The role of consumer awareness in rationalizing consumer ‎behavior

  • Wahiba Yalichani University of Medea
  • Mohamed ‎ Farhi university of Laghouat
Keywords: Consumer awareness, Rationalization, Consumer’s behavior

Abstract

This article was dictated by the urge to monitor the consumer’s behaviour. It is only an attempt to shed light on some practical ways to raise the consumer’s consciousness so the latter would be able to accomplish the real benefit, resulting from the process of consumption, by preserving his health, environment, brain, society, and national resources, in addition to protecting the consumer’s money from abuse. This is because fulfilling an unrealistic need is deemed a waste of money and an unwise behaviour.

We have divided this research paper to two main parts. In that, we have began by the interactional relation between the consumer’s consciousness and his value judgment, after our explanation to the two terms: consciousness and value judgment in two separate paragraphs. Next, we have dedicated the second part to show and study the sides of consciousness accomplishing consumer’s value judgment. Thus, we have spoken about nine essential sides ( The consumer’s awareness of his real needs, his awareness of his spending limits, awareness of content displayed on the products, commercial awareness, his awareness of the exploitation means, his awareness of his rights and obligations,  medical consumptive awareness, nutritive awareness, and awareness of how to deal with the rise of prices)

Every side, of the early mentioned, will be explored in one paragraph among the paragraphs of the second part. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

‎ Y‏.‏GABRIEL and T‏.‏LANG, the Unmanageable Consumer: Contemporary Consumption and its ‎Fragmentations, Sage Publication, London, 1995, P 1.‎

‏ إريك فروم ، الإنسان بين المظهر والجوهر ،ترجمة : سعد زهران، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ، سلسلة عالم المعرفة ، ‏الكويت، 1978، ص 39.‏

‏ زيد بن محمد الرماني، "الواقع الاستهلاكي للعالم الإسلامي"، مقال بمجلة (دعوة الحق)، ع 148، السنة الثالثة عشرة، ربيع الآخر، ‏مطابع رابطة العالم الإسلامي، مكة المكرمة، 1415هـ، ص 15.‏

‏ ‏G‏.‏‎ SHARMA, consumer awareness a power full Essay, www.rajeput brotherhood.com

‏ ‏M.J. ALHABEEB , Consumer knowledge and consumption: a human capital mode, Studies ‎Journal , Academy of Marketing, 26 Nov 2010,www.findarticles.com

‏ ‏C. THOMASSIN, J.M. GILBERT, Le désir de santé, Groupe Eyrolles, 2007, p127.‎

‏ المنجد في اللغة والأعلام، الطبعة الأربعون، دار المشرق، بيروت، لبنان، 2003، ص 261.‏

‏ محمد علي الصابوني، صفوة التفاسير، الجزء الثالث، شركة الشهاب، الجزائر، 1990، ص103.‏

‏ زيد بن محمد الرماني، "المفاهيم الاستهلاكية في ضوء القرآن والسنة النبوية"، مقال بمجلة (دعوة الحق)، ع 153، السنة الثالثة عشرة، ‏رمضان، مطابع رابطة العالم الإسلامي، مكة المكرمة، 1415هـ، ص 75.‏

‏ عبد الحميد عبد اللطيف محبوب ، "نحو نظرية في سلوك المستهلك المسلم" ، مقال بمجلة (بحوث الاقتصاد الإسلامي) ، ص08.‏

‏ محمد منذر قحف ،الاقتصاد الإسلامي :دراسة تحليلية للفعالية الاقتصادية ، ط 2 ، دار القلم، الكويت ،1981، ص 47. ‏

‏ ‏P‏.‏‎ STEARNS, Consumerism in world history: the global transformation of desire, London and ‎New York, Rutledge, 2001, p112.‎

‏ أحمد يوسف، القيم الإسلامية في السلوك الاقتصادي، دار الثقافة للنشر والتوزيع، القاهرة، 1990،

‏ منظور أحمد الأزهري، ترشيد الاستهلاك الفردي في الاقتصاد الإسلامي ،دار السلام ، القاهرة ، 2002، ص 20.‏

‏ يوسف القرضاوي، دور القيم و الأخلاق في الاقتصاد الإسلامي، مؤسسة الرسالة ، بيروت، الطبعة الأولى ، 1996، ص88.‏

‏ صالح العصفور، "تحليل الآثار الاقتصادية للمشكلات البيئية"، المعهد العربي للتخطيط، الكويت، ‏www.arab-api.org

‏ رفعت العوضي ، "من التراث الاقتصادي للمسلمين"، مقال بمجلة (دعوة الحق)، مطابع رابطة العالم الإسلامي، مكة المكرمة، السنة ‏السادسة، العدد 63، جمادى الآخرة ، 1407هـ، ص 18.‏

‏ بشير‎‬‎‏ مصيطفى، "خطأ ‏‎‬‎في‎‬‎التوصيف‎‬‎والسلوك‎‬‎الاقتصادي‎‬‎للمسلم‎‬‎دليلا"، مقال بجريدة (الشروق الجزائري)، العدد 3158، 2010.12.29.‏

‏ أمينة زمال، "استغلال غفلة المستهلك لرفع أسعار اللحوم"، مقال بمجلة (توعية المستهلك)، 10 .02. 2011‏‎ ‎www .tawetalmustahelek.elnba.com‎

‏ سمير بديع عيد الدايم ، "عناصر سامة في أواني الطبخ" ، مقال بمجلة (المستهلك و الجودة ) ، الهيئة السعودية للمواصفات و ‏المقاييس و الجودة ، الرياض ،ع 15، محرم 1432هـ، ص15.‏

‏ الكتيبات الإرشادية و الثقافية، مجلة المستهلك ، ع 2 ، أفريل 2010، جمعية حماية المستهلك ، الرياض ،ص 21.‏

‏ يمامة بدوان، محمد أبو بكر، "الوعي الاستهلاكي:أساليب ترويج السلع بين "اقتناص" الزبون والوعي الاستهلاكي"، مركز الخليج ‏للدراسات، ‏‎27/03/2010‎‏ ، ‏‎ www.alkhaleej.ae‏ ‏

‏ ‏R‏.‏‎ EAST ‎‏,‏Consumer Behavior: Advances and Application in marketing , Kingston university, ‎Prentice Hall, London,1997,p130‎

‏ فاطمة عبد العزيز باكر ،"دراسة السلوك الاستهلاكي لدى عينة من طالبات الاقتصاد المنزلي بجامعة قطر "، مقال بحولية كلية ‏التربية، جامعة قطر، ع11،1415هـ،1994، ص 164.‏

‏ ‏A‏.‏‎ KHURANA,‎‏ ‏consumer awareness, 26/09/2007, www.theviewspaper.net‎

‏ الهيئة المصرية العامة للمواصفات والجودة، وحدة حماية المستهلك، 02‏‎/‎‏01‏‎/‎‏2011، ‏‎ www.consumer.eos.org.eg

‏ محمد سعد، "حقوق المستهلك الثمانية"، مجلة توعية المستهلك، 16/5/2009، ‏www.tawetalmustahelek.elnba.com

‏ جهاز حماية المستهلك، 02-01-2011، ‏www.cpa.gov.eg

سلامة يس، "عرض تجربة المملكة لبرنامج التثقيف الصحي لأمهات الأطفال المعاقين"‏‎ ‎، ورقة قدمت في ندوة التوعية الصحية الأول (‏‎ ‎نافذة على التثقيف الصحي) ، الرياض ، مستشفى الملك خالد التخصصي للعيون، 2001‏‎ ‎،‎ ‎ص22.‏

‏ منظمة الصحة العالمية، الوثائق الخاصة، جنيف، 2001، ط 43.‏

‏ يس قنديل عبد الرحمن، "التربية الغذائية وتطور الوعي الغذائي لدى أمهات المستقبل"، ورقة مقدمة للمؤتمر السنوي الثالث للطفل ‏المصري وتنشئته ورعايته، مركز دراسات الطفولة، جامعة عين شمس ، مصر ،1990، م 2 ، ص 170.‏

‏ عائشة أحمد فخرو ، دراسة مقارنة لمستوى الوعي الغذائي لدى معلمات الاقتصاد المنزلي، مقال بمجلة العلوم التربوية، كلية التربية ‏،جامعة قطر، ع 4، يونيو 2003، ص 25.‏

‏ قوت القلوب عبدا لحميد، "الحالة الغذائية للإناث العاملات بجامعة عين شمس"، رسالة دكتوراه في الاقتصاد المنزلي الريفي، قسم ‏الإرشاد الزراعي، كلية الزراعة، جامعة الإسكندرية، مصر، 1979 ، ص

‏ سميرة قنديل،أحمد الخولي زكي، "دراسة الوضع الغذائي لطلبة وطالبات التعليم الثانوي العام والفني بالإسكندرية"، مقال بمجلة ‏الإسكندرية للبحوث الزراعية، كلية الزراعة، جامعة الإسكندرية، 1985، ص5.‏

‏ محمد صالح الشنيفي، " أسلوب إرشادي لتوعية المرآة السعودية في مجال الغذاء والتغذية"، إصدارات الندوة السعودية الأولى للغذاء، ‏قسم علوم الأغذية، كلية الزراعة، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية، 1411هـ ، ص 90.‏

‏ محمد بن صالح الشنيفي وحسن بن عبد الله القحطاني وعبد العزيز بن ظبية، "المستوى المعرفي وعلاقته بالمستوى التطبيقي لجودة ‏وسلامة اللحوم والحليب لأسر طلاب المدارس الابتدائية في مدينة الرياض"، مقال بمجلة جامعة الملك سعود للعلوم الزراعية ، المجلد ‏الخامس عشر، 1423هـ.‏

‏ ‏J.WARDLE, K.PARMLENTER, J.WALLER ,” Nutrition knowledge and food intake‏ ‏‎“, Department of ‎Epidemiology and Public Health, University College London, UK Electronic Journal Center, June ‎‎2000, 34(3), 269-75.‎

‏ مصطفى ساري ، الوعي الغذائي يقيكِ من الوزن الزائد، 2 / 3 / 2010 ، ‏www.lahona.com‏ ‏

‏ وهيبة ياليشاني ، "سلوك المستهلك من منظور إسلامي" ، رسالة ماجستير ، جامعة الجزائر ،2002.‏

‏ حمدان العصلاني، "مواجهة التضخم وجشع التجار بتفعيل ثقافة الوعي الاستهلاكي" ، مقال بصحيفة عكاظ، جدة ، 26/01 ‏‏/2009 ، العدد 2780.‏

Published
2016-01-01
How to Cite
Yalichani, W., & FarhiM. ‎. (2016). The role of consumer awareness in rationalizing consumer ‎behavior. Dirassat Journal Economic Issue, 7(1), 71-90. https://doi.org/10.34118/djei.v7i1.277
Section
Articles