The impact of Djezzy service quality in reaching the Customer’s loyalty Case study of a sample from Djezzy customers –Laghouat-
Résumé
The present study aims to unveil the impact of the service quality provided by Djezzy in gaining its customer’s loyalty. In order to reach the objectives of the study we adopted a method of survey through a questionnaire which was structured and distributed to a sample of Djezzy customers in the wilaya of Laghouat. We used SPSS program in the questionnaire data analysis using different statistical methods to show the results and test the hypotheses. Among the most important results obtained: There is a statistically significant effect of the service quality provided by Djezzy on its customers’ loyalty; There are significant differences of Djezzy customers’ loyalty due to the variable of educational level; There are no significant differences of Djezzy customers’ loyalty due to the variables of gender, age, family status, and payment mode.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Références
Djezzy is the marketing name of Orascom Telecom Algeria and is the term that we used in this tsudy.
Philip Kotler, « Management Marketing », (New Jersey : Prentice – Hall , Engewood Cliffs, 11th ed, 2003), p415.
Jyotsana Hirmukhe, «Measuring intrnal customers’ perception on service quality using servqual in administrative services», (International journal of scientific and research publications, volume 2, isue 3, March 2012), p2.
قاسم نايف علوان محياوي، "إدارة الجودة في الخدمات"، (عمّان: دار الشروق للنشر و التوزيع، 2006)، ص ص.94-95.
نجم نجم عبود، "إدارة المعرفة: المفاهيم، الاستراتيجيات و المفاهيم"، (عمّان: مؤسسة الورّاق، 2005)، ص.310.
Christian Michon," Le Merkateur" , (Paris:Edition Pearson ,2003(, p71.
حاتم نجود،" تفعيل رضا الزبون كمدخل استراتيجي لبناء ولائه- دراسة حالة المصنع الجزائري الجديد للمصبرات-"، (أطروحة ماجستير غير منشورة، قسم العلوم التجارية، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر، 2005-2006)، ص 120.
علاء فرحان طالب، "اثر إدارة معرفة الزبون في تحقيق التفوق التنافسي-دراسة مقارنة بين عينة من المصارف العراقية"، (أطروحة ماجستير غير منشورة، قسم علوم إدارة الأعمال، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الكوفة، 2006)، ص 56.
محمود يوسف ياسين، "واقع ممارسات التسويق بالعلاقات و أثرها في بناء الولاء كما يراها عملاء البنوك التجارية في محافظة أربد"، (رسالة ماجستير في إدارة الأعمال غير منشورة ،قسم إدارة الأعمال ، كلية الاقتصاد و العلوم الإدارية، جامعة اليرموك، الأردن، 2006)، ص.39.
M.D.Uncles, R.Dowling, K.Hammond. “Customer loyalty and Customer Loyalty Programs”, (journal of consumer marketing, 2002), p5.
Rahim Ajao Ganiyu, Ignatius Ikechukwu Uche, Adeoti Olusola Elizabeth, “Is Customer Satisfaction an Indicator of Customer Loyalty? ». (Australian Journal of Business and Management Research, Vol.2 , No.07 , October 2012), p15.
Jean Noel Kapferer," Les Marques Capitales de l’Entreprise", )Paris: Edition d’Organisation, 3 eme édition, 2003(, P3.
محمد الخشروم، سليمان علي، "أثر الفرق المدرك و الجودة المدركة على ولاء المستهلك للعلامة التجارية"، (مقال منشور في مجلة جامعة دمشق للعلوم الاقتصادية و القانونية، المجلد 27 ، العدد الرابع، 2011)، ص.77.
Naresh malhotra," Etudes marketing avec SPSS" ,(Paris: Ed Pearson ,2004(, pp192-194.
محفوظ جودة، "التحليل الإحصائي الأساسي باستخدام SPSS"، (عمّان: دار وائل للنشر و التوزيع، 2008)، ص.298.
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale 4.0 International.