The Forecasting for the contribution of the tourism sector in the ‎Algerian economy

  • Ahmed‎ Sellami University of Ouargla
Keywords: Forecasting, Box Jenkins Methodology, Tourism, Algerian economy

Abstract

This study aims at revealing the reality of the economic contribution of the tourism sector in the Algerian economy during the period 1995-2016, as well as building an econometric model for forecasting its future directions in the year 2020, using the Box-Jenkins methodology and following the descriptive statistical approach. The results of the study showed a significant improvement in the economic contribution of the tourism sector, but this improvement has not yet reached the level to achieve the desired goals, which remains relatively weak and is expected to not exceed the barrier of 3.93% in 2020, according to current data, which indicates the failure of government performance in winning the bet to promote tourism development. Therefore, the study recommended that the Country seek to rehabilitate the tourism sector within the economic policy, as it is the right way to win the battle to promote tourism development in Algeria

Downloads

Download data is not yet available.

References

‏ مصطفى يوسف كافي، 2009، صناعة السياحة والأمن السياحي، ط1، دار رسلان، سوريا، ص ص90-91.‏

‏ ‏World Economic Forum (‎‏2017‏‎); The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. P3.‎

‏ صلاح‎ ‎زين‎ ‎الدين، 26-27/04/2016، دراسة‎ ‎لفرص‎ ‎وتحديات التنمية‎ ‎السياحية‎ ‎المستدامة‎ ‎في‎ ‎مصر، المؤتمر‎ ‎العلمي‎ ‎الدولي‎ ‎الثالث القانون‎ ‎والسياحة، جامعة طنطا، ص18.‏

‏ عبد الرحمن أبو رياح، 1989، دراسة أولية لإستراتيجية العمل السياحي العربي المشترك، مصر، ص121.‏

‏ الهذبة مناجلية، مارس2017، الإمكانيات والمقومات السياحية في الجزائر، مجلة دراسات وأبحاث، عدد26، السنة التاسعة، ص9.‏

‏ فوقة فاطمة ومرقوم كلثوم، السداسي الثاني 2016، تقلبات أسعار النفط، أي بدائل متاحة للاقتصاد الجزائري، مجلة الاقتصاد والمالية، ‏العدد رقم 03، ص28.‏

‏ دليلة‎ ‎طالب وعبد‎ ‎الكريم‎ ‎وهراني، 22-23/11/2011، السياحة‎ ‎أحد‎ ‎محركات‎ ‎التنمية‎ ‎المستدامة، الملتقى‎ ‎الدولي‎ ‎الثاني‎ ‎حول‎ ‎الأداء‎ ‎المتميز‎ ‎للمنظمات‎ ‎و‎ ‎الحكومات، الطبعة‎ ‎الثانية :‏‎ ‎نمو‎ ‎المؤسسات‎ ‎و‎ ‎الاقتصاديات‎ ‎بين‎ ‎تحقيق‎ ‎الأداء‎ ‎المالي‎ ‎و‎ ‎تحديات‎ ‎الأداء‎ ‎البيئي،‎ ‎جامعة‎ ‎ورقلة، ص570.‏

‎ ‎‏ بيانات المنظمة العالمية للسياحة، على الخط، ‏‎ https://www.wttc.org/datagateway

‏ ‏World Economic Forum (2017); The Travel & Tourism Competitiveness Report. P4.‎

‏ ‏World Economic Foru (2015); The Travel & Tourism Competitiveness Report; 2015 edition. Date ‎of data collection or release: 6th May 2015; http:// Reports.weforum.org/travel-and-tourism-‎competitiveness-repoRTPIB-2015/economy-rankings/‎

‏ ‏World Economic Forum (2017) ; The Travel & Tourism Competitiveness Report. P‏16‏‎.‎

‎ ‎‏ بيانات المنظمة العالمية للسياحة، على الخط، ‏‎ https://www.wttc.org/datagateway‎

‎ MELARD Guy (1990), ‎‏"‏‎ Méthodes de prévision à court terme‏"‏‎, Edition Ellipses, Bruxelles, P282.‎

‎ Régis bourbonnais (2012), ‎‏"‏‎ exercices pédagogiques d'économétrie‎‏"‏‎, 2éme édition, économica, ‎paris, p164‎

‏ عابد العبدلي، 2007، محددات الطلب على واردات المملكة السعودية في إطار التكامل المشترك"، مجلة مركز صالح كامل للاقتصاد ‏الإسلامي، جامعة الأزهر، عدد32، ص20.‏

‏ محمد شيخي، 2012، طرق الاقتصاد القياسي محاضرات وتطبيقات، ط1، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان ـ الأردن، ص212.‏

Published
2018-06-01
How to Cite
Sellami , A. (2018). The Forecasting for the contribution of the tourism sector in the ‎Algerian economy. Dirassat Journal Economic Issue, 9(2), 301-319. https://doi.org/10.34118/djei.v9i2.171
Section
Articles