Islamic leadership as a mechanism to achieve Sustainable competitive advantage in small and medium enterprises A case study of small and medium enterprises in the private industrial sector in Jijel Province - Algeria

  • Saleh hamimdat University of Annaba
  • Ahmed Slaimi university of Annaba
Keywords: Management leadership, Islamic leadership, SMEs, sustainable competitive advantage

Abstract

This article studies the subject of Islamic leadership as a mechanism to achieve ongoing competitive advantage in SMEs, despite the fact that the Islamic leadership was applied in the military field or in state affairs conduct, however, our analysis of the merits and qualities of leaders where, especially Holy Prophet and his successors we found that it can be drop all this on the leaders of companies, and that this type of leadership that integrates all the occidental positives leadership styles and get rid of its negatives and that is what is part of the scientific miracles of the Holy Quran and the Sunnah, which benefited them almost all fields such as medicine, astronomy, biology and other while we find that it is null in the management area, this study is trying to determine the ability of this type of leadership in achieving a sustainable competitive advantage for SMEs in the private industrial sector in County of Jijel, especially that the most of the small and medium enterprises do not live too much as a result of their inability to compete and keep up with environment developments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

حسن إبراهيم بلوط، المبادئ والاتجاهات الحديثة في إدارة المؤسسات، دار النهضة العربية، بيروت، الطبعة الأولى، 2005، ص: 416.

أمال إسماعيل، تطور مفهوم الميزة التنافسية للصادرات وفقا لنظريات التجارة الدولية الحديثة، مع دراسة القدرات التنافسية للصادرات الصناعية المصرية ابتداءً من عام 1980،(رسالة ماجستير في الاقتصاد)، كلية الاقتصاد والعلوم السياسية، جامعة القاهرة، 2004، ص ص: 51، 52.

. (يوم 13/11/2012 على الساعة 18:55) http://www.qudsway.net

محمود سلمان العميان، السلوك التنظيمي في منظمات الأعمال، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الطبعة الثانية، 2004، ص: 299.

محمد فتحي، موسوعة القيادة في الإسلام، دار أجيال، القاهرة، الطبعة الأولى، 2007، ص: 126.

محمد المحمدي الماضي، نحو مفاهيم إنسانية في الإدارة –مقومات القيادة في الإسلام، (مجلة إدارة الأعمال)، عدد98، القاهرة، أكتوبر2002، ص: 80.

فوزي كمال ادهم، الإدارة الإسلامية - دراسة مقارنة بين النظم الإسلامية والوضعية الحديثة، دار النفائس، بيروت، الطبعة الأولى، 2001، ص: 233.

عباس محمود العقاد، عبقرية الصديق، المكتبة العصرية، الجزائر، (د. ت)، ص: 116.

ع الحوري- ع العلي، استراتيجيات تكنولوجيا المعلومات ودورها في تعزيز الميزة التنافسية، (مجلة البصائر)، المجلد10، العدد02، جامعة البترا، عمان، 2006، ص:96.

صفى الرحمان المبارك فوري، الرحيق المختوم، دار المؤيد، الرياض، 2000، ص:424.

سيد محمد جاد الرب، دروس إدارية وتنظيمية من القرآن والسنة النبوية، دار النهضة العربية، القاهرة، 2008، ص: 267.

سناء عبد الكريم الخناق، مظاهر الأداء الإستراتيجي والميزة التنافسية، المؤتمر العلمي الدولي حول الأداء المتميز للمنظمات والحكومات، قسم علوم التسيير، جامعة ورقلة، الجزائر، 8/9 مارس 2005، ص ص: 41- 49.

احمد بن عبد الرحمان بن قدامة المقدسي، مختصر منهاج القاصدين، مؤسسة الإسراء للنشر والتوزيع، الجزائر، الطبعة الثانية،1991، ص: 148.

احمد بن داود المزاجي الأشعري، مقدمة في الإدارة الإسلامية، (بدون دار نشر)، جدة، 2000 ، ص ص: . 227- 225

أبو الأعلى المودودي، الإيمان بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر، دار الخلافة للطباعة والنشر، الإسكندرية، (د.ت) ، ص ص:94، 95.

Michael E. Porter, The Competitive Advantage Of Nations, The Macmillan Press, Ltd., London, 1990, P: 8.

Marks S Mandell, Defining leadership, trail, vol35, Issue5, May1999, p p 9-11.

Jean-Jacques Lambin, le marketing stratégique, Edition international, Paris, 4eme édition, 1998, p: 332.

Ian Plamer & Hardy Cynthia, Thinking about management, SAGE publication, London, 2000, P: 25.

Gérard Garibaldi, l’analyse stratégique, Edition d’organisation, paris, 3ème édition, 2002, 2ème tirage, p :17.

نواف كنعان، القيادة الإدارية، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الطبعة الأولى، 2002، ص:243 .

نبيل مرسي خليل، الميزة التنافسية في مجال الأعمال، مركز الإسكندرية للكتاب، الإسكندرية، 1998، ص: 79.

محمد فريد الصحن، إدارة الأعمال، الدار الجامعية، الإسكندرية، 1999، ص: 283.

محمد أرسلان الجيوشي، جميلة جاد الله، الإدارة (علم وتطبيق)، دار المسيرة، عمان، 2000، ص: 131.

عبد الرحمان بن عنتر، نحو تحسين الإنتاجية وتدعيم القدرة التنافسية للمنتجات الصناعية، حالة الصناعات التحويلية بالجزائر، (أطروحة دكتوراه دولة)، كلية علوم التسيير، جامعة الجزائر، 2004، ص: 154 .

صلاح الدين محمد عبد الباقي، السلوك التنظيمي –مدخل تطبيقي معاصر-، دار الجامعة الجديدة، الإسكندرية، 2003، ص: 241.

John Adair’s, 100 Greatest Ideas for Effective Leadership and Management, eapstone, UK, 2002, p p: 32, 33.

P.R. Turcotte, La qualité de vie au travail; une voie vers l’excellence, Edition Agence d’ ARCIWC, Montréal, 1988, P : 155.

Published
2016-06-01
How to Cite
hamimdat, S., & Slaimi, A. (2016). Islamic leadership as a mechanism to achieve Sustainable competitive advantage in small and medium enterprises A case study of small and medium enterprises in the private industrial sector in Jijel Province - Algeria . Dirassat Journal Economic Issue, 7(2), 63-84. https://doi.org/10.34118/djei.v7i2.351
Section
Articles