The role of marketing communication ethics in increasing enterprise competitiveness: A field study on a sample of consumers of ENIEM products in Algeria
Abstract
The study aimed to identify the extent of the contribution and commitment to adopt the ethics of marketing communications in achieving competitiveness Algerian Foundation, through the opinions of respondents from consumer products Algiers ENIEM survey. The study population was selected from Algerian consumers, where they were in the survey taken it consists of 80 consumer products Condor from the state of Algiers sample. The study found that there is a statistical ethics of communications of the ethics of both the impact of (advertising, personal selling, public relations, upgrade and sales promotion, direct marketing) in the lifting of competitiveness (cost reduction, innovation and renewal) of industrial enterprises Algerian.The study recommended the development and promotion of marketing communications ethics, particularly the integrated ones, and the need for the Algerian industrial enterprises to adopt the ethics of marketing communications and develop a code of ethics and its distribution across the company, and the training of staff to enhance their ability to cope with the difficult ethical problems.
Downloads
References
1. ثامر البكري، الاتصالات التسويقية و الترويج، الطبعة الأولى، دار الحامد للنشر والتوزيع عمان، 2006
2. ثامر ياسر البكري ,التسويق و المسؤولية الاجتماعية,الطبعة الأولى ,دار وائل للطباعة والنشر,الأردن،2001.
3. الحمدي فؤاد محمد حسين، الأبعاد التسويقية للمسؤولية الاجتماعية للمنظمات وانعكاساتها على رضا المستهلك أطروحة الدكتوراه الجامعة المستنصرية، 2003
4. حميد الطائي، إطار مفاهيمي لأخلاقيات التسويق والمسؤولية الاجتماعية في منظمات الأعمال الخدمية، بحث مقدم إلى المؤتمر العلمي الدولي السنوي السادس لكلية الاقتصاد والعلوم الإدارية المنعقد تحت شعار: (أخلاقيات الأعمال ومجتمع المعرفة) للفترة من 17-19 نيسان 2006
5. خالد بن يوسف برقاوي، أراء الشباب الجامعي حول المسؤولية الاجتماعية دراسة استطلاعية لآراء طلاب وطالبات جامعة أم القرى بمكة المكرمة، الملتقى السنوي لمراكز الأحياء بمكة المكرمة، مكة المكرمة: السعوديــــة، 1429
6. طاهر محسن منصور الغالبي وصالح مهدي محسن العامري،، المسؤولية الاجتماعية وأخلاقيات الأعمال، دار وائل للنشر،الطبعة الأولى، عمان، 2005.
7. طیب سلیمان ملیكة، إدراك المستهلك الجزائري للمسؤولیة الاجتماعية للمؤسسات الجزائریة المصنعة للمنتجات الغذائیة، مجلة العلوم الاقتصادیة والتسییر والعلوم التجاریة، جامعة سعد دحلب البليدة، العدد: 12/2014
8. محمد طاهر نصير وحسين محمد إسماعيل، التسويق في الإسلام، دار اليازوري العلمية للنشر، عمان، الطبعة العربية، 2009
9. محمد إبراهيم عبيدات، التسويق المباشر والعلاقات العامة، دار وائل للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، 2010
10. مصطفى ساحي، مصداقية الإعلان، دراسة مقارنة لواقع الإعلانات و أخلاقياته مع الإشارة لموقف المستهلك الجزائري، إشراف أد : هواري معراج، أطروحة دكتوراة العلوم في علوم التسيير تخصص تسويق، جامعة عمار ثليجي الأغواط، 2012/2013
11. مسان كرومية، المسؤولية الاجتماعية وحماية المستهلك في الجزائر،دراسة حالة المؤسسات العاملة بولاية سعيدة، رسالة مقدمة لنيل شهادة دكتوراة في العلوم تخصص : ادارة الافراد وحوكمة الشركات، جامعة ابو بكر بلقايد، تلمسان، 2013/2014
12. مقدم وهيبة، تقييم مدى استجابة منظمات الاعمال في الجزائر للمسؤولية الاجتماعية، دراسة تطبيقية على عينة من مؤسسات الغرب الجزائري، رسالة مقدمة لنيل شهادة دكتوراة في علوم التسيير، جامعة وهران، 2013/2014
13. ميدون ايمان، البعد الاخلاقي في التسويق، دار هومة، الطبعة الاولى،الجزائر، 2015
14. صالح السحيباني،المسئولية الاجتماعية و دورها في مشاركة القطاع الخاص في التنمية:حالة تطبيقية على المملكة العربية السعودية، المؤتمر الدولي حول:- القطاع الخاص في التنمية:تقييم و استشراف- 23-25 مارس 2009، بيروت، لبنان
15. سمير عبد الرزاق العبدلي وقحطان بدر العبدلي، الترويج والإعلان، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان، 2006
16. الكردي أحمد السيد طه، إدارة الصورة الذهنية للمنظمات في إطار واقع المسؤولية الاجتماعية، (ورقة بحثية، جامعة بنها، مصر، 2011
17. فريد كورتل، الاتصال التسويقي، الطبعة الأولى، دار كنوز المعرفة، الأردن، 2010
18. فليب كوتلر، جاري أرمسترونغ، وآخرون، ترجمة : مازن نفاع، أساسيات التسويق،،05 أجزاء، الطبعة الأولى، دار علاء الدين للنشر والتوزيع، دمشق، 2003
19. David Jobber and Geoff LanCaster (2006), Selling and Sales Management, 7th ed., Prentice-Hall.
20. Direct Sales Association in Romania (RODSA), Ethical Conduct Code in Direct Sales. www.rodsa.ro/rodsa-ro.htm
21. Flizabeth Persons &Pauline Maclaran, Contemporary Issues In Marketing And Consumer Behaviour, Published By Elsevier, Ltd, First Edition, Burlington: Great Britain, 2009
22. Ionescu, Gh, Gh. (2006), Social Mission and Responsibility of the Business Organisation, In Management & Marketing
23. Khosro S. Jahdi Gaye Acikdilli. Marketing Communications and Corporate Social Responsibility (CSR): Marriage of Convenience or Shotgun Wedding?. Journal of Business Ethics ,2009
24. Philip K. and G. Armstrong (2006), The Principles of Marketing, 11th ed., Prentice-Hall.
25. Philip Kotler (2003), Marketing Management, 11th ed., Prentice-Hall, P. 141.
26. Thomas N. Ingram, Raymond W.L., Ramon A. Avila, Charles H. Jr. and Michael R. Williams (2006), Sales management: Analysis and Decision Making, 6th ed., Thomson.
27. Vrânceanu, D. (2007), The Role of Ethics in Marketing Decisions, In Marketing Online Magazine
28. Silvia MUHCINĂ, Veronica POPOVICI , ETHICS IN MARKETING COMMUNICATION , „Ovidius” University of Constanta
29. Yu-Te, Tu , The Relationships between Trust and Unethical Negotiation, International Journal of Business, Humanities and Technology Vol. 3 No. 3; March 2013
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.