Evaluation of the e-learning service quality at the Algerian university during the corona pandemic from the point of view of a sample of university students
Abstract
This study aims to find out the quality level of the e-learning service, which Algerian universities relied on, as an auxiliary system to the traditional physical attendance education, and this during the period of universities reopening, after the relative decline in the coronavirus infections number, from the point of view of a sample of university students.
The study is based on a descriptive approach in the theoretical aspect, and on the questionnaire in the applied aspect of the study.
The study results found that there is a weakness in e-learning service quality, according to the opinion of 200 students who were questioned through the axes covered by the questionnaire.
Downloads
References
إسلام, حسام الدين. (2020). الجزائر.. تحديات تواجه التعليم عن بعد في ظل كورونا, from https://www.aa.com.tr/ar/التقارير/-الجزائر-تحديات-تواجه-التعليم-عن-بعد-في-ظل-كورونا-تقرير/1815461
أصليح, عبد الرحمن. (2020, 10/8/2020). هل يمكن تقويم تعلم الطلبة عن بعد؟ وما مدى مصداقية النتائج؟, from https://www.aljazeera.net/blogs/2020/8/10/هل-يمكن-تقويم-تعلم-الطلبة-عن-بعد؟-وما
الحمادي, آمنه. (2019, 15/11/2021). التقويم في التعلُّم الإلكتروني, from https://ila.io/dw77w
الزيدي, رياض عبيد. (2019). أنموذج مقترح للتقويم الحقيقي للطلبة في ضوء ضمان جودة التعليم العالي. Psychological Science, 30(02), 09.
العرنوس, سعد محمد جبر وضياء عويد حربي. (2014). التعلم المزيج وضمان الجودة في التدريس الجامعي دراسة نظرية. مجلة كلية التربية الأساسية/جامعة بابل, 17, 162-164.
الورفلي, فايدة امحمد سالم. (2020). استراتيجيات التعلم الإلكتروني. مجلة كلية الكوت الجامعة للعلوم الإنسانية, عدد خاص لبحوث المؤتمر الدولي التاسع والعشرين التعليم الرقمي بين الحاجة والضرورة, 401.
أمبارك, أحمد, & بكيري, محمد أمين. (2019). التعليم الإلكتروني في زمن كورونا: التجربة الجزائرية، تحديات ورهانات. مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية, 7(2), 35-54.
جواد, كاظم احمد. (2015). تحديد مستوى ابعاد جودة الخدمة دراسة ميدانية في عينة من فنادق بغداد. Journal of Baghdad College of Economic sciences University(44), 227.
زوين, عمار عبد الأمير, & طاهر, محمد حسن صاحب. (2020). التخطيط الاستراتيجي المستدام وتاثيره في ضمان جودة التعليم العالي. kufa studies center journal, 1(59), 98.
طعمة, حسين ياسين. (2013). دور تطبيق معايير جودة التعليم الجامعي في تعزيز جودة الأداء الأكاديمي في الجامعات الأردنية -دراسة حالة جامعة الزرقاء في الأردن. مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات(04), 145.
نصور, ريزان, & قميرة, خليل. (2016). دراسة واقع أبعاد جودة الخدمات المقدمة للعملاء في شركات النقل البحري المتعاملة مع مرفأ اللاذقية. Tishreen University Journal-Economic and Legal Sciences Series, 38(6), 304.
وعلي, بوجمعة. (2020). التعليم الإلكتروني: تجارب دولية. مجلة كلية الكوت الجامعة للعلوم الإنسانية, عدد خاص لبحوث المـؤتـمـر الدولي التاسع والعشرين التعليم الرقمي بين الحاجة والضرورة, 113.
Markham, Merry J. (2020). Coronavirus and COVID-19: What People With Cancer Need to Know, from https://www.cancer.net/navigating-cancer-care/managing-your-care/covid-19-resources-people-with-cancer
Islam, Hossam El Din. (2020), Algeria.. Challenges facing distance education under Corona, from https://www.aa.com.tr/ar/التقارير/-الجزائر-تحديات-تواجه-التعليم-عن-بعد-في-ظل-كورونا-تقرير/1815461
Asleih, Abdel Rahman. (2020, 10/8/2020). Is it possible to evaluate student learning from a distance? And how credible are the results?, from https://www.aljazeera.net/blogs/2020/8/10/هل-يمكن-تقويم-تعلم-الطلبة-عن-بعد؟-وما
Al Hammadi, Amna. (2019, 11/15/2021). assessment in e-learning, from https://ila.io/dw77w
Al-Zaidi, Riyad Obaid. (2019). A proposed model for the real assessment of students in the light of ensuring the quality of higher education, Psychological Science, 30(02), 09
Arnous, Saad Mohammed Jabr and Diaa Awaid Harbi. (2014). Blended learning and quality assurance in university teaching, a theoretical study. Journal of the College of Basic Education / University of Babylon, 17, 162-164.
Al-Werfalli, Faida Ahmed Salem. (2020). E-learning strategies. The Journal of Al-Kut University College for the Humanities, a special issue for the research of the twenty-ninth international conference, digital education between need and necessity, 401.
Mubarak, Ahmed, & Bakiri, Mohamed Amin. (2019). E-learning in the time of Corona: the Algerian experience, challenges and stakes. Al-Hikma Journal for Philosophical Studies, 7(2), 35-54.
Kazem Ahmed Jawad, (2015). Determining the level of service quality dimensions, a field study in a sample of Baghdad hotels, Journal of Baghdad College of Economic sciences University(44), 227.
Zwain, Ammar Abdel-Amir, & Taher, Muhammad Hassan Sahib. (2020). Sustainable strategic planning and its impact on ensuring the quality of higher education. kufa studies center journal, 1(59), 98
Tooma, Hussein Yassin. (2013). The role of applying university education quality standards in enhancing the quality of academic performance in Jordanian universities - a case study of Zarqa University in Jordan. Management and Development Journal for Research and Studies (04), 145.
Nassour, Rizan, & Qumira, Khalil. (2016). A study of the reality of the dimensions of the quality of services provided to customers in the shipping companies dealing with the port of Lattakia. Tishreen University Journal-Economic and Legal Sciences Series, 38(6), 304.
Ou'Ali, Boudjemaa. (2020). E-Learning: International Experiences. The Journal of Al-Kut University College for Human Sciences, a special issue for the research of the twenty-ninth international conference, digital education between need and necessity, 113
Copyright (c) 2023 Mohamed Yacine Hamdi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.