Tourism information system as a mechanism to promote ‎tourism services: An analytical study of the case of Algeria ‎‎(2000-2015)‎

  • Mohamed Yedou University of Blida 2
  • Soumia ‏ Boukhari University of Blida 2
Keywords: Tourism, Information System, Tourism Information System, Tourism Promotion, Tourist Services

Abstract

Tourism now is one of the leading economic activities in the countries with important tourism sites, that are frequented and visited by tourists and stakeholders interested in the tourism industry and its projects. Therefore, the existence of a tourist information system in Algeria based on correct scientific bases; it represents the starting point for an effective tourism promotion, as it aims for attracting several tourists and convincing them to acquire tourism services, which further will raise the revenues which rationalize the productivity in the tourism industry sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

‏:وافية محمدي، "دور الترويج في ترقية الخدمات السياحية-دراسة حالة الديوان الوطني للسياحة"، مذكرة ماجستير، تخصص:إدارة ‏وتسويق الخدمات، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر 03، 2012، ص: 25.(بتصرف)‏

‏:‏‎ ‎مباركة مساوي، "الخدمات السياحية والفندقية وتأثيرها على سلوك المستهلك-دراسة حالة مجموعة من الفنادق لولاية مستغانم"، ‏مذكرة ماجستير، تخصص:تسويق دولي، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة تلمسان، 2012، ص:90.( بتصرف)‏

‏:أسعد حماد أبو رمان، أبي سعيد الديوجي، "التسويق السياحي والفندقي"، الحامد ، ط:01، عمان، الأردن، 2000، ص ص:05-‏‏12.(بتصرف)‏

‏:‏Isabelle Frochot,Patrick le Gohérl,‎‏"‏Le Marketing du tourisme‏"‏‎,Dunod,Paris,2007,p:56.‎

‏:أحمد كاظم بريس، بشار عباس الحميري، "أثر المزيج الترويجي للخدمات السياحية-دراسة ميدانية على عينة من المنشآت السياحية ‏في محافظة كربلاء"، الموقع الإلكتروني:‏‎ ‎http://www.ahlulbaitonline.com/karbala/New/html/research/research.php?ID=46‎، تاريخ الإطلاع: 03/01/2015، ‏ص:01.(بتصرف)‏

‏:يوسف أحمد أبو فارة وسمير أبو زنيد، "النشاط الترويجي في البيئة الفندقية"، مجلة إقتصاديات شمال إفريقيا، العدد:03، جامعة ‏شلف، 2005، ص:216.(بتصرف)‏

‏:خليل أحمد الدباس، "الإعلان والترويج الفندقي"، دار كنوز المعرفة العلمية، ط:01، عمان، الأردن، 2007، ص:69.(بتصرف)‏

‏:خلود وليد العكيلي، "دراسة ميدانية لعينة فنادق في محافة أربيل وبغداد والنجف"، مجلة الإدارة والإقتصاد، العدد:87، جامعة ‏المستنصرية، العراق، 2011، ص:112.‏

‏:خلف حسين علي الدليمي، "نظم المعلومات الجغرافية ‏GIS‏-أسس وتطبيقات"، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ‏ط:2011، 01، ص:17.‏

‎:Machen Florent,‎‏"‏Système D’information Touristique pour le Web Applicatif‏"‏‎,mémoire de stage,université ‎Sharles de Gaulle,paris,2009, p:13‎‏.‏

‏: عصام حسن الصعيدي، نظم المعلومات السياحيةدار الراية للنشر والتوزيع، ط:01، عمان، الأردن، 2011، ص:08.‏

‏:وكيبيديا الموسوعة الحرة، " نظام المعلومات الجغرافي"، الموقع الإلكتروني:‏‎ http://ar.wikipedia.org/ ‎، تاريخ ‏الإطلاع:03/01/2015، ص:01.(بتصرف)‏

‏: محمد يعقوب محمد سعيد، "لمحة على نظم المعلومات الجغرافية (‏GIS‏) "، الموقع ‏الإلكتروني:‏http://faculty.uaeu.ac.ae/myagoub/gis/Arabic_Summary_GIS_HTML.htm، تاريخ الإطلاع:13/01/2015، ‏ص:01.(بتصرف)‏

‏:إبراهيم خليل بظاظو، " نظام المعلومات الجغرافي كنظام لتسويق المواقع السياحية "، الموقع ‏الإلكتروني:‏http://www.meutourism.com/Articles/83.htm، تاريخ الإطلاع:13/01/2015، ص:01.(بتصرف)‏

‏:مصطفى عبد القادر، "دور الاعلان في التسويق السياحي-دراسة مقارنة"، مجد المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، ‏ط:01، بيروت، لبنان، 2003، ص:17.(بتصرف)‏

‏:‏Philip KOTLER,‎‏"‏fap marketing‏"‏‎,‎‏)‏traduction de mariam shalak‏(‏‎,dunod,paris,2005,p:109.‎

‏:فريد كورتل، "مدخل للتسويق"، دار الهدى، ، ط:01، الجزائر، 2007، ص:149.(بتصرف‏

Published
2017-06-01
How to Cite
Yedou, M., & ‏ BoukhariS. (2017). Tourism information system as a mechanism to promote ‎tourism services: An analytical study of the case of Algeria ‎‎(2000-2015)‎. Dirassat Journal Economic Issue, 8(3), 263-280. https://doi.org/10.34118/djei.v8i3.245
Section
Articles