The Reality of the Impact of Advertising in Algerian Communication Institutions on the Behavior of the Algerian Consumer, With a Focus on the Mobile Phone Market

  • Asia Guellouma University of Laghouat
Keywords: the propaganda, communication market, consumer’s behaviour, promotion, competitiveness

Abstract

The propaganda became one of the most important element of the mixing launch efficiency, to widen the market share of the company.

It adopted a method of using modern communication means by the internet and the social network. It permitted the Algerian consumers as other people to receive information in positive or negative of the product, with a very high speed accesses.

All over the world consumers are influenced by the propaganda of the various products that make them change their choice and behaviours toward a special tined of product.

It seems that the mobile mean of communication market and its hard competition is mostly influenced by the propaganda which in the other way draws the market share map in Algeria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Marc Filser, « le comportement du consommateur »,Édition Dalloz, Paris, France, 1994,p11.

حمد الغدير، رشاد الساعد، "سلوك المستهلك-مدخل متكامل-"، دار الزهران للنشر، عمان، الاردن، ص 3.

محمد عبد العظيم ابو النجا، "مبادئ دراسة سلوك المستهلك"، الدار الجامعية، الاسكندرية، مصر، ص25، 2012.

بن عيسى عنابي، "اثر سلوك المستهلك الجزائري على السياسات التسويقية والمركز التنافسي التسويقي للشركات المنتجة للثلاجات حالة المؤسسة الوطنية للصناعات الكهرومنزلية"، مذكرة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة دكتورا دولة في التسويق ، جامعة الجزائر،2007، ص ص70،71 .

Denis Darpy ,,Pierre Volle ",comportement du consommateur -concepts etoutils-",édition dunod ,Paris, France,2003,pp215.

Rechardladwein, "le comportement du consommateur et de l’acheteur" ,2emeedition , édition economica, Paris, France,2003, pp23,24.

محمد ابراهيم عبيدات،"سلوك المستهلك-مدخل استراتيجي-"، دار وائل للنشر، عمان، الاردن، 2006، ص324 .

اشرف فهمي خوخة،"استراتيجيات الدعاية والاعلان"، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية، مصر، 2007.

وجدي بركات، "محاضرات في العلاقات العامة والاتصال في الخدمة الاجتماعية"، جامعة ام القرى، مكة، المملكة العربية السعودية، 2009، ص 60.

محمد جودت ناصر، "الدعاية والإعلان والعلاقات العامة"، دار مجدلاوي، عمان، الاردن، 1999، .

امال مطابس، "انعكاسات ممارسات التسويق الداخلي في تحقيق الميزة التنافسية في مؤسسات الاتصالات في الجزائر"، مذكرة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة الدكتورا علوم، تخصص علوم تسيير، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير، جامعة عمار ثليجي بالاغواط، 2016/2017 ، ص 142 (بتصرف).

g.djezzy.dz/fr/masterchef-algeria اطع عليه يوم 06/12/2017

بوعلام بن زخروفة، "دور بحوث التسويق في سد الفجوة الاتصالية بين المنتج والمستهلك (دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر موبيليس)"، مجلة الباحث، العدد11 ، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر، 2012، ص187،(بتصرف).

Jean jacque rechenmaan ,"internet et marketing", 2eme édition, édition d’organisation, Paris, France,2001.

حساب محمد الامين، "استراتيجية حواجز دخول السوق كمصدر للميزة التنافسية في سوق خدمات الهاتف النقال في الجزائر 1998-2013-"، مذكرة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة دكتورا دولة تخصص ادارة اعمال، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر 3، 2016/2017، ص 152، (

التقرير السنوي لمؤسسة اوريدو 2014، .

www.oredoo.dz اطلع عليه يوم 06/12/2017

Published
2018-01-01
How to Cite
Guellouma, A. (2018). The Reality of the Impact of Advertising in Algerian Communication Institutions on the Behavior of the Algerian Consumer, With a Focus on the Mobile Phone Market. Dirassat Journal Economic Issue, 9(1), 297-313. https://doi.org/10.34118/djei.v9i1.170
Section
Articles