Diagnosing the reality and importance of the tourism sector and trying to address its shortcomings in Algeria

  • Fadhil Rabeh Tipaza University Center
  • Yacine Hafsi Tipaza University Center
Keywords: tourism, the importance of the tourism sector, tourism receipts, the tourism sector in Algeria

Abstract

The tourism sector is considered to be one of the most strategic sectors, in recent times given its importance and its influence on individuals, societies and the economy of countries. For Algeria, and despite the capacities and opportunities it has in this area, it has not been able to invest in tourism, and so far, it is far from the requirements of the world market in this sector. The studies developed in this context have made it possible to give definitions and general conceptions on tourism, the role and economic importance in the tourism sector, the influences of the tourism sector on the global and territorial level, diagnosis of the situation. of this sector in Algeria through the exposure of tourism projects, the volume of tourist flows and the state's financial income in this sector and its influence on the economy and society, in addition to determining the appropriate strategy for the evolution of this sector, and ultimately draw conclusions and suggest solutions to improve the tourism sector in Algeria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Marc Cote : L’Algerie paysages et ptrimoines, medeas plus, Algerie, 1996, p 16.

Ministère de Tourisme : sept sites algeriennes figurant patrimoine culturel de l’uniesco, 2005, p 21.

Pierre PY : Le tourisme, Un phénomène économique, Ed, Les Etudes de la Documentation Francaise, 1996, P 5.

أحمد ماهر وعبد السلام أبو قحف:تنظيم وإدارة المنشآت السياحية والفندقية،المكتب العربي الحديث، ط2،الإسكندرية، مصر، 1999، ص 18.

أحمد ماهر: تنظيم المنشآت السياحية والفندقية، المكتب العربي الحديث، القاهرة، مصر، 1988، ص 20.

أشرف صبحي عبد العاطي: السياحة صناعة المستقبل، دار ومكتبة الإسراء، مصر، 1997، ص22.

الآية 112 من سورة التوبة.

الدليل الاقتصادي والاجتماعي للجزائر: المؤسسة الوطنية للنشر والإشهار، الجزائر، 1989، ص 1.

الدليل الاقتصادي والاجتماعي: المؤسسة الوطنية للإشهار، 1989، ص 348.

المخطط التوجيهي للتهيئة السياحة: الكتاب الرابع، المخطط العملي، وزارة تهيئة الإقليم البيئة والسياحة، الجزائر،2008، ص 3.

المنظمة العالمية للسياحة، تقديرات وإحصائيات، 2010.

الوكالة الوطنية للدراسات السياحية: الاستثمار والشراكة في الجزائر، 2013، ص 15.

بودي عبد القادر: أهمية التسويق في تنمية القطاع السياحي بالجزائر "السياحة بالجنوب الغربي"، أطروحة دكتوراه، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير ،جامعة الجزائر، الجزائر، 2006، ص 47.

جليلة حسن حسنين: اقتصاديات السياحة، منشورات جامعة الإسكندرية، مصر، 2003، ص 07.

زيد منير عبوي: فن إدارة الفنادق والنشاط السياحي، دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2003، ص 167.

سهيل الحمدان: الإدارة الحديثة للمؤسسات السياحية والفندقية، دار الرضا للنشر، ط 1، دمشق، سوريا، 2001، ص 60.

صلاح الدين خربوطلي: السياحة المستدامة، دار رضا للنشر، دمشق، سوريا، 2004، ص20.

صلاح الدين عبد الوهاب: التخطيط السياحي، دار القومية للطباعة والنشر، القاهرة، مصر، 1969، ص 26.

صلاح الدين عبد الوهاب: نظرية السياحة الدولية، دار الهناء للطباعة والنشر، القاهرة، مصر، 1992، ص 23.

عبد الطيف بن أشنهو: عصرنة الجزائر، حصيلة وآفاق ، 1999 – 2013، الجزائر، ص 14.

عمر أبو العين: تخطيط الطاقة الفندقية في ضوء الطلب السياحي، مؤتمر السياحة في مصر واقتصادياتها وإدارتها، جامعة المنصورة، مصر، 1988، ص 77.

قويدر الويزة: اقتصاد السياحة وسبل ترقيتها في الجزائر، أطروحة دكتوراه، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير،جامعة الجزائر 3، الجزائر، 2010، ص 249.

ماهر عبد العزيز: صناعة السياحة، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 1997، ص21.

مثنى طه الحوري وإسماعيل علي الدباغ: مبادئ السفر والسياحة، مؤسسة النشر والتوزيع، الأردن، 2001، ص 41.

محمد الهادي لعروق: أطلس العالم والجزائر، دار الهدى للنشر، الجزائر، 2002، ص12.

محمد منير حجاب: الإعلام السياحي، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، 2002، ص 49.

وزارة تهيئة الإقليم: البيئة والسياحة، ج 1، الجزائر، 2012، ص 48.

Published
2017-01-01
How to Cite
Rabeh, F., & Hafsi, Y. (2017). Diagnosing the reality and importance of the tourism sector and trying to address its shortcomings in Algeria. Dirassat Journal Economic Issue, 8(1), 129-148. https://doi.org/10.34118/djei.v8i1.485
Section
Articles