Measuring the impact of personal and demographic factors on the adoption of e-payment Banking: A Survey Study of a Sample of Public Banks in Algeria

  • Abdelhadi Messaoudi University of Laghouat
Keywords: personal and demographic factors, e-payment, e-banks, e-commerce, bank card

Abstract

This study addresses the impact of personal and demographic factors on the adoption of e-banking through five main factors such as sex, age, educational level, occupation and income, and measuring their impact on the characteristics of e-banking services. (The style and nature of e-service, the number of times the e-banking service was used, the interest, the problems and the place of to get the service); The study relied on the questionnaire method. By questioning a sample of 125 customers. The study draws its importance by identifying the most important factors influencing the adoption of the e-banking service. Focusing on personal and demographic factors The study found the importance of profession and income in influencing the adoption of e-service, and that gender is affected by the location of e- payment. While age affects the nature of the service provided, the educational level was linked to the benefit of the service; and finally, the personal factors were greatly affected by the problems associated with the e- service. Reflecting the importance of the safety of e-banking transactions; the study recommended the diversification and dissemination of electronic banking services. And to increase the confidence and security of those transactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أيمن قديح، الدفع الالكتروني... من يحميه؟ متاح على الموقع ( 06/09/2006) http://alyaseer.net/vb/showthread.php?t=4904 أطلع بتاريخ 07/09/2013.

Ayman Qdeeh, electronic payment... Who protects him? Available on-site (06/09/2006) http://alyaseer.net/vb/showthread.php?t=4904 Date Viewed 07/09/2013.

نطاق نظم الدفع وأهميتها متاح على الموقع http://www.kantakji.com/fiqh/Files/Banks/54531.pdf

Scope and importance of payment systems. Available at ; http://www.kantakji.com/fiqh/Files/Banks/54531.pdf

لعريبي محمد ولحسين عبدالقادر، 2010، أنظمة الدفع الالكترونية وأزمة السيولة في الجزائر، الملتقى الدولي الرابع حول عصرنة نظام الدفع بالبنوك الجزائرية وإشكالية إعتماد التجارة الالكترونية عرض تجارب دولية، كلية العلوم الاقتصادية، جامعة خميس مليانة.

Oreibi Mohammed and Hussein Abdelkader, 2010, Electronic payment systems and the liquidity crisis in Algeria, the Fourth International Forum on the modernization of payment system in Algerian banks and the problem of e-commerce adoption. Presentation of International Experiences, Faculty of Economic Sciences, Khamis Maliana University.

عدنان إبراهيم سرحان، 10-12 ماي 2003، الوفاء (الدفع) الالكتروني، مؤتمر الاعمال المصرفية الالكترونية بين الشريعة والقانون، كلية الشريعة والقانون، الامارات المتحدة، ص 268.

Adnan Ibrahim Sarhan, 10-12 May 2003, Electronic Payment, Electronic Banking Conference between Sharia and Law, College of Sharia and Law, United Arab Emirates, p. 268.

عبدالباسط وفا، 2003، سوق النقود الالكترونية: الفرص، المخاطر، الآفاق، دون دار نشر، القاهرة، ص 13.

Abdulbaset Wafa, 2003, Electronic Money Market: Opportunities, Risks, Prospects, Don Publishing House, Cairo, p.

أنيس هادد، 2007، ترجمة خالد العامري، إستخدام الكروت الذكية في التسويق، دار الفاروق، القاهرة، ص31.

Anis Hadad, 2007, translated by Khaled Amiri, the use of smart cards in marketing, Dar Al-Farouk, Cairo, p. 31.

نبيل صلاح محمد العربي، 10.12 ماي 2003، الشيك الالكتروني والنقود الرقمية: دراسة مقارنة، مؤتمر الأعمال المصرفية الالكترونية بين الشريعة والقانون، كلية الشريعة والقانون، جامعة الإمارات العربية المتحدة المجلد الأول، دبي، ص66.

Nabil Salah Mohammed Al Arabi, 10 May 2003, Electronic Check and Digital Money: Comparative Study, Electronic Banking Conference between Sharia and Law, Faculty of Sharia and Law, UAE University Vol. I, Dubai, p.66.

جلال عايد الشورة، 2008، وسائل الدفع الالكتروني، دار الثقافة، عمان، ص 59.

Jalal Ayed Al-Shoura, 2008, Electronic Payment Methods, Dar Al-Thaqafa, Amman, p. 59.

محمد إبراهيم محمود الشافعي، 10.12 ماي 2003، الآثار النقدية والاقتصادية والمالية للنقود الالكترونية، مؤتمر الأعمال المصرفية الالكترونية بين الشريعة والقانون، كلية الشريعة والقانون، جامعة الإمارات العربية المتحدة، المجلد الأول، دبي، ص 136.

Mohammed Ibrahim Mahmoud Al-Shafei, 10 May 2003, Monetary, Economic and Financial Impacts of Electronic Money, Electronic Banking Conference between Sharia and Law, Faculty of Sharia and Law, UAE University, Vol. I, Dubai, p136.

أحمد جمال الدين موسى، 2007، النقود الالكترونية وتأثيرها على دور المصارف المركزية في إدارة السياسة النقدية، الجديد في أعمال المصارف من الوجهتين القانونية والاقتصادية، منشورات الحلبى، الجزء الاول، بيروت، ص 154.

Ahmed Gamal El-Din Mousa, 2007, Electronic Money and its Impact on the Role of Central Banks in the Management of Monetary Policy, New in Banking Business from the Legal and Economic Aspects, Halabi Publications, Part I, Beirut, p154.

محمد سعدو الجرف، 10.12 ماي 2003، أثر إستخدام النقود على الطلب على السلع والخدمات، مؤتمر الأعمال المصرفية الالكترونية بين الشريعة والقانون، كلية الشريعة والقانون، جامعة الإمارات العربية المتحدة المجلد الأول، دبي، ص 197.

Mohamed Saadou Al-Jarf, 12 May 2003, Impact of Money Use on Demand for Goods and Services, Electronic Banking Conference between Sharia and Law, Faculty of Sharia and Law, United Arab Emirates University Volume I, Dubai, p 197.

Olivier de wasseige, 2007, e- management ; e-commerce, e-marketing, e-Bay: 3 leviers de croissace pour les entreprise, édition Pro, Belgique. , P117.

Olivier de wasseige, 2007, e-management; e-commerce, e-marketing, e-Bay: 3 levers of croissace for companies, Pro edition, Belgium. , P117.

Michel Badoc et al., 2000, e-marketing of the Bank and Insurance, 2nd edition, Organization, Paris, P109.

David Bounie, 2003, lorsque la sucurisation des payments par carte bancaire sur internet conduit à une concurrence entre les banques et les opérateurs de réseau, annals des telecommunications: Commerce électronique le temps des evaluation; tome 58 n 1/2 , janvier – fevrier 2003; Paris, P 80.

David Bounie, 2003, when the sucsization of payments by credit card on the internet leads to competition between banks and network operators, annals of telecommunications: E-commerce time evaluation; volume 58 n 1/2, January - February 2003; Paris, P 80.

https://edcarte.poste.dz/ar/terms.html

http://www.bdl.dz/arabe/cheque-arabe.html

https://www.cashu.com/site/ar/aboutUs2013.

http://www.onecard.net/customer/about.html05/2013.

http:// www. Baycash.net/onecardriyassaoudiens/onecard%20card%2010/20points.

Guide des banques et des établissements financiers 2012. Edition 2012. Kpmg.dz P 85.

Guide to Banks and Financial Institutions 2012. 2012 Edition. Kpmg.dz P 85.

Helen White and Fotini Nteli, 2004,Internet banking in the UK: Why are there not more customers? journal- of Financial Services Marketing , vol 09, n 01; p, 49–56; http://www.palgrave-journals.com/fsm/journal/v9/n1/abs/4770140a.html#top

www.poste-dz.com.

Published
2019-06-01
How to Cite
Messaoudi, A. (2019). Measuring the impact of personal and demographic factors on the adoption of e-payment Banking: A Survey Study of a Sample of Public Banks in Algeria. Dirassat Journal Economic Issue, 10(2), 167-191. https://doi.org/10.34118/djei.v10i2.192
Section
Articles