Coping Strategies to face the stress quarantine of the virus Covid-19 among a sample of higher education professors who returned from abroad "An Exploratory Study

  • abdelkarim Meliani University of Laghouat
  • mestapha madjadi University of Laghouat
Keywords: Quarantine, coping strategy, stress, Covid-19 virus

Abstract

The study aimed at identifying coping strategies to face the psychological stress confinement of the Covid virus-19 among professors of higher education who returned from abroad.  The descriptive analytical method was used on an intentional sample consisting of 60 male and female professors who were exposed to quarantine in various hotels in Algeria as a result of the spread of the Covid virus-19 . After data collection, using an electronic questionnaire , they were introduced  to statistical package system  for the social sciences spss v22.The results of the study showed that the degree of hotel commitment of higher education professors who returned from abroad is high, and the  coping strategies to face psychological pressure among them  during the quarantine period are  astrategy of adherence to the quarantine law, then an ethical religiousstrategy and finally a preventive health strategy,

Metrics

Metrics Loading ...

References

إبراهيم، ناصر. (2004): أصول التربية، الوعي الإنساني، ط1، عمان، مكتبة الرائد.

العلمية، محمود، سليمان، العميان. (2004). السلوك التنظيمي في المنظمات ﺍﻷﻋﻤﺎل، ط2، الأردن، دار وائل للنشر.

ابن المنظور. (2006): لسان العرب، الجزء8، ط1، ضبط وتعليق خالد رشيد القاضي، لبنان دار ديسوفت.

جمعة سيد، يوسف. (2004): إدارة ضغوط العمل، نموذج للتدريب والممارسة، ط1، مصر انبرت للنشر والتوزيع،

حسن، شحاته وزينب، النجار. (2003): معجم المصطلحات النفسية والتربوية، ط1، القاهرة دار المصرية اللبنانية.

عبد الفتاح يوسف، محمد. (1994): الضغوط النفسية للمعلمين وحاجاتهم الإرشادية، مجلة مركز البحوث التربوية، جامعة قطر، (15)، 61- 94.

ماجدة بهاء الدين، السيد عبيد. (2008): الضغط النفسي ومشكلاته وآثره على الصحة النفسية، ط1، عمان، دار صفاء للنشر والتوزيع،

المغربي، عبد الحميد. (1999): إدارة الاستراتيجية لمواجهة القرن الحادي والعشرين، ط1, القاهرة، مجموعة النيل العربية.

هديل، أمينة. (2009): محددات استراتيجيات المواجهة لدى مرضى الربو وتقدير الذات، قسم العلوم الاجتماعية، مذكرة دكتورة علم النفس العيادي غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الجزائر2، الجزائر.

فيلله دويشتيه. (2020). تاريخ الاسترداد: 10/04/2020، من: https://n9.cl/jychr

منظمة الصحة العالمية. (2020). تاريخ الاسترداد: 10/04/2020، من: https://n9.cl/x2xd1

Lazarous et folkman. (1984) psychological stress and the coping prcess new york spinger USA.

- Arabic references in English :

Nasser, I. (2004), Fundamentals of Education: Human Consciousness. 1st edition. Amman, Al-Raed Library.

Al-Ameyan, M. S. (2004), Organizational Behaviour in Business Organizations. 2nd edition. Wael Publishing House, Jorden.

Ibn al-Manzur, (2006), Lisan al-Arab, 1st edition. Dar Desoft, Lebanon.

Gomaa Sayed, Y. (2004), Managing Work Stress: A Model for Training and Practice, 1st edition. Misr Inbert Publishing and Distribution.

Shehata, H., & Al-Najjar, Z. (2003), Dictionary of Psychological and Educational Terms, 1st edition. Dar Al-Masryah Al-Lubnaniya, Cairo.

Muhammad, A. F. (1994), Teachers’ Psychological Pressures and their Guidance Needs. Journal of the Educational Research Centre, Qatar University, (15), 61-94.

Bahaa El-Din, M., & Al-Sayyid, O. (2008), Psychological Stress: its Problems, and its Impact on Mental Health, 1st edition. Dar Safaa for Publishing and Distribution, Amman.

AL- Meghrebi, H, (1999), Strategic Management to Face the Twenty-First Century, 1st edition. Arab Nile Group, Cairo

Hadeel, A. (2009), Determinants of Coping Strategies among Asthma Patients and Self-Esteem, [clinical psychology doctoral note, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Algiers 2].

Deutsche, W. (2020), Refund date : 10/04/2020, from :https://n9.cl/jychr

World Health Organization. (2020). Refund date: 10/04/2020, from: https://n9.cl/x2xd1

Published
2020-06-30
How to Cite
Meliani, abdelkarim, & madjadi, mestapha. (2020). Coping Strategies to face the stress quarantine of the virus Covid-19 among a sample of higher education professors who returned from abroad "An Exploratory Study. Social Empowerment Journal, 2(2), 201-215. https://doi.org/10.34118/sej.v2i2.1016
Section
Articles

Plum Analytics

Artifact Widget