The role of preparatory knowledge in knowledge management
Abstract
This study investigates the detection of the role of preparing knowledge management in knowledge management. This role represents the shifting point in the phase of seeking for implicit knowledge in organizations and to transform it to explicit knowledge then to apply and evaluate it; to the phase of searching for knowledge or provoking human abilities within organizations in order to generate implicit and explicit knowledge. Later on, they will be exploited in favor of developing organizations; this latter which gives the form of circle to the knowledge management, because the last phase in any knowledge either implicit or explicit, it represents the evaluation's phase, however, preparing knowledge relates between applied knowledge evaluation and stimulating brain to search for knowledge which should be applied. In addition, we present deferent definitions in relation with the two terms: knowledge management and preparing knowledge
Downloads
References
- أمل الزايدي،درجة ممارسة أنطمة إدارة المعرفة بمراكز الإشراف التربوي بمحافظة الطائف كما تراها المشرفات التربويات،دراسة لنيل درجة الماجستير في الإدارة التربوية والتخطيط،جامعة أم القرى،المملكة العربية السعودية،2008.
- باداركو جوزيف،حلقة المعرفة:كيف تتنافس الشركات من خلال التحالفات الإستراتيجية،خلاصات كتب المدير ورجل الأعمال،دار شعاع القاهرة،مصر،1993.
-Bossen Claus & Dalsgzrd, Peter, Conceptualization and Appropriation, the Evolving use of collaborative Knowledge Management System, Information and Media Studies University of Arhus; Denmark,2005.
-Burk,Mike,Knowledge Management:Everyone Benefist by Sharing Information, Public Raode,Nov_Dec.1999.
-David G.Schwartz, Encyclopedia Of Knowledge Management,Idea Group Reference USA,2006.
-Drucker,”Knowledgeـ Worker Productivity: the Biggest Challenge " California Management Review,VOL.41.NO2,1999.
-Gupta A.K & Govindarajan.V, Knowledge Flow Within Multinational Corparation, Strategic Management Journal,Vol 21,N 4,2000.
-Herschel,RJ. Chief Knwledge Officer: Critical Success Factors For Knowledge Management *information strategy,the executive journal, Vol 16,Issue 4,2000.
-Jashapara,Ashok, Knowledge Management An Integrated Approach, England Prentice Hall,2004.
-King &Wiliam, ”Playing an Integral Role in Knowledge Management” Information System Management, VOL 17,Issue 4,2000.
-Marquardt, Michael J, Building the Learning Organization, U.S.,A. , Davis – Black publishing Company,( 2002 ).
-Misra,D.C,Rama,H,And Manie,K,”E Knowledge Management Framework for Government Organizations, Information Systems Management, Spring .Yarmouk University. Data base,2003.
-Nonaka,Ikojiro & Takouchi,Hirotaka, Hitotsubachi on Knowledge Management Singapora, John Wiley and Sons (Asie),Pte Ltd,2004.
-Sunessee , Nakkiran N and Sewry ,David A,A Theoretical Framework for Knowledge Management Implementation ,proceeding of Saicsit,2002.
-أحمد الخطيب،خالد زيغان، إدارة المعرفة ونظم المعلومات،الطبعة الأولى،عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع ،عمان/الأردن،2009.
-القرآن الكريم.
-حسن مظفر الرزو،مقومات الاقتصاد الرقمي ومدخل إلى اقتصاديات الإنترنت،معهد الإدارة العامة المملكة العربية السعودية،2006.
-ربحي مصطفى عليان،إدارة المعرفة،دار صفاء للنشر والتوزيع،الطبعة الأولى،الأردن،2008.
-سعد غالب ياسين،إدارة المعرفة "المفاهيم،النظم،التقنيات"،الطبعة الأولى،دار المناهج للنشر والتوزيع عمان،الأردن،2007.
-صلاح الدين الكبيسي،إدارة المعرفة وأثرها في الإبداع التنظيمي:دراسة استطلاعية مقارنة لعينة من شركات القطاع الصناعي المختلط ،أطروحة دكتوراه منشورة،جامعة المستنصرية،العراق،2002.
-طه حسين النوي،التطور التكنولوجي ودوره في تفعيل إدارة المعرفة بمنظمة الأعمال"حالة المديرية العامة لمؤسسة اتصالات الجزائر،رسالة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة الدكتوراه في علوم التسيير جامعة الجزائر3،الجزائر،2011.
-عبد الرحمن بن محمد ابن خلدون،المقدمة،دار إحياء التراث العربي،بيروت،لبنان،طبعة بلا تاريخ.
-عبد الرحمن بن محمد ابن خلدون،مقدمة ابن خلدون،دار الكتاب العربي،بيروت،لبنان،2005.
-عبد الستار العلي،عامر قنديلجي،غسان العمري،المدخل إلى إدارة المعرفة،الطبعة الثانية، دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان،2009.
-عبد الوهاب الأمين،التنمية الاقتصادية:المشكلات والسياسات المقترحة مع الإشارة إلى حالة البلدان العربية،دار الحافظ،عمان،2000.
-عدنان داود محمد العذاري،هدى زوير،مخلف الدعمي،الاقتصاد المعرفي وانعكاساته على التنمية البشرية،دار جرير للنشر والتوزيع،الأردن،الطبعة الأولى،2010.
-علاء فرحان طالب،أميرة الجنابي،إدارة المعرفة-إدارة معرفة الزبون-،دار صفاء للنشر والتوزيع،الطبعة الأولى الأردن،2009.
-غسان العمري،بلال السكارنة،أديب الخشاب،مجتمع المعرفة وأثره في تصميم العمل المعرفي ـ دراسة ميدانية على القطاع المصرفي الأردني ـ مجلة قضايا اقتصادية وإدارية معاصرة في مطلع القرن الواحد والعشرين،الجزء الثالث،الطبعة الأولى،مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع،عمان،الأردن،2009.
-فريديريك معتوق،ابن خلدون ونظرية المعرفة،مجلة العربي،العدد 626،مؤسسة العطاء للتوزيع،سلطنة عمان،تصدر عن وزارة الإعلام بدولة الكويت،2011.
-فليح حسن خلف،اقتصاد المعرفة،عالم الكتب الحديث،الأردن،الطبعة الأولى،2007.
-مراد علّة،إدارة المعرفة لبناء وتطوير الميزة التنافسية بالمؤسسة الاقتصادية"دراسة حالة:قطاع خدمة الهاتف النقال بالجزائر"،أطروحة مقدمة تدخل ضمن متطلبات نيل شهادة الدكتوراه في العلوم الاقتصادية، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير،جامعة إبي بكر بلقايد،تلمسان ،الجزائر 2012.
-مكليود رايموند،ترجمة:سرور علي إبراهيم،نظم المعلومات الإدارية،دار المريخ للنشر،الرياض،1998.
-هيثم علي حجازي،إدارة المعرفة:مدخل نظري،الأهلية للنشر والتوزيع،عمان 2005.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.