The willingness of small and medium enterprises to apply knowledge managemen
Abstract
This study dealt with the subject of knowledge management, and the readiness of the Small and medium enterprises to practice it. It was limited to the study society which is composed of twenty-one small and medium enterprises in the industrial zone in LAGHOUT, by taking a sample of twelve enterprises from different sectors and distributing the forms on sixty-five officials, a manager, a vice-manager and a Head of Department. The first part of the form was allocated to the personal information (sex, qualification, experience and the job). While the second part was allocated to the knowledge management as it is divided into four themes: the human readiness; the technological readiness; knowledge integration and the execution of the main processes for knowledge management.After collecting the data, it was entered in MICROSOFT EXCEL to send it to SPSS software , some study data was analyzed by using the mean of central tendency (The Arithmetic Mean) and the measures of dispersion (Standard deviation). So , we got these results: The human resources are ready to practice the knowledge management.Not enough technological (information and communication) readiness. The readiness to carry out the main processes of the knowledge management.The readiness to integrate the knowledge in the administrative activities. At the end, we found out, despite the lack of the possibilities concerning the information and communication, that the Small and medium enterprises in the industrial zone in LAGHOUT are ready to start practicing the knowledge management entry.
Downloads
References
Marquardt Michael J, Building the learning,organization Mastering the five elements for corporate learning ,Dvid-BlacK publishing company, USA, 2002.
Nancy Dubois, Tricia wilkerson,Gestion des Connaissances,un document d'information pour le développement d'une stratégie de de gestion des connaissances pour la santé publique ,le centre de collaboration des méthodes et outils, 2008.
Pooya Rasooli,knowledge management in call centers,master's thesis,department of business administration and social siences ,lulea° university of technology.
أبوفارة يوسف أحمد، العلاقة بين استخدام مدخلإدارة المعرفة والأداء، ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العلمي السنوي الدولي الرابع حول إدارة المعرفة في العالم العربي، جامعة الزيتونة، عمان، الأردن 2004
أحمد بن محسن الغساني، تطبيقات وحلول إدارة المعرفة في تنمية الموارد البشرية، ورقة عمل مقدمة إلى الملتقى الثاني لتنمية الموارد البشرية، غرفة التجارة والصناعة، عمان 2007.
المادة 04 القانون التوجيهي لترقية المؤسسات صغيرة والمتوسطة رقم: 01-08، المؤرخ في 12/12/2001، الجريدة العدد 77.
سورة البقرة، الآية(268.
سورة الرحمن، الآية (04).
عبد الطيف محمود مطر، إدارة المعرفة والمعلومات، دار الكنوز المعرفة العلمية، عمان، الأردن، 2007 .
فليح حسن خلف، اقتصاد المعرفة، جدار الكتاب العالمي، عمان، الأردن، 2007.
محمد قاسم أحمد القريوتي، إدارة المعرفة التنظيمية، بحث مقدم ضمن مؤتمر العلمي الرابع حول الريادة والإبداع، الكويت، 2005 .
ياسين سعد غالب، دراسة بعنوان المعلوماتية وإدارة المعرفة، رؤيا استراتيجية عربية دورية مستقبل العرب، مجموعة 14، عدد 260، 0 200
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.