The Contribution of Marketing Innovation in the Development of Competitive Advantage of Modern Business Organizations: A Study of Sweetly Organization in Djelfa, Algeria
Abstract
In this research was the study of the contribution of marketing innovation in the development of competitive advantage for the organization sweetly in Djelfa, which were highlighted this role and its importance in achieving competitive advantage, as well as the Relationship between the Independent variables and the role of innovation with respect to the marketing test. With the adoption of descriptive analytical method was also applied a comprehensive Survey of all the original members of the society for the study of the heads of the interests and tires were distributed to 30 single. The study found a group of the most important results: -Found through analysis that innovation in the field of product through the organization sought to create new products or renewal of what is or doing research and development, increases the effectiveness of marketing activities Alokhry.kma results confirmed that the innovation in the product is the most effective elements in the organization replaced the study of the rest of the other elements. Has been reached to a set of recommendations based on the practical side, namely: The organizations conducting research in the field of market and customer needs and reconsider the current directions in order to create value for customers through product with high specifications and the right price. For the organization under study, they do not have their own marketing interest, in addition to the lack of specialized personnel in the field of marketing, which means there is no fundamental basis for the establishment of innovation marketing, both in the products or in any other field of marketing areas, so by separating the marketing tasks for interest trade and the establishment of special interest to marketing so that you can perform marketing activities effectively. As well as the establishment of a system of incentives and rewards special individuals who contribute to the innovative process in order to motivate their employees to innovate. Fund also Put ideas can all contribute to the organization workers, as every innovation begins with the idea.
Downloads
References
Mette Praest Knudsen، Özge Cokpekin، Does organizational creativity really lead to innovation?، Paper to be presented at the DRUID 2011on INNOVATION، STRATEGY، and STRUCTURE - Organizations، Institutions، Systems and Regions، at Copenhagen Business School، Denmark، June 15-17، 2011، p 4.
Marianne Chouteau، Ludovic Viévard، L’innovation، un processus à décrypter، nillenaire : Le Centre Ressources Prospectives du Grand Lyon، Janvier 2007، P 5.
Michael .A. West and James L.Far, and Creativity at work, Jon wiley and sons، 1998, p 82.
Camille Carrier et Denis Jean Garand, Le concept d’innovation: Débats et ambiguïtés, 5eme conférence internationale de Management stratégiqueLille, 13-14-15 Mai, France, 1996, p3.
Jean Jacques Lambain, Le marketing stratégique, 2emeédition, Ediscience international, 1993, p.281.
Robert & Mary Kay, Individual characteristics and creativity in the marketing classroom, Journal of Marketing Education, Vol 25, No 2, 2004,p144.
Thomas H. Barry, Marketing of innovation, Report produced for the EC funded project, INNOREGIO: dissemination of innovation and knowledge management techniques, LEIA Technological Development Center, MARCH 2000, p 6.
MARC INGHAM, Management stratégique et compétitivité, Debock université, 1995, p7.
الجوزي جميلة، دور الابداع التكنولوجي في تعزيز القدرة التنافسية للدول العربية، مجلة العلوم الاقتصادية والتسيير، العدد11، 2011.
راوية حسن، سلوك المنظمات، الدار الجامعية، الاسكندرية، مصر، 2001.
انطونيوس كرم، العرب امام تحديات التكنولوجيا، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت، 1982.
محمد سعيد أوكيل، وظائف ونشاطات المؤسسة الصناعية، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر، 1992.
سهام طرشاني، الابتكار التسويقي ودوره في ترقية أدا المؤسسات الاقتصادية، دراسة حالة مؤسسة سيدي الكبير، رسالة ماجستير تسويق، كلية العلوم الاقتصادية والتسيير، البليدة، 2008.
رعد حسن الصرن، الابتكارو الابداع، الاسس التكنولوجية وطرائق التطبيق، الجزء الثاني، دار الضا للنشر، سوريا 2001.
محمد زيد سالم وآخرون، دور الابداع التسويقي والتكنولوجي في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك العاملة في محافظات عزة من وجهة نظر العملاء/ مجلة جامعة الازهر بغزة، سلسلة العلوم الانسانية، المجلد13، العدد2.
أزهار عزيز العبيدي، أدوات التعلم التنظيمي ودورها في بني مهارات التسويق الابتكاري، مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والادارية، المجلد9 الرقم 29، 2013.
محمد ابراهيم عبيدات، تطوير المنتجات الجديدة- مدخل سلوكي-، الطبعة الرابعة، دار وائل للنشر والتوزيع، الاردن، 2010.
مامون نديم عكروش، سهير نديم عكروش، تطوير المنتجات الجديدة، دار وائل للطبع والنشر ، الطبعة الاولى عامن الاردن، 2004.
محمد براهيم عبيدات، مبادئ التسويق مخل سلوكي، دار المستقبل، عمان الاردن، 1999.
السيد بهنسي، ابتكار الافكار الاعلانية، مطابع أمون، القاهرة مصر، 2007.
نجم عبود نجم، ادارة الابتكار، الطبعة الاولى، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، 2003.
اسماعيل السيد، الاعلان ودوره في نشاط التسويق، الدار الجامعية،مصر، 2002.
فريد النجار، المنفسة والترويج التطبيقي، مؤسسة الشباب الجامعية للنشر، دون طباعة، مصر، 2000.
نظام موسى سويدان، فيق ابراهيم حداد، التسويق مفاهيم معاصرة، دار حامد للنشر والتوزيع، الطبعة الثانية، عمان الاردن، 2009.
جمال الدين محمد الرمسي وآخرون، التفكير الاستراتيجي والادارة الاسترااتيجية، الدار الجامعية، الاسكندرية، 2002.
ليد مازو، دور استراتيجية الترويج في تحسين الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، مذكرة الماستر تسيير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، جامعة ورقلة، قسم علوم التسيير، غير منشورة، 2010-2011.
كرازي ايمان، دور التسويق الداخلي في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الفندقية، مذكرة ماستر، جامعة ورقلة، قسم العلوم التجارية، تخصص تسويق خدمات، غير منشورة، 2010-2011.
نيفين حسين شمت، التنافسية الدولية وتاثيرها على التجارة العربية والعالمية، دار التعليم الجامعي، مصر، 2010.
ثامر البكري، استراتيجيات التسويق، الطبعة العربية،دار اليازوري العليمة للنشر والتوزيع، عمان ، 2008.
مصطفى محمود أبو بكر، الموارد البشرية: مدخل لتحقيق الميزة التنافسية، الدار الجامعية، 2003-2004.
رانية حبيقة، دور ادارة العلميات في المؤسسات، مجلة الاداري، ديسمبر 2001، المجلد 27 العدد12.
سعيد يس عامر، الادارة وآفاق المستقبل، المطبعة العثمانية الحديثة، الاسكندرية، 1999.اسماعيل السيد، نبيلة عباس، التسويق، بدون طبعة، الدار الجامعية، الاسكندرية، 2004.
صلاح عباس هادي، ادارة الجودة الشاملة مدخل نحو اداء منظمي متميز، المؤتمر العلمي الدولي، جامعة ورقلة، 2005.
بن قشوة جلول، تطوير المنتجات الجديدة كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية- دراسة حالة مطاحن الاغواط، مذكرة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر 2006-2007.
عبد الكريم شوكال، برهيمي سمير، زموري كمال، دور المنتجات في تفعيل الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية، الملتقى الدولي الرابع حول: المنافسة والاستراتيجيات التنافسية للمؤسسات الصناعية خارج قطاع المحروقات في الدول العربية، كلية العلوم الاقتصادية،والتجارية وعلوم التسيير جامعة شلف، 08-09 نوفمبر 2010.
خساني حسين، مدخل التسعير لتدعيم التنافسية في الصناعة التأمينية- اشارة لحالة الجزائر، الملتقى الدولي الرابع حول: المنافسة والاستراتيجيات التنافسية للمؤسسات الصناعية خارج قطاع المحروقات في الدول العربية، كلية العلوم الاقتصادية،والتجارية وعلوم التسيير جامعة شلف، 08-09 نوفمبر 2010.
مرسلي سهام، دور المزيج الترويجي في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة، مذكرة ماستر، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، قسم العلوم التجارية، تخصص اتصال تسويقي، جامعة البليدة، 2011-2012.
بودوران نصر الدين، استراتيجية التوزيع ودورها في خلق الميزة التنافسية للمؤسسة، مذكرة ماجستير، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، قسم العلوم التجارية، تخصص تسويق، جامعة البليدة، 2012.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.