans l’industrie une affaire de methodes, afnor édition, p 13.

بسام منيب علي الطائي واسراء وعد الله قاسم السبعاوي، (2013)، الأثر التتابعي لمتطلبات إدارة الجودة الشاملة والتغيير التنظيمي في تحقيق الميزة التنافسية دراسة استطلاعية في كلية الحدباء الجامعة، مجلة الادارة والاقتصاد، المجلد 5، العدد 10، ص 255.

Francis Roesslinger et Dominique Siegel,( 2015), management stratégique de la qualité, afnor, p 41.

Jean Margerand et Florence Gllet-Goinard, (2006), manager la qualité pour la première fois, édition d’organisation, p 168.

Esin Sadikoglu and Hilal Olcay, (2014), the effects of TQM practices on performance and the reasons of and the barriers to TQM practices in turkey, Advances in decision sciences, hindawi publishing corporation, vol 2014, p4.

- Kim S. cameron & Rebert E. Quinn, (2006), diagnosing and changing organizational culture based on the competing values framework, revised edition, the jossey-bass a wiley imprint, USA.

- Tianyoun Yu and Nengquan Wu, (2009), a review of study on the competing values framework, international journal of business and management, vol 4, N 7, p 37 – 42.

Kim S. cameron & Rebert E. Quinn, (2006), diagnosing and changing organizational culture based on the competing values framework, revised edition, the jossey-bass a wiley imprint, USA.

لحسن هدار، (2006)، دور الثقافة التنظيمية في إدارة التغيير في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية، مذكرة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة فرحات عباس، سطيف، الجزائر، ص 45.

Mats Alvesson,( 2002), understanding organizational culture, sage publication, London, p3.

حسين رحيم ورشاد الساعد، (2006)، الثقافة التنظيمية وتأثيرها في بناء المعرفة التنظيمية، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، المجلد 2، العدد 2، ص 203.

Hoftede Geert et autres, (2010), culture et organisations, 3eme édition, pearson édition, France, p 600.

عبد الكريم إبراهيم الثويني، (2008)، أثر الثقافة التنظيمية على تطوير الموارد البشرية، مذكرة ماجستير، كلية الاقتصاد والإدارة، جامعة الملك عبد العزيز، المملكة العربية السعودية، ص 31.

C. Bussenault et M Pretet, (1991), organisation et gestion de l’entreprise, impresseur, hérissey evreux, Paris, p48.

Schein edgar H, (2004), organisational culture and leadership, 3rd édition, jossey bass, USA, p 87 – 135.

Olivier Meier, (2016), management interculturel : stratégie – organisation – performance, 6 ed, dunod, paris, p14.

Héléne Hereng, (2012), innovation patrimoniale et culture organisationnelle, la cohérence du modèle pierre fabre, la revue des sciences de gestion, direction et gestion n°253 – gérer autrement, janvier – fevrier, P 39.

محمود سلمان العميان، (2002)، السلوك التنظيمي في منظمات الأعمال، دار وائل للنشر، ط1، الأردن، ص 109.

- Yves Bertrand, (1991), culture organisatinnelle, presses de l’université du Québec, canada, P70

بلال خلف السكارنه، (2009)، التطوير التنظيمي والإداري، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط1، عمان، الأردن، ص 373.

Don Helliegel & John W. Shocum, (2007), Management des organisation, 2 édition, deboek université, p 541.

Michel Darbelet et autres, (2006), l’essentiel sur le management, foucher, 2eme édition, paris, p 266.

John R. schermerhorn . jr and others,( 2010), organisational behavior, john wiley and sons, inc, USA,p 3

Elena Tureac, (2005), the components of organisational culture, economeca, N°1, Acta universitatis banubius, p82.

Benson. T, (1993), Quality : if at first you don’t succed, industry week, P 48 - 59

سلمان زيدان، (2010)، إدارة الجودة الشاملة: الفلسفة ومداخل العمل، الجزء الأول، دار المنهاج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ص 24.

Look to: - Dawood Gharakhani and others, (2013), total quality management and organisational performance, american journal of industrial engineering, vol 1, N 3, science and education publishing

-Thomas C.Powell, (1995), total quality management as competitive advantage: A review and empirical study, strategic management journal, vol 16, N°1, p 15 – 37.

Mechel BellaÏche,( 2012), manager vraiment par la qualité, enjeux, methodes et etudes de cas, 2 ed, afnor, p239.

Reger Ernoul, (2013), le grand livre de qualité, afnor, p 10.

Thomas Durand,( 2016), management d’entreprise 360°, principes et outiles de la gestion d’entreprise, dunod, p78.

ثقافة الجودة، (2009)، نشرة تصدر عن شعبة الجودة والتوكيد النوعي في شركة سعد العامة، العدد 3، على الموقع:

saadco.moch.gov.iq/arabic/jawda3.pdf,

عامر علي العطوي والهام ناظم الشيباني، (2010)، قياس الثقافة التنظيمية وتشخيص فجوتها في المؤسسات التعليمية: دراسة تطبيقية في جامعة كربلاء، مجلة القادسية للعلوم الادارية والاقتصادية، المجلد 12، العدد 4، ص 40.

Published
2018-01-01
How to Cite
mekhalfi, sabrina, & boureghda, hocine. (2018). The Effect of organizational culture on the application of total quality management Case study of the Algerian Foundation for Plastic Rolling, National Complex of Plastic and Rubber. Dirassat Journal Economic Issue, 9(1), 07-32. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/djei/article/view/144
Section
Articles