The impact of the costs of the package tour on determining the promotional price of tourism services

  • Mohammed Bendjaballah Laghouat University
Keywords: cost, price, package tour, tourism services, promotion

Abstract

The study aimed to try to get acquainted to the cost branch in the tourism services, which is a major factor in determining its price, especially what relates to the package tour, which is an integrated set of tourism services whose its cost less with its greatly varied. This diversification leads to the revitalization of tourism and increases its competitiveness  and then decreases its prices as a result.

The study also included a simulation for estimating the costs of the package tour  based on data attributed to methods that can calculate the cost of the package tour  and its application on some hotels belonging to four cities for comparison , namely , Algiers , Casablanca , Tunis, Cairo , so the last three cities are capitals of countries Its tourism industry is more than Algeria, so the study ends with an estimate of the cost of the package tour , which is the basis for setting prices.

As a result, this study concluded a set of results and recommendations. the foremost, Algeria has capabilities that enable it to exploit the tourism activity based on harnessing the infrastructure, thus reducing costs and then reducing prices due to competition in this sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

 بن على وابل وابل . (2005). المحاسبة الإدارية (الإصدار الإصدار الخامس). الرياض: دار وابل.

 حمزة درادكة، حمزة العلوان، مروان أبو رحمة، و مصطفى كافي. (2014). مبادئ محاسبة المنشآت السياحية والفندقية (الإصدار الأولى). عمان: دار الإعصار العلمي/ مكتبة المجتمع العربي.

 سليم محمد خنفر، و علاء حسين السرابي. (2011). صناعة الفنادق - إدارة ومفاهيم - (الإصدار الأولى). عمان: دار جرير للنشر والتوزيع.

 سميرة عميش. (2015). دور استراتيجية الترويج في تكييف وتحسين الطلب السياحي الجزائري مع مستوى الخدمات السياحي الجزائري مع مستوى الخدمات السياحية المتاحة خلال الفترة 1995-2015(أطروحة دكتوراه غير منشورة). جامعة سطيف، كلية العلوم الاقتصادية، سطيف: جامعة.

 ميساء داود أسبر. (2014). تفعيل دور السياحة في التنمية الريفية - مع دراسة حالة في المنطقة الساحلية السورية- ( أطروحة دكتوراه غير منشورة) . كلية الاقتصاد، الللاذقية: جامعة تشرين.

 نزيه الدباس. (2002). محاسبة الفنادق (الإصدار الأولى). عمان: دار ومكتبة حامد للنشر والتوزيع.

 وزارة الاقتصاد. (بلا تاريخ). دليل المفاهيم والتعريفات السياحية المتعارف عليها دولياً. (الإصدار الخامس).

 وزارة المالية. (2019). قانون الضرائب المباشرة والرسوم المماثلة. المديرية العامة للضرائب.

 CHIHA, K. (2006). Gestion et Stratégie Financière (éd. 2eme). Alger: EDITION HOUMA.

 la Meuse et vous. (s.d.). Guide à la création d'un produit touristique performant. Consulté le 12 28, 2019, sur http://www.lameuseetvous.com/assets/Uploads/guide-produits-touristiques.pdf

 SWAIN, S. (s.d.). Travel Agency and Tou Operations Management. (P. UNIVERSITY, Éditeur, & DIRECTORARE DISTANCE EDUCATION) Consulté le 12 30, 2019, sur http://www.pondiuni.edu.in/sites/default/files/travel-agency-op-mgt-260214.pdf

 VANHONE, N. (2011). The Economics of Tourism Destination (éd. second). London/Burlington: Elsevler.

- AL-DABBAS,N. (2002). Hotel Accounting, (First Edition) , Amman, Hamed.

- AMICH, Samira.( 2015). the role of the promotion strategy in adapting and improving the Algerian tourism demand with the level of tourism services available during the period 1995-2015, unpublished thesis type , Setif University

- Article 138,and 150 , (Bulletin 2019), Law on Direct Taxes and Similar Fees, Directorate General of Taxes, Ministry of Finance.

- ASBAR, M D. (2014). Activating the Role of Tourism in Rural Development (with a case study in the Syrian coastal region), unpublished thesis type, Lattakia , Tishreen University.

- DRADKA, H,ALOUAN, H, ABOURAHMA,M, KAFI,M. (2014). Principles of Accounting for Tourism and Hotel Establishments,(First Edition) , Amman, DAR-ALEASAR / Arab Society Library.

- Guide to internationally recognized tourism concepts and definitions, Tourism Awareness Promotion Series, Fifth Edition , United Arab Emirates, Ministry of Economy.

- KHANFAR S M,, and ALSARABI, A H. (2011). Hotel Industry - Management and Concepts-,(First Edition) , Amman, Jarir .

- Wabel, B W.(2005). Management Accounting, (Fifth Edition), Riyadh, Wabel.

- www.Hoteloogle.com

- https://www.xe.com/fr/currencyconverter/

Published
2020-06-18
How to Cite
Bendjaballah, M. (2020). The impact of the costs of the package tour on determining the promotional price of tourism services. Dirassat Journal Economic Issue, 11(2), 379-395. https://doi.org/10.5281/zenodo.3899007
Section
Articles