Measuring the efficiency of applying a total quality management system In Al-Hussein Medical City
Abstract
This study aimed to measure the efficiency of applying the total quality management (TQM) procedures at the King Hussien Medical Center (K.H.M.C)through answering the following question: How efficient is applying (TQM) system in (K.H.M.C)?
To achieve that, we formed a questionnaire consisted of 56 items covering the following areas: head management in the hospital. Organizational culture, material resources management, personnel affairs management, and clients' (patients) satisfaction.
All of the above areas totally aim at revealing the views and attitudes ofthe members of the study population toward the efficiency of applying the TQM at (K.H.M.C). The study sample consisted of the administrative units employees at (K.H.M.C). The validity and reliability of the instrument were realized.
The means as well as the standard deviations were computed for each item and each area of the areas of the pattern of the TQM. The researcher concluded that the possibility of applying the total qualitymanagement system at (K.H.M.C) was high.
According to the results, the researcherrecommended that the Jordanian hospitals need to adopt the TQM system throughinitiating special centers for TQM at the jordanian hospitals. Such centers are important in designing and applying training programs on a permanent and continuous basis for the medical and administrative cadres, with a special focus on realization of a high quality level in work performance.
Downloads
References
- بدح، احمد، ( 2006 ). انموذج مقترح لادارة الجودة الشاملة في الجامعات الاردنية، اتحاد الجامعات العربية، العدد ( 46عمان.
- الحمد، فهاد، صالح الهيب، ( 2003 ). خدمات المستشفيات استطلاع لاراء المستفدين، الادارة العامة، العدد. 71
- الخطيب، احمد، ( 1999 ). ادارة الجودة الشاملة: تطبيقات في الادارة الجامعية، اتحاد الجامعات العربية،( العدد.( 3
- الخولي، محمد، هناء الوريني، ( 1993 ). تقيم انخفاض مستوى ادارة الجودة الكلية للخدمات عن المستوى العالمي مع التطبيق على قطاع المستشفيات في القاهرة الكبرى، المؤتمر السادس للتدريب والتنمية الاداري، ابريل، القاهرة .
- الشرقاوي، مريم، ( 2003 ). ادارة الجودة الشاملة، ط 2 مكتبة النهضة المصرية: القاهرة
- الفواز، تركي وأحمد بدح. قياس كفاءة نظام إدارة الجودة الشاملة في مستشفى الجامعة الأردنية، مجلة المحاسبة والإدارة .2008 ، والتامين،( العدد ( 69.
- القحطاني، سالم، ( 1994 ). ادارة الجودة الكلية وامكانية تطبيقيها في القطاع الحكزمي، الادارة العامة، العدد ( 78.
- بن سعيد، ( 1994 ). مدى فعالية برامج الجودة النوعية بمستشفيات وزارة الصحة السعودية، المجلولة العربية للعلوم الادارية، جامعة الكويت، العدد الثاني، العدد الاول.
- بن سعيد، ( 1997 ). ادارة الجودة الشاملة تطبيقات على القطاع الصحي، الرياض.
- حمود، خضر، ( 2002 ). ادارة الجودة وخدمة العملاء، ط 1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.
- خضر، نهى عادل، ( 1994 ). مفهوم الجودة في الخدمات الصحية، سلسلة ضمان الجودة في وزارة الصحة الاردنية بالتعاون مع وكالة الولايات المتحدة للانماء الدولي، عمان، مطابع الدستور.
- سلامة، اسامة، ( 1999 ). ادارة الجودة الشاملة في قطاع الخدمات الصحية في الاردن: دراسة حالة: مستشفى الجامعة الاردنية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ال-البيت، المفرق.
- طعامنة محمد، ( 1996 ). ادارة الجودة الشاملة في القطاع الصحي: حالة وزارة الصحة، رسالة ماجستيرغير منشورة، جامعة اليرموك.
- عقيلي، عمر، ( 2001 ). المنهجية المتكاملة لادارة الجودة الشاملة، "وجهة نظر" ط 1، دار وائل للطباعة والنشر، عمان.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.