Awareness of the Algerian consumer using viral marketing techniques as a tool to stimulate tourism in Algeria - An analytical field study -
Abstract
The purpose of this research is to explore the Algerian Consumers’ awareness of the use viral marketing techniques (Email, Video, Social Media, Forums and Blogs) to motivate tourism in Algeria through the information acquiring and Sharing. In order to achieve these objectives, a survey study was conducted by developing and Distributed electronically at the level of the national territory, on a convenient sample of 427 respondents. Many statistical analysis methods were used to test the hypotheses of this study such, ANOVA one way, Mean, Standard Deviation and One Sample T Test. The main Findings of the study are:* There is a significant Statistically differences in the degree of Awareness of Algerian Consumers’ of the use viral marketing techniques to promote tourism services in Algeria due to their Age, educational level and income ; Social Media are the most used tool to acquiring the information and sharing it, while forums are the lesser used tool of viral marketing techniques; The results of this study demonstrate that the Social Media is the most effective techniques of the viral marketing techniques to promote the Algerian tourism services.
Downloads
References
Justin Kirby and Paul Marsden, Connected Marketing: The viral, buzz and word of mouth revolution, First published, Butterworth-Heinemann is an imprint of Elsevier, 2006, p.88
http://esyria.sy/eafkar/index.php?inid=4&page_gallery_id=486&pid=32&&tg=2. Consulte Le: 08 -03-2016 a 20h:12.
Helm Sabrina, “Viral Marketing – Establishing Customer Relationships by «Word of Mouse”, Electronic Markets. Volume 10 (3)
www.electronicmarkets.orghttps://pdfs.semanticscholar.org/.../87d63b88793ace6...
Robert EAST & Kathy HAMMOND & Wendy LOMAX, Measuring The Impact Of Positive And Negative Word Of Mouth On Brand Purchase Probability, International Journal Of Research Marketing, Vol.25, 2008.
نظام موسى سويدان، تأثير الكلمة المنطوقة على القرار الشرائي للمستهلك من حيث اختياره وولاءه للعلامة التجارية، مقال منشور، قسم التسويق، جامعة البتراء الأردن، 2009، ص 10.متوفر على الرابط iefpedia.com/arab/wp-content/uploads/2009/.../19.pdfتاريخ التحميل: 01-03-2015.
Francisa A.Buttle, Word of Mouth: Understanding and managing referral Marketing, Journal of Strategic Marketing, Vol.6, 1998.
Ogut, H. & Cezar,A, The Factor Affecting Writing Reviews In Hotel Websites, Procedia Social And Behavioral Sciences, Procedia - Social and Behavioral Sciences 58 ( 2012 ) 980 – 986, p 981. Site Web: www.sciencedirect.com/science/.../S18770428120453... .date:Consulte at 06-03-2016 at 17h:16.
Chebli Leila and Gharbi Abderrazak, The Impact of the Effectiveness of a Buzz Marketing Campaign on The Image, Awareness and Purchassing Decision: The Moderating Role of Involvement, Journal of Marketing Research & case Studies, Vol. 2013, p.01
ibznz.com/ التسويق الفيروسي-viral-marketing/... .date:Consulte at 28-08-2016 at 00h:05.
David Merman Scott, The New Rules of Viral marketing “how word – of- mouse spreads your ideas for free». Electronic Book, 2008, http://creativecommes. org/licenses/by/3.0/us/.P.P.2,24.
فاتح مجاهدي، دراسة تأثير الإتجاهات نحو بلد المنشأ منتج وعلامته التجارية على تقييم المستهلك الجزائري للمنتجات المحلية والأجنبية – دراسة ميدانية للمنتجات الإلكترونية والمشروبات، أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه علوم في علوم التسيير، إدارة أعمال، جامعة الجزائر 03، الجزائر، 2010/2011، .
عامر قنديلجي، البحث العلمي واستخدام مصادر المعلومات التقليدية والإلكترونية، الطبعة العربية الأولى، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، .
هلال بدر الدين، الكامل في بحوث التسويق، دار زهران، عمان، الأردن، 2002، .
ثابت عبد الرحمان إدريس، بحوث التسويق: أساليب القياس والتحليل واختبار الفروض، الدار الجامعية، الإسكندرية، مصر، 2005، .
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.