The entrepreneurial house and its role in motivating the student ‎to enter the business world “University of Djelfa as a model

  • Houari Maaraj University of Ghardaïa
  • Fatiha Abidi University of Ghardaïa
Keywords: Entrepreneurship, Entrepreneurship House, University Of Djelfa, Creativity, University Student‎

Abstract

Given the competitive, intense climate and the desire to design a mechanism that promotes the growth and innovation of the concept of support and patronage of small and medium-sized businesses as well as project leaders, an entrepreneurship house in partnership with representatives of the ANSEJ (national agency for the support of youth employment) and the university was established with the aim of facing the fears of the university student by supporting and orienting the spirit of initiative and innovative ideas that contribute to the creation of new products.

The university with its multiple professionalism, is capable of producing innovative capacities and marketing them, and spreading the spirit of competition and the entrepreneurial perspective and the creation of small businesses, containing added values: financial, cultural, and social, l objective of this study is to determine the role that the house of entrepreneurship plays in the university to motivate the university student to enter the world of finance and business and to release his creative ideas in the field entrepreneurship

Downloads

Download data is not yet available.

References

‎ Jean-luc guyot, Jean Vandewattyne, Les logiques d’action entrepreneuriale, ‎éditions de Boeck université Bruxelles, 1er édition, 2008,p16.‎

‎ Thierry Verstraete, Alain Fayolle , Quatre paradigmes pour cernerle domaine ‎de recherche en entrepreneuriat, 7eme CIFEPME-27,28 et 29 Octobre 2004, ‎Montpellier, p11.‎

بلال خلف السكارنة، الريادة وإدارة منظمات الأعمال، دار المسيرة، عمان، 2007، ص17.‏

خذري توفيق، حسين بن الطاهر، المقاولة كخيار فعّال لنجاح المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية، ‏الملتقى الوطني بجامعة الوادي، يومي 05-06 ماي 2013، واقع وآفاق النظام المحاسبي المالي في المؤسسات ‏الصغيرة والمتوسطة في الجزائر.‏

صندرة سايبي، سيرورة إنشاء المؤسسة: أساليب المرافقة، دار المقاولية، قسنطينة، 2008-2009، ‏ص6-7.‏

منيرة سلامي، التوجه المقاولاتي للشباب في الجزائر- بين متطلبات الثقافة وضرورة المرافقة- ، الملقى ‏الوطني ورقلة، يومي 18-19 أفريل 2012، استراتيجيات التنظيم ومرافقة المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في ‏الجزائر. ‏

دباح نادية، دراسة واقع المقاولاتية في الجزائر وآفاقها (2000-2009)، مذكرة ماجستير غير منشورة، علوم ‏التسيير تخصص إدارة أعمال، الجزائر، جامعة الجزائر، 2011-2012، ص25.‏

فلاح حسن الحسني، إدارة المشروعات الصغيرة، مدخل استراتيجي للمنافسة والتميز، دار الشروق للنشر ‏والتوزيع، ط1، 2006، عمان، الأردن، ص47-48.‏

بوشنانة أحمد، بوسهمين أحمد، متطلبات تأهيل وتفعيل إدارة المؤسسات الصغيرة في الجزائر ،الملتقى الدولي ‏جامعة الشلف، يومي (17-18) أفريل 2006، متطلبات تأهيل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الدول ‏العربية.‏

محمد قوجيل، محمد حافظ بوغابة، المرافقة في إنشاء المشاريع الصغيرة، تحليل نظري وإسقاط على الواقع ‏الجزائري، الملتقى الوطني بجامعة ورقلة، يومي 18-19 أفريل 2011، استراتيجيات التنظيم ومرافقة المؤسسات ‏الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، ص11.‏

‎ Moussaoui Abdenour, Berkane Youcef , Développement de la culture ‎entrepreneuriale : contraintes et opportunités pour l’université Algérienne, ‎‎2émes journées du développement ATM2014 Éthique, entrepreneuriat et ‎développement UNIVERSITE Cadi Ayyad, Marrakech, 29, 30 et 31 mai 2014. ‎

‎ www.ansej.org.dz/ la maison de l’entrepreneuriat.‎

Published
2016-01-01
How to Cite
Maaraj, H., & Abidi, F. (2016). The entrepreneurial house and its role in motivating the student ‎to enter the business world “University of Djelfa as a model. Dirassat Journal Economic Issue, 7(1), 107-126. https://doi.org/10.34118/djei.v7i1.279
Section
Articles