الإطار المفاهيمي لتنفيذ إدارة التكلفة الاستراتيجية وخفض التكاليف من خلال نظام التكلفة المستهدفة

  • أحمد شمس الدين بورار جامعة المدية
الكلمات المفتاحية: الادارة الاستراتيجية للتكاليف, التكلفة المستهدفة, تدنية التكاليف

الملخص

تمثل الادارة الاستراتيجية للتكاليف استجابة لحاجة المؤسسات للتأقلم مع تطورات ومستجدات بيئة الاعمال الحديثة، حيث يعد اسلوب التكلفة المستهدفة من اهم اساليب الادارة الاستراتيجية للتكاليف، الذي يمكن للمؤسسة من خلاله تبني استراتيجية تدنية التكاليف الذي تعبر عن خيار استراتيجي يمكن تنفيذها على أرض الواقع، من أجل كسب مزايا تنافسية بالمقارنة مع المنافسين في السوق.

 يهدف هذا البحث الى التعرف على مفهوم  التكلفة المستهدفة ومدى مساهمتها في ادارة وتدنية التكاليف، وكذا تسليط الضوء على المرتكزات الأساسية للإدارة الاستراتيجية للتكاليف وأهميتها في بيئة الاعمال الراهنة.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Ibrahim Abd El Mageed Ali El kelety, Towards a conceptual framework for strategic cost management- the concept, objectives, and instrument-, PHD Degree, Faculty of economics Chemnitz university of technology, Germany, 2006, P-P,12-23.

Graeme Drummond, John Ensor, Ruth Ashford, Strategic marketing planning and control, second edition, Butterworth-Heinemann,Oxford, England, p 02.

Alan Walter Steiss, strategic management for public and nonprofit organizations, Marcel Dekker Inc, New York, United State of America, 2003, P 11.

Mohamed M. El- Dynasty, A framework to accomplish strategic cost management, social science research network, Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=704201, P, 01.

Don R. Hansen, Maryanne M. Mowen, Cost Management Accounting and Control, Fifth Edition, Thomson south-western,Ohio, USA, P, 486.

Corina Miculescu, Marius- Nicolae Miculescu, Strategic management of costs- the main tool of competitive advantages in the current economic environment, Economic Sciences Series, issue XVIII,2012, Central and Eastern European online Library, Electronic copy available at http://fse.tibiscus.ro/anale/Lucrari2012/kssue2012_141.pdf‎ , P-P, 865-866.

Steven M. Bragg, cost reduction analysis tools and strategies, John Wiley and Sons, INC, 2010, New jersey, USA, P,28.

Patrick Fiel, Keum- Hyo Yook, Il-Woon kim, Japanese target costing: A Historical Perspective, International Journal of Strategic cost management, College of Business Administration, University of Akron, Ohio, Volume 2, Number 04 , 2004, Electronic copy available at http://www.uakron.edu/cba/cba-home/dept-cent-inst/igb/scm/back-issues.dot, P, 10.

R. A. Sabir, X. Xinping, S.A. Sabr, Using target costing to investigates competitive price, World Academy of Science, Engineering and Technology, Issue 0059, 2011, Electronic copy available at http://www.waset.org/Publications?p=59, P,632.

Alireza Azimi Sani, Mahdi Allahverdizadeh, Target and Kaizen costing, World Academy of Science, Engineering and Technology, Issue 0062, 2012, http://www.waset.org/Publications?p=62, P, 51.

Marilyn M. Helms, Lawrence P. Ettkin, Joe T, Baxter, and Matthew W.Gordon, Managerial implications of target costing, Competitiveness Review, CR Vol. 15, No. 1, 2005, P, 49.

Margaret weber, Target Costing An Intergation of strategic effort, International Journal of Strategic cost management, College of Business Administration, University of Akron, Ohio, Volume 1, Number 4, 1999, Electronic copy available at http://www.uakron.edu/cba/cba-home/dept-cent-inst/igb/scm/back-issues.dot, P-P, 34-39.

Shahid L Anasri, Jan E Bell, and the CAM-I Target cost group, Target costing the next frontier in strategic cost management, Irwin professional publishing, USA,1997,P,15.

Emhemad Omar Abusef, N,S, Rathi, Target costing and it’s in reducing the cost comparison at industrial companies, International Journal of Management (IJM), Volume 04; Issue 4, July-August, 2013, Electronic copy available at http://www.iaeme.com/Journalcureentissue.asp, P, 97.

Mahmud Hematfar, Alireza Santi, Saeid nooryan, The steps for implementing target costing, social science research network, Electronic copy available at: http://outatpapers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1455184&rec=1&srcabs=1012664&alg=1&pos=8 , P-P,3-4.

Mahdi Naqdi Bahar, Conceptual framework for launching and implementing target costing in automotive industry, International Journal of Research in IT and Management, Volume 2, Issue 6, June 2012, Electronic copy available at: http://www.euroasiapub.org/IJRIM_Volume2_Issue6.html, P, 25.

منشور
2014-01-01
كيفية الاقتباس
بورارأ. ش. ا. (2014). الإطار المفاهيمي لتنفيذ إدارة التكلفة الاستراتيجية وخفض التكاليف من خلال نظام التكلفة المستهدفة. دراسات العدد الاقتصادي, 5(1), 279-292. https://doi.org/10.34118/djei.v5i1.557
القسم
Articles