The ethical perspective for advertising tourism products

  • Mustapha Sahi University of Laghouat
Keywords: advertising, advertising ethics, business ethics

Abstract

Even contribute advertising tourism in achieving sustainable development of tourism must be Strategic, and basic feature that makes it so is that Be ethical, where you should give a realistic picture of tourist destinations without any exaggeration or compliment Plus, with a commitment to its use within the templates defined so as not to Contradicts morality of society, and does not give a false picture of the culture of the future society for tourists.

The primary sources from which Advertising Ethics in tourism marketing is divided into two sections, the first is the legitimate source or religious, we as Muslims must commit ourselves to ads tourist highlights the Islamic character of our country, are making tourist anticipated coming aware of this matter does not seek to disrupt them, and this What ensures the participation of all spectrums of society to support tourism and welcome tourists. The other source is the legislation and laws regulating advertising and general principles of business ethics advertising in general and tourism, including in particular, which is the Charter of the World Tourism Organization as a general guide her, where a set of principles to ensure ads tourist sound

Downloads

Download data is not yet available.

References

- ثامر البكري، التسويق أسس و مفاهيم معاصرة، دار اليازوري، الأردن،، 2006، ص103-104 بالتصرف.

- ثامر البكري، اتصالات التسويقية و الترويج، دار الحامد، عمان، الطبعة الأولى، 2007، ص 143.

- فليب كوتلر، جاري أمسترونج، تعريب: سرور على إبراهيم،مراجعة، تقديم: عبد المنعم إبراهيم،أساسيات التسويق،الجزء الثاني، دار المريخ السعودية، 2008، ص843-855.

-ثامر البكري، ثامر البكري، الاتصالات التسويقية، مرجع سابق، ص 145-148.

- ثامر البكري،إستراتيجيات التسويق،التسويق والمسؤولية الاجتماعية، دار وائل، الطبعة الأولى، الأردن، 2001،ص205.

- Kotler et Dubois, “marketing management” , public union,12 édition, 2005, p 580.

- منى الحديدي، الإعلان، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، 1990، ص 60.

- طاهر محسن الغالبي و أحمد شاكر العسكري، الإعلان: مدخل تطبيقي، الطبعة الثالثة، دار وائل للنشر والتوزيع، 2003، ص 168.

- DAVID A.A. N.J., Prentice hall, “ Advertising Management”, Second edition, Englewood Cliffs, Inc,1997 ,p35.

- DAVID A., Advertising Management. Second edition, Englewood Cliffs, N.J., Prentice hall, Inc1997, p35.

- النبر ربى، دور الإعلانات التجارية المتلفزة في حماية المستهلك. دراسة ميدانية لمنطقة عمان الكبرى، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الاقتصاد، الجامعة الأردنية، 1995، ص125.

- BORDON. N, “The Economic Effects of Advertising”, Irwin Inc., Chicago, 1964,p 366.

- محمد عبد الشافعي، الإعلانات التجارية الخادعة ومدى الحماية التي يكلفها المشروع للمستهلك، دار النهضة العربية، القاهرة، 1999، ص 98- 110.

- نجم عبود، أخلاقيات الإدارة ومسؤوليات الأعمال في الشركات، مؤسسة الوراق للطباعة والنشر، عمان، 2000،ص381. بتصرف

- محمد محمود مصطفى، الإعلان الفعال: تجارب محلية ودولية، دار الشروق، عمان، 2004، ص 51.بتصرف

- عمر عبد العزيز الماضي، شعار الإعلان قد يسقط المعلن، مقال منشور في مجلة الجزيرة، العدد (13032)، جوان 2008. بتصرف

- محمد الزعبي و عاكف زيادات، دراسة ميدانية في مدينة إربد نحو ممارسات الغش الإعلاني، قسم التسويق، كلية العلوم الإدارية والمالية، جامعة اربد الأهلية،2010.

- عبير النمر، ما الذي يتحكم في ثقافة المستهلك: الإعلانات أم الحاجة ؟ مجلة القبس, العدد 12471, الثلاثاء, 19 فبراير, 2008.

- جيهان مصطفى، أخلاقيات الإعلان ومدى تطبيقها في واقع الممارسة الإعلانية في مصر: دراسة تحليلية لعينة من إعلانات التليفزيون المصري، مذكرة ماجستير جامعة القاهرة،كلية الإعلام،1997.

- حسام حامد إبراهيم، اتجاهات الجمهور المصري نحو أخلاقيات الإعلان الصحفي والتليفزيوني في مصر: دراسة ميدانية مقارنه، رسالة دكتوراه، جامعة الأزهر، كلية اللغة العربية القاهرة، 2008.

- نجم عبود، أخلاقيات الإدارة ومسؤوليات الأعمال في الشركات، مؤسسة الوراق للطباعة والنشر، عمان، 2000،ص 181 -185 بتصرف.

- ثامر البكري، الاتصالات التسويقية والترويج، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، 2007، ص154-159.بتصرف

- أحمد عبد الرحمان، الخداع الترويجي في التسويق، المجلة العربية للعلوم الاقتصادية والإدارية، العدد الأول، جامعة روح القدس، بيروت، 2005، ص 79-94. بتصرف

- حسن نيازي الصيفي، اتجاهات النخبة أخلاقيات الإعلان في الفضائيات العربية الخاصة، بحث مقدم لمؤتمر أخلاقيات الإعلام والإعلان، جامعة النهضة، مصر، 28- 29 مارس 2009، بتصرف.

- محسن أحمد الخضيري، التسويق السياحي مدخل اقتصادي متكامل، مكتبة مدبولي، مصر، 1989، ص 40.

- زكي خليل المساعد، تسويق الخدمات وتطبيقاته، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، 2005، ص216.

- Etzel Michael and Bruce walker etal, Marketing, Mcgraw Hill co, New Yourk, 2004, P35

- ماهر عبد العزيز، صناعة السياحة، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان، ص 144.

- مصطفى عبد القادر، دور الإعلان في التسويق السياحي: دراسة مقارنة، مؤسسة الجامعة، بيروت، 2003، ص: 31-32.

- علي العنتيل، فن تسويق السياحة، الهيئة المصرية للكتاب، القاهرة، 1980، ص131.

- صلاح الدين عبد الوهاب، الكتاب السنوي للسياحة والفنادق، دار المعارف، مصر، 1998.ص 175.

- الحسن الحسن، السياحة: صناعة وعلاقات عامة، الدار اللبنانية، بيروت، 1978، ص172.

- خالد مقابلة وعلاء السرابي، التسويق السياحي الحديث، عمان، دار وائل للنشر والتوزيع، 2001، ص220-230.

- محمد عبيدات، التسويق السياحي، الطبعة الثانية، عمان، دار وائل للنشر والتوزيع، 2000،.ص 130.

- مصطفى عبد القادر، دور الإعلان في التسويق السياحي: دراسة مقارنة، مؤسسة الجامعة، بيروت، 2003، ص31-32.

- الإدارة العامة لتصميم وتطوير المناهج، سفر وسياحة: تسويق سياحي، المؤسسة العامة للتعليم الفني والتدريب المهني الرياض، 2010.ص 133.

- انظر الموقع الالكتروني للمنظمة العالمية للسياحة على الرابط: www.world-tourism.com

- الجمعية الأمريكية لوكلاء السفر، أخلاقيات السياحة، على الرابط الآتي: www.ecotourism.org.

- بهازالجيلالي، مساهمة السياحة في تحقيق التنمية المستدامة, مذكرة ماجستير تخص اقتصاد و تسيير البيئة، كلية الحقوق والعلوم الاقتصادية، جامعة ورقلة، الجزائر 2007، ص48.

- جريدة الشرق الأوسط الدولية، شركات تخالف أخلاقيات الترويج للعقارات السياحية، العدد 1052، على الرابط بتاريخ 29/01/2010:

- http://www.aawsat.com/details.asp?section=47&article=438069&issueno=10525.

- حنان شرمان، كارثة إعلانات السياحة، مجلة الفجر، على الرابط الالكتروني:

- http://www.elfagr.org/NewsDetails.aspx?nwsId=10602&secid=2776. le 29/01/2010.

- لحسن النيعام، مرشدو السياحة يناقشون أخلاقيات المهنة، على الرابط:www.oleeee.com/forum/t48122.html. le 31/01/2010.

- عمر بن عبد العزيز الماضي، شعار الإعلان يسقط المعلن، مجلة الجزيرة الالكترونية، العدد 13032، على الرابط:

- http://www.al-jazirah.com.sa/2008jaz/jun/3/qo1.htm. le 01/02/2010.

Published
2013-01-01
How to Cite
Sahi, M. (2013). The ethical perspective for advertising tourism products. Dirassat Journal Economic Issue, 4(1), 23-42. https://doi.org/10.34118/djei.v4i1.595
Section
Articles