Study of the attitudes of individuals towards dealing with Islamic banks, the Case of Al Baraka ‎Bank clients.‎

  • Slimane Boufessa University of Medea
  • Abdelkader Khelil University of Medea
Keywords: Islamic bank, attitudes of individuals, Al Baraka ‎Bank

Abstract

This research of Islamic banks, which began growing and presents itself as an alternative in the various countries of the world, and began her supporters continues to increase, through trying to figure out trends individuals to deal with this type of financial institutions, using the descriptive analytical approach and the methodology of the case study, and in three basic axes: definition individuals directions and then the definition of Islamic banks and finally a field study on the attitudes of individuals towards the Algerian Al Baraka Bank as a model for the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

بهاز لويزة، اتجاهات الاساتذة الجامعيين نحو التعامل مع البنوك الاسلامية، التعامل مع البنوك الاسلامية، مداخلة منشورة، معهد -

العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، المركز الجامعي غرداية، الجزائر، دون ذكر السنة ولا عنوان الملتقى، تاريخ الاطلاع على

الانترنت: 12 / 01 / 2013 :

بشير معمرية: بحوث ودراسات متخصصة في علم النفس ج - 1، منشورات الجبر، الجزائر، 2007 ، ص 277 .

محمد شفيق: الانسان والمجتمع، مقدمة في علم النفس الاجتماعي، المكتب الجامعي الحديث، الاسكندرية، - 2003 ، ص 144 .

متاح على الموقع: - elc.cu.edu.eg/elcmoodlealata/108/modadata/scorm/503/..L6_1.html. Le 20/01/2013

علي السلمي: السلوك الانساني والادارة، دار غريب للطباعة، القاهرة، - 1983 ، ص 157 .

حنفي محمود، السلوك التنريمي، دار الشرق الأوسط للطباعة والنشر، الاسكندرية، منقول عن أمجد ابراهيم آدم محمد ، -

اتجاهات العملاء نحو استخدام الصراف الآلي بالتطبيق على عملاء بنك فيصل الاسلامي السوداني ، مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات

الاقتصادية والادارية، المجلد 21 ، العدد 1 ، 2013 ، ، أم درمان، 2011 .ص 97

حسين حريم: السلوك التنريمي، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان، - 1997 ، ص 100

-petrof (j.v) : comportement du consommation et marketing, 5emeédition sainte_ foy, quebec, les presse de l’université, laval, 1993, p195-200.

- cook.sw.et sellitz.c : a multiple indicator approach to attitude measurement. psychological bulletin.N°62. 1964 ,p36. ،منقول عن عناني بن عيسى، سلوك المستهلك، عوامل التأثير النفسية ج 2، ديوان المطبوعات الجامعية، 2003 ، ص 207 .

غريب الجمال، المصاريف وبيوت التمويل الإسلامية، المصارف وبيوت التمويل الإسلامية، دار الشروق للنشر والتوزيع والطباعة، جدة،

الطبعة الأولى 1398 ه، ص 45 46 .

محسن أحمد الخضيري، البنوك الإسلامية، دار الحرية للصحافة والطباعة والنشر، الطبعة الأولى، 1990 ، )ص 17 .)

جمال لعمارة، المصارف الإسلامية،دار النبأ،المؤسسة الجزائرية للطباعة، 1996 ، ص 48 .

أحمد النجار، مجلة البنوك الإسلامية، العدد 34 ، فيفري 1984 ، ص 7 .

جهاد عبد الله حسين أبو عمويمر، الترشيد الشرعي للبنوك القائمة، مرجع سابق، ص 31 ، 32 .

محمد سعيد أنور سلطان، إدارة البنوك، دار الجامعية الجديدة، الإسكندرية، مصر، دون طبعة، سنة 2005 ، ص 478 .

علال الخياري، الاقتصاد الإسلامي، شركة النشر والتوزيع، تم الطبع بمطابع إفريقيا الشرق الدار البيضاء، الميرب، 1988

لنا محمد إبراهيم الخماش، البنوك الإسلامية بين التشريع الضريبي والزكاة، أطروحة مقدمة استكمالا لمتطلبات درجة الماجستير في

المنازعات الضريبية، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين، سنة 2007 ، ص 9 .

redney. Wilsan : Banking and finance in the arab Middle east, Macmillan publishess, londond , 1983, p 75.

محمد بوجلال، البنوك الإسلامية، مفهومها، نشأتها،تطورها،نشاطها، مع دراسة تطبيقية على مصدر إسلامي، المؤسسة الوطنية للكتاب، الجزائر، 1990 ، ص 72 .

أحمد النجار، منهجية الصحوة الإسلامية)بنوك بلا فوائد(،بدون ذكر الطبعة والتاريخ ،ص 92 93 .

Published
2015-01-01
How to Cite
Boufessa, S., & Khelil, A. (2015). Study of the attitudes of individuals towards dealing with Islamic banks, the Case of Al Baraka ‎Bank clients.‎. Dirassat Journal Economic Issue, 6(1), 83-106. https://doi.org/10.34118/djei.v6i1.353
Section
Articles