The role of information and communication in the trade negotiation process

  • Mhammed KESSNA Djelfa university
Keywords: the information, communication, information and communication, negotiation, Trade negotiation

Abstract

This article deals with the definition of commercial negotiation as a process that takes place in many institutions, in order to achieve its goals and to ensure a position that allows them to grow and continue, and because the negotiation teams are important in achieving the success of this process, we have shown that and we have clarified the most important restrictions that must be taken into account in this field .

 As for the information, it represents the most important resources that the institutions need in general and during the negotiation process in particular. Electronic negotiation is one of the modern methods in achieving the goals, because it provides negotiating alternatives that guarantee the quality of inputs and outputs, and the practice of commercial negotiation must take place through the ethical rules that the negotiator adheres to. And, which reflects the image of the institution and transmits its truth to its customers, and in the end we touched on the characteristics of communication for negotiators of some countries and their differences according to their different cultures and negotiating principles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- تشارلز ميتشل، روسيا، ترجمة شويكار زكي، مجموعة النيل العربية، ط 1، مصر، .2002

- تيموثي هاربر، المملكة المتحدة، ترجمة شويكار زكي، مجموعة النيل العربية، مصر، ط 01،.2002

- جمال حواش، التفاوض في الأزمات والمواقف الطارئة مع تطبيقات علمية، ايتراك للنشر والتوزيع، مصر، ط1،.2005

- جون الخ، كيف تجري مفاوضات ناجحة، دار الفاروق للنشر والتوزيع، القاهرة،. 2000

- دونالد سباركس، ديناميكية التفاوض الفعال، ترجمة خالد حسن زروق، ناصر محمد العديلي، دار أفاق الإبداع العالمية.دون سنة .

- دين انجل، اليابان، ترجمة شويكار زكي، مجموعة النيل العربية، ط 01 ، مصر،. 2001

- صالح خالص، في الإعلام التجاري والمفاوضات التجارية الدولية، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائ، 2000.

- عبد الرزاق مخلد النيابي، تقنية المعلومات ودورها في تطوير إجراءات العمل الإداري في الأجهزة الأمنية، رسالة ماجستير، جامعة نايف للعلوم الأمنية، الرياض، 2008

- عبد القادر الشيخي، أخلاقيات الوظيفة العامة، دار مجدلاوي، عمان، ط1،.1999

- فريق شركة مركز القرارات للاستشارات، مهارات التفاوض والعقود والتحكيم الدولي، دار الأمين للنشر والتوزيع، ط 1 مصر، 2002.

- محمد خضري، محمد ظافر محبك، أخلاقيات اقتصاد المعرفة، المؤتمر العلمي الدولي السنوي السادس اخلاقيات الاعمال ومجتمع المعرفة، جامعة الزيتونة الاردنية، الأردن.

- محمد فواز محمد المطالقة، عقود التجارة الالكترونية، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، 2006.

- مصطفى محمود ابو بكر، عبدالله بن عبد الرحمن البريدي، الاتصال الفعال: مدخل استراتيجي سلوكي لجودة العلاقات في الحياة والأعمال، الدار الجامعية، دون طبعة،. 2008

- نادين جوزيف، فرنسا، ترجمة شويكار زكي، مجموعة النيل العربية، ط 01 ، ، مصر،. 2002

- ناصر بن منيف بن رازن العتيبي، الأتمتة ودورها في تحسين أداء إدارات الموارد البشرية في الأجهزة الأمنية، أطروحة دكتوراه، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض،. 2007

- نجم عبود نجم، أخلاقيات الادارة ومسؤولية الأعمال في شركات الأعمال، الوراق للنشر والتوزيع، طبعة1 ،.2006

-Patrick Romagni, l'intelligence économique au service de l'entreprise, les presses du management LPM., France,1999.

Published
2012-06-01
How to Cite
KESSNA, M. (2012). The role of information and communication in the trade negotiation process. Dirassat Journal Economic Issue, 3(1), 169-178. https://doi.org/10.34118/djei.v3i1.432
Section
Articles