التعليم المقاولاتي وأثره على الاتجاه المقاولاتي لدى الطلبة الجزائريين- دراسة حالة جامعة الاغواط

  • أحميدة فرحات جامعة الاغواط
الكلمات المفتاحية: تعليم ريادة الأعمال, نية ريادة الأعمال, نظرية السلوك المخطط, طلبة جامعيين

الملخص

تهدف هذه الدراسة لمعرفة تأثير تعليم ريادة الأعمال، بوساطة المتغيرات (مثل الموقف اتجاه السلوك الريادي، والمعايير الشخصية والسيطرة السلوكية المتصورة) على نوايا المهنية لريادة الأعمال لطلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير في جامعة الأغواط. بالاعتماد على تصميم استبيان موجه نحو (46) طلاب تم اختيارهم عشوائياً، توصلت لدراسة إلى أن تعليم ريادة الأعمال كان له علاقة إيجابية مع نوايا المهنية لريادة الأعمال، بالإضافة إلى ذلك أثبتت النتائج إلى حد كبير صحة نظرية السلوك المخطط كأداة إرشادية.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

‎ ‎‏.‏‎ Ajzen, I, “The theory of planned behaviour”, Organizational Behaviour and Human, Decision ‎Processes, Vol 50, N°01,1991.‎

‎ . Tae Jun Bae & al, “ The Relationship between Entrepreneurship Education and Entrepreneurial ‎Intentions: A Meta‐Analytic Review” , Entrepreneurship Theory and Practice, Vol 38, N°02, ‎‎2014,P218.‎

‎ . Packham,G & al ,”Attitudes towards Entrepreneurship education: A comparative analysis”, ‎Education þ Training, Vol. 52, N° 8/9, 2010,P 569.‎

‎ ‎‏.‏‎ Dohse, Dirk&Walter,Sascha ,” The role of entrepreneurship education and regional ‎context in forming entrepreneurial intentions”, Document de treball de l'IEB, N°18,2010,p02‎

‎ .‎‏ ‏‎ Dohse, Dirk&Walter,Sascha ,” The Interplay between Entrepreneurship Education and Regional ‎Knowledge Potential in Forming Entrepreneurial Intentions”, Kiel Working Paper ,N° 1549 , ‎‎2009,p04‎

‎ . Alberti, A& al, “Entrepreneurship Education: Notes on an Ongoing Debate”, In:14th Annual ‎IntEnt Conference, University of Napoli Federico II, Italy,2004, p04.‎

‎ . Alexandros Kakouris , “ECIE2011- 6th European Conference on Innovation and ‎Entrepreneurship: ECIE2011”, Academic Conferences Limited, 2011,p93.‎

‎ . Oluwasanya Adewale Tony, “Entrepreneurship Education a Pertinent Enabler of Sustained ‎Social Development and Economic Recovery”, International Journal of Research in IT, ‎Management and Engineering, Vol 06, ,N° 02,2016,p82‎

‎ . Commission of the European Communities,” Implementing the Community Lisbon Programme: ‎Fostering entrepreneurial mindsets through education and learning. Communication from the ‎commission to the council, the European parliament”, the European economic and social ‎Committee and the committee of the regions,206, p04.‎

‎ . Mansheng Zhou & Haixia Xu, A Review of Entrepreneurship Education for College Students in ‎China,‎

‎ . Manish Kumar &Sunil Kumar,” Entrepreneurship Education: Concept, ‎Characteristics and Implications for Teacher Education”, international Journal of Education, Vol ‎‎5, N°01, 2015, p24.‎

‎ . Mário Raposo & Arminda do Paço,” Entrepreneurship education: Relationship between ‎education and entrepreneurial activity”, Psicothema. Vol. 23, N° 3,2011, pp:454.455.‎

‎ . Ernest Samwel Mwasalwiba, "Entrepreneurship education: a review of its objectives, teaching ‎methods, and impact indicators", Education + Training, Vol 52, N°01, 2010, p31.‎

‎ . Zahra Arasti & al, “A Study of Teaching Methods in Entrepreneurship Education for Graduate ‎Students”, Higher Education Studies, Vol 02, N°01,2012, p05.‎

‎ . Ng Kim-Soon & al, “Theory of Planned Behavior: Undergraduates’ Entrepreneurial Motivation ‎and Entrepreneurship Career Intention at a Public University “, Journal of Entrepreneurship: ‎Research & Practice, Vol 2016,2016, p02.‎

‎ . Krueger, & al, “Competing models of entrepreneurial intentions”, Journal of Business ‎Venturing,vol 15,2000,p414.‎

‎ . Davey, T. & al, “Entrepreneurship perceptions and career intentions of international students”, ‎Education + Training, Vol 35, N° 05,2011, p03.‎

‎ ‎‏.‏‎ Francisco Liñán &Yi-Wen Chen, "Development and cross-cultural application of a specific ‎instrument tomeasure entrepreneurial intentions", Appears In. Entrepreneurship: Theory and ‎Practice, Vol 33, N° 03, 2009,p595.‎

‎ . Ahmad Rachmawan & al, “The role of parent's influence and self-efficacy on entrepreneurial ‎intention “, The Journal of Developing Areas, Vol 49, N°03,2015,p420.‎

‎ ‎‏.‏‎ Edo Rajh‏ ‏& al, “ Entrepreneurial Intentions in Selected Southeast European Countries“, ‎Training Workshop Entrepreneurship and knowledge-based economy,2016,p14‎

‎ . Fitzsimmons, J.R. & Douglas, E.J, “Interaction between feasibility and desirability in the ‎formation of entrepreneurial intentions”, Journal of Business Venturing, Vol. 26 N° 4,2011, pp. 4‎

‎ . Ajzen, I. “Nature and operation of attitudes”, Annual Review of Psychology, Vol 52, 2001, pp. 27‎

منشور
2018-06-01
كيفية الاقتباس
فرحاتأ. (2018). التعليم المقاولاتي وأثره على الاتجاه المقاولاتي لدى الطلبة الجزائريين- دراسة حالة جامعة الاغواط. دراسات العدد الاقتصادي, 9(2), 21-34. https://doi.org/10.34118/djei.v9i2.179
القسم
Articles