Knowledge management application in higher education institutions Through the Six Sigma methodology

  • Abdelkader Benbertal University of Laghouat
Keywords: Knowledge management, Six Sigma methodology

Abstract

We tried through this study model steps according to the methodology of Six Sigma can be administrators and leaders in institutions of higher education followed for the application of knowledge management in their institutions, starting with the identification and definition of the problem that stands in front of them when the application of this concept, with the identification of all the variables that can affect that such as information technology and the organizational culture and knowledge of all the concepts of knowledge management...etc. and then measuring these variables using statistical models and quantitative and qualitative indicators, then a set of solutions to be applied on the reality and monitoring all results obtained with the correct distractions that exist.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hansen M.T &al,What’s Your Strategy for Managing Knowledge?, Harvard Business Review, Mar-Apr, 1999, p 107.

Dykeman, J.B ,Knowledge Management Moves From Theory Towards Practice, Management Office Technology. Vol.43, No 4, 1998, p 12.

Burk, Mike, Knowledge Management: Everyone Benefits by Sharing Information, Public Roads, Nov-Dec, 1999, p 26.

Verespej Mike,Knowledge Management: System or Culture, Interactive Week, Vol.248, No15,1999, p 20.

Hanley Susan,A Framework for Delivering Value with Knowledge Management-The AMS Knowledge Centers, Information Strategy: The Executive Journal, Vol.16, No4, 2000, p35.

صلاح الدين الكبيسي، إدارة المعرفة، المنظمة العربية للتنمية الإدارية، القاهرة، 2004، ص 39.

Bourdreau, & Couillard , Systems Integration and Knowledge Management, Information SystemFall, 1999 , p 27

Rastogi, P.N. ,KnowledgeManagement and Intellectual Capital-The New Virtuous Reality of Competitiveness, Human System Management,vol 19, No 2, 2000, P 40

عبد اللطيف محمود مطر، إدارة المعرفة و المعلومات، دار كنوز المعرفة العلمية عمان ،الأردن، 2007 ،ص44

نجم عبود نجم ، إدارة المعرفة – المفاهيم والاستراتيجيات والعمليات ، ط1 ، دار الوراق للنشر والتوزيع ، عمان ، 2005، ص113

علي تان، سري عبد الحليم ، إعادة تهيئة الخدمة المدنية للتكيف مع متطلبات المعرفة، المجلة الدولية للعلوم الادارية، المجلد (6)، العدد (2)، الإصدار العربي، معهد التنمية الإدارية، دولة الإمارات العربية المتحدة،2001، ص 150.

العلي عبد الستار وأخرون، المدخل الى ادارة المعرفة، دار المسيرة، عمان، 2006، ص 45.

باداركو جوزيف ، حلقة المعرفة: كيف تتنافس الشركات من خلال التحالفات الاستراتيجية، (شعاع)خلاصات كتب المدير ورجل الاعمال، ، القاهرة، 1993. ص ص 2-3.

Davenport, T.H. & Hansen, MT ,Knowledge Management: Brief Knowledge Management At Hewlett Packard, Jun-Sep, 1997, p 01.

Burk Mike,Knowledge Management: Everyone Benefits by Sharing Information,Public Roads,Nov-Dec, 1999, p 27.

Duffy Jan,Something Funny is Happening on the Way to Knowledge Management, Information Management Studies, Vol.34,No4, 2000, p-p 64-67.

صفاء يوسف الصفاوي، مزاحم محمد يحي، التحليل الإحصائي باستخدام أسلوب ستة سيجما، المؤتمر الإحصائي العربي الثاني، سرت، الجماهيرية العربية الليبية، 2-4 نوفمبر 2009، ص 680-681.

أغلال فاطة الزهراء بوكرمة، أحمد فاضلي، آليات تطبيق معايير الجودة في مجال البحث العلمي على ضوء نظام ستة سيجما،المؤتمر العربي الدولي الثالث لضمان جودة التعليم العالي، جامعة الزيتونة الأردنية، الأردن، 2013، ص357.

Antonina Holowetzki,The relationship between knowledge management and organizational culture: An examination of cultural factors that support the flow and management of knowledge within an organization, University of Oregon Applied Information Management Program, Beaverton, 2002, p 11.

Published
2016-09-01
How to Cite
Benbertal, A. (2016). Knowledge management application in higher education institutions Through the Six Sigma methodology. Dirassat Journal Economic Issue, 7(3), 107-123. https://doi.org/10.34118/djei.v7i3.452
Section
Articles