Quality and non quality costs in institutions

  • Mohamed Benhamida University of Saida
Keywords: Quality, Error rate, cost

Abstract

Measuring quality is a necessary condition for continuous improvement of quality, and it is considered one of the requirements for effective management of it, so I found several ways to measure quality and for this we will be interested in studying non quality, i.e. everything that does not match specifications, standards and customer requirements, by analyzing the error rate, the number of complaints, the percentage of defects, and searching for how Reducing it and the cost of no-cost in this case is the appropriate way to measure

Downloads

Download data is not yet available.

References

- Claude Jambart « L’assurance Qualité (Les normes Iso 9000 enpratique) », 2ème édition, économica, Paris 1991.

- Ph Hermel Ph Hermel « Qualité et management stratégique du mythique an réel d’organisation , Paris 1989.3- Ph Crosby « La Qualité c’est gratuit ( l’art et la manière d’obtenir la Qualité) commicer, paris 1986.

- Claude Jambart « L’assurance Qualité ( Les normes Iso 9000 en pratique) », 2ème édition, économica, Paris 1991.

- Ph Hermel « Qualité et management stratégique du mythique an réel d’organisation, Paris 1989.

- Ph Crosby « La Qualité c’est gratuit ( l’art et la manière d’obtenir la ualité) commicer, paris 1986.

- AFNOR Vade-mecum de l’auditeur Qualité, Paris 1996 .

- John T .willig ,Enveronmental TQM ,2nd ,ed ;New Yourk ,McGraw –Hill,1994.

Oakland,John : « Total Quality Management »,Batterworth–Heinemann.

- سمير محمد عبد العزيز، جودة المنتج بين إدارة الجودة الشاملة والإيزو، رؤية إقتصادية، فنية إدارية، أسس تطبيقات حالة مصر، مكتبة ومطبعة الاشعاع، الطبعة 01، 1999.

- بستر فيلد، ترجمة ومراجعة سرور علي إبراهيم، الرقابة على الجودة، المملكة العربية السعودية، المكتبة الأكاديمية، 1995.

- الزيادي عادلان رمضان، إدارة الموارد البشرية، مكتبة عين شمس، القاهرة، 1999.

- فريد عبد الفتاح زين العابدين، المنهج العلمي لتطبيق الجودة الشاملة في المؤسسات العربية مكتبة النهضة العربية، القاهرة، 1996.

- رعد عبد الله الطائي، إدارة الجودة الشاملة، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان ، 2008.

Published
2011-01-01
How to Cite
Benhamida, M. (2011). Quality and non quality costs in institutions. Dirassat Journal Economic Issue, 2(1), 85-105. https://doi.org/10.34118/djei.v2i1.490
Section
Articles