The importance of applying modern trends in accounting education and qualification in accordance with international accounting education standards in enhancing the quality of accounting outputs Case study Algeria - Tunisia - Morocco

  • Abdelallah Bensaleh University of chlef
  • ratoul Mohamed University of chlef
Keywords: Accounting Education, International Accounting Education Standards, Accounting skills

Abstract

This research is based on a proposed conception of application of standards accounting education and its role in quality control of accounting curricula in Algeria, Tunisia and morocco. The rationale behind the study was the in adherence to international standards when designing accounting courses at universities, which fact that negatively affects the quality of accounting and is reflected in neglect of training aspects during study.

Hence, this research aims to shed light on international education accounting and how it can be utilized when designing accounting courses within universities. The secondary goals include study and analysis of standards of accounting education and how they can be made use of in designing accounting courses, as well as drawing a framework that can guide in designing and evaluating these courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الرجبي محمد، دراسة أسس قبول الطلبة وأدائهم في قسم المحاسبة بالجامعات الأردنية، مجلة أبحاث اليرموك، المجلد 10، العدد 4، 1994.

Miller G. S. Bushee, B. J. and Bradshaw (Accounting choice, Home Bias, and US Investment in non US Firm) Journal of Accounting Research Vol. 42 issue December 2004

Scott, G.M. Accounting and developing nation, international Accounting Studies Institute University of Washington 1970

Sterling, R.R. Accounting Research, Education and Practice, Journal of Accountancy vol 52 No. 6 2001

خالد قطناني، خالد عويس، مدى ملائمة مناهج التعليم المحاسبي في الجامعات المهنية لمتطلبات سوق العمل في ظل تداعيات الأزمة المالية، كلية الزهراء، جامعة مسقط، سلطنة عمان.

American Accounting Association (AAA). Committee on the Future structure, “Content and scope of Accounting education”. (The Bedford committee)., Report on accounting instructore. New York. PP. 161-193. 1992.

American Accounting Association (AAA). Committee on the Future structure, “Content and scope of Accounting education” (The Bedford committee). )., Report on accounting instructore. New York. PP. 182. 1993.

IFAC Education Committee, IES3: Professional Skills, op.cit., Para 14.

فيصل محمد خير الزراد، الذاكرة : قياسها، اضطراباتها، علاجها،( الرياض، دار المريخ للنشر، 2002)،ص 30.

-عباس مهدي الشيرازي، نظرية المحاسبة، (الكويت، دار ذات السلاسل، 1990)، ص ص 330 ـ331.

خالد غازي التمي، نزار الملاح، " دور محاسب التكاليف في مساندة إدارات الوحدات الاقتصادية وتحسين الأداء"، مجلة تنمية الرافدين، ( العراق، جامعة الموصل: كلية الإدارة والاقتصاد، العدد68، 2002)، ص ص 195- 211.

أرنوف. ويتيج، ملخصات شوم: نظريات ومشكلات في : سيكولوجية التعلم، ترجمة: عادل عز الدين الأشول وآخرين، ط 2 (مصر، الدار الدولية للاستثمارات الثقافية، 2000)، ص304.

سمير محمد عبد العزيز، الاقتصاد الإداري: مدخل كمي لاتخاذ القرارات في منظمات الأعمال، ط2 (مصر، مكتبة ومطبعة الإشعاع الفنية، 1998)، ص 38.

سهام محمد على حسن، " مدى العلاقة بين ظروف البيئة العربية ومحاولة إيجاد توافق محاسبي عربي من خلال معايير الحاسبة الدولية "، المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، (القاهرة، جامعة عين شمس: كلية التجارة، العدد الأول، يناير،1999)،ص ص55-110.

عمار الطيب كشرود، علم النفس الصناعي والتنظيمي الحديث: مفاهيم ونماذج ونظريات، المجلد الثاني(بنغازي، جامعة قاريونس، 1995)، ص 345.

نعيم دهمش ومحمد زنيبات، " نحو إطار عام لتطوير مهارات المحاسب العربي"، مجلة العلوم الإدارية( كلية التجارة ببني سويف، مطبعة جامعة القاهرة والكتاب الجامعي، 1992)، ص ص 225-257

جمال عبد الرسول غانم الدباغ، " ظاهرة تحول الجماعة نحو المخاطرة"، مجلة الرائد العربي، ( دمشق، شركة الإتحاد العربي لإعادة التأمين، العدد69، السنة 17، الربع الرابع، 2000)، ص ص 8-14.

فادية عمر الجولاني، التغير الاجتماعي: مدخل النظرية الوظيفية لتحليل التغير، (الإسكندرية، مؤسسة شباب الجامعة، 1993)، ص 25.

أنور محمد الشرقاوي، الابتكار وتطبيقاته (مصر، مكتبة الأنجلو المصرية، 1999)، ص 456-457.

محمد منير حجاب، مهارات الاتصال للإعلاميين والتربويين والدعاة (مصر، دار الفجر للنشر والتوزيع،1999)، ص94.

- Kimberly A. Killmer & Nashwa George, "Show-and-Tell in Real Time", Journal of Accountancy, (February 2002), p 57.

للمزيد يرجى الرجوع إلى:

تشارلز هورنجرن وآخرون، محاسبة التكاليف: مدخل إداري،الجزء الأول، تعريب: أحمد حامد حجاج، ط2 (الرياض، دار المريخ،1996 )، ص ص 31-34.

-Salem M. Bengharbia, et al; "The Accounting Education : What Problems Does it Face?" , Journal of Economics ( Benghazi, The Economic Research Center, Vol.3,No2, Fall 1991), pp14,15.

-Susan L.Gabriel, Maurice L.Hirsch," Critical Thinking and Communication Skills: Integration and Implementation Issues", Journal of Accounting Education ( Pergamon Press, James Madison University: The School of Accounting, Vol.10,No2, Fall 1992), pp 243-264.

احمد حسين على، " نظام خبرة محاسبية مقترح للتنبؤ بالأزمات المالية"، مجلة الإدارة العامة، (المملكة العربية السعودية، معهد الإدارة العامة، العدد78، ابريل 1993)، ص ص 41-78.

رونالد . ى. ريجيو، المدخل إلى علم النفس الصناعي والتنظيمي، ترجمة: فارس حلمي، (الأردن، دار الشروق للنشر والتوزيع، 1999 ص 419.) (: L. Duxbury and G. Haines, Predicting Alternative work arrangements for salient attitudes: A study of decision makers in the public sector, Journal of Business Research , Vol 23, no 01 1991, p: 73.

Published
2016-09-01
How to Cite
Bensaleh, A., & Mohamed, ratoul. (2016). The importance of applying modern trends in accounting education and qualification in accordance with international accounting education standards in enhancing the quality of accounting outputs Case study Algeria - Tunisia - Morocco. Dirassat Journal Economic Issue, 7(3), 183-212. https://doi.org/10.34118/djei.v7i3.465
Section
Articles