The reality of applying internal marketing practices from the point of view of administrative employees In the branch of Mobilis Foundation in Laghouat

  • Amel Metabis University of Laghouat
Keywords: internal marketing, empowerment, training, motivation

Abstract

The study aims to identify the reality of the application of internal marketing practices from the point of view of administrative staff in the branch institution mobilis in Laghouat. In order to achieve the objective of the study the researcher used descriptive –analytical approach on a sample consist of all employees under study. In addition, use questionnaire designed to measure assessments dimensions of internal marketing (the empowerment, the training, and the motivation). The statistical package for social science (SPSS) program was used to analyze and examine the hypotheses. The major finding of the study There is the application of internal marketing a medium degree.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Zahid Mahmood, “Internal Marketing provides A Systemaiic Fraework to

Develop Corporate Culture and Improve the internal organizational Communication towards the implementation of quality Management Programs ”; www.sjm06.com/SJM%20ISSN1452-4864/.../9_1_2014_1-6.pdf.

Marius C Linbenea, “Internal Marketing and Performance in Services Organizations”, ACTA TECHNICA CORVINIENSIS – BULLETIN of ENGINEERING, 2008. UNIVERSITY POLITEHNICA TIMISOARA FACULTY OF ENGINEERING HUNEDOARA 5, REVOLUTIEI 331128 – HUNEDOARA ROMANIA http://acta.fih.upt.ro

بلبالي عبد النبي، "دور التسويق الداخلي في تحقيق جودة الخدمات المصرفيةثم كسب رضا الزبون " دراسة حالة عينة من البنوك التجارية (BDL,BNA,BADR ) بأدرار ""، رسلة ماجستير، فرع علوم تسيير تخصص تسويق، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، 2008_2009.

رائد ضيف الله الشوابكة، "أثر التسويق الداخلي في تحقيق الاتزام التنظيمي متعدد الأبعاد للعاملين في أمانة عمان الكبرى"، رسالة ماجستيير تخصص إدارة الاعمال، جامعة الشرق الأوسط، الأردن، 2010.

Suzan çoban, Nilüfer Şahin Perçin, ‘’ The Effects of Factors of internal marketing on Components of Organiztinonal Commitment in four and five star hotels located in Cappadocia ’’

Sulieman Ibraheem Shelash Al-Hawary, Kamal A. M. Al-Qudah, Petra Mash’al Abutayeh, Sherrihan Mash’al Abutayeh,’’ The Impact of Internal Marketing on Employee’s Job Satisfaction of Commercial Banks in Jordan’’, Institute of Interdisciplinary JOURNAL OF Contemporary Research IN Business, VOL 4, NO 9, 2013, pp 811-826.

Tatsuya Kimura, “The Degree of Penetration and Impact of Internal Marketing Affecting Corporate

Performance”, Journal of Business and Policy Research, Vol. 7. No. 2. July Issue. Pp. 171 – 179

بوبكر عباسي، "دور التسويق الداخلي في تطوير جودة الخدمة الفندقية _ دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الفندقية بولاية ورقلة"، رسالة ماجستير جامعة قاصدي مرباح بورقلة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير ، 2008-2009، ص36.

Ching Sheng Chang & Hae Ching Chang, “Perceptions of internal marketing and organizational commitment by nurses”, Journal of Advanced Nursing, Vol 65, N1, pp92–100

أمل إبراهيم أحمد الحاج عبد وهاني الضمور، "أثر تطبيق التسويق الداخلي في الرضا الوظيفي لموظفي المبيعات في مجموعة الاتصالات الأردنية"، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، المجلد6، العدد1، 2010.

Harvir S. Bansal, Morris B. Mendelson, Basu Sharma, “The impact of internal marketing activities on external

marketing outcomes”, Journal of Quality Management , Vol 6, 2001, pp 61–76.

Hamaidreza Asgarsani, Omid Duostdar, Amin Gohar Rostami, “Empowerment And Its Impact On The Organization Productivity”, Interdisciplinary Journalof Contemporary Researchin Business, Vol.4, No11, 2013, pp 738-745.

أحمد المعاني، أحمد عريقات، أسماء الصالح، ناصر جرادات، "قضايا إدارية معاصرة"، ط1، دار وائل للنشر، الأردن، 2011، ص 182

سحر محمد فوطة، محيي الدين القطب، "أثر ممارسات إدارة الموارد البشرية على تعلم ونمو العاملين في المصارف التجارية الأردنية"، المجلة الأردنية للعوم التطبيقية، "سلسلة العلوم الإنسانية"، المجلد الخامس عشر، العدد الأول، 2013، ص 166.

مطر بن عبد المحسن الجميلي، "الأنماط القيادية وعلاقتها بمستويات التمكين من وجهة نظر موظفي مجلس الشورى"، رسالة ماجستير جامعة نايف العربية كلية الدراسات العليا قسم العلوم الإدارية ، 2008-2009، ص9.

أسيل هادي محمود، "أثر عوامل التمكين في تعزيز السمات القيادية للمدير" دراسة تحليلية للآراء المدراء العاملين في وزارة التعليم العالي والبحث العلمي"“، مجلة الإدارة والاقتصاد، العدد 67، 2007، ص ص 195-211.

Sam McLean and Edward Andersson, “Activating Empowerment:Empowering Britain from the bottom up”, Ipsos MOPI Social Research Institute, June 2009, p19.

مصعب بن عبد المهدي القثامي، "التمكين النفسي وعلاقته بالولاء التنظيمي لدى العاملين بمستشفى قوى الأمن بمدينة الرياض"، رسالة ماجستير جامعة نايفالعربية كلية الدراسات العليا قسم العلوم الإدارية ، 2008-2009، ص ص 18-19.

S.H. Sekatle , Human Resources Management& Development Policy Manual, Government of LesothoThis manual was produced with the assistance of GTZ , p2.

Frank Yawson Bsc. Admin, “Trainingand Development of Human Resource IN Customs Exciseand Preventive Service (CEPS) In Ghana”, A Thesis submitted to the Institute of Distance Learning, Kwame Nkrumah University of Science and Technology in partial fulfillment of the requirements for the degree of Commonwealth Executive Masterof Business Administration, Institute of Distance Learning, KNUST, 2009, p 15.

Enrico Giovannini , ″ Human Resources Management and Training ″, United Nations Economic Commission FOR EUROPE, United Nations ,New York and Geneva, 2013, p 4

عايض شايف الأكلبي، "دور التدريب في إحداث التغيير في المنظمات العامة الحوكمية"، ﺍﻟﻨﻬﻀﺔ٬ ﺍﻟﻤﺠﻠﺪ ﺍﻟﺜﺎﻟﺚ ﻋﺸﺮ٬ ﺍﻟﻌﺪﺩ ﺍﻟﺜﺎﻧﻰ٬ 2012، ص ص 107-108.

منور أوسرير ، زهية كواش، " الحوافز كأحد الركائز الأساسية لتنمية الإبداع للموظفين داخل المنظمات الحديثة"، iefpedia.com/arab/wp-content/12/01/2014/ 19:15.

مصطفى يوسف كافي، "إدارة الموارد البشرية" من منظور إداري- تنموي- تكنولوجي- عولمي""، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، الاردن، 2014، ص ص 194.

Published
2016-09-01
How to Cite
Metabis, A. (2016). The reality of applying internal marketing practices from the point of view of administrative employees In the branch of Mobilis Foundation in Laghouat. Dirassat Journal Economic Issue, 7(3), 283-301. https://doi.org/10.34118/djei.v7i3.472
Section
Articles