حوكمة الموازنة على ضوء مؤشر الموازنة المفتوحة (OBI 2017)-دراسة حالة الجزائر-

  • الطاهر شليحي جامعة الجلفة
الكلمات المفتاحية: الموازنة المفتوحة, الشفافية, المشاركة, الرقابة

الملخص

الهدف من هذه الدراسة هو التعريف بالحوكمة في مجال الموازنة العامة بالاعتماد على مؤشر مهم هو مؤشر الموازنة المفتوحة. فتجسيد الحوكمة في بعدها المالي لا يكون إلا بتقوية معايير الشفافية والممارسات المالية. إذ أن الشفافية المالية تلعب دورا مهما في تقييم المخاطر المالية وإدارتها. كما نحاول معرفة تصنيف الجزائر ضمن مبادئ الحوكمة في مجال الموازنة العامة. وتحليل أسباب ضعف مؤشرات الحوكمة في الجزائر باستخدام منهج تحليلي للإحصائيات المقدمة من طرف الشراكة الدولية للموازنات. ومن ثم نحاول تقديم توصيات تسمح بتحسين مؤشر الموازنة المفتوحة سواء ما تعلق بالشفافية المالية، المشاركة، أو آليات الرقابة.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

 Ben Caleb, E., & Godwyns Ade, A. (2012). Good Budgeting and Good Governance: A comparative discourse. The Public Administration and Social Policies Review(09).

 Carlitz, R. (2013). Improving Transparency and Accountability in the Budget Process; An Assessment of Recent Initiatives. Development policy Review(31).

 Cottarelli, C. (2012). Fiscal Transparency, Accountability and Risk. IMF, The fiscal department in collaboration with the statistics department.

 D.Sullivan, J. (n.d.). Democracy, Governance and the Market. Retrieved 08 28, 2019, from https://www.cipe.org/legacy/publication-docs/democracymarkets.pdf

 Heald, D. (2003). Fiscal transparency: Concept measurement and uk practice,. Public Administration, 81(04).

 IBP. (2016). Guide to the Open Budget Questionnaire. Retrieved 08 27, 2019, from International Budget Partnership: https://www.internationalbudget.org/wp-content/uploads/open-budget-survey-2017-guide-and-questionnaire-english.pdf

 IBP. (2017). Open Budget Index Rankings. Retrieved 08 26, 2019, from International Budget Partnership: https://www.internationalbudget.org/open-budget-survey/open-budget-index-rankings/

 IBP. (2017). Open Budget Survey 2017 Methodology. Retrieved 07 31, 2019, from:

https://www.internationalbudget.org/wp-content/uploads/open-budget-survey-2017-methodology-english.pdf

 IBP. (2018). Open Budget Survey 2017. Retrieved from International Budget Partnership:

https://www.internationalbudget.org/wp-content/uploads/open-budget-survey-2017-report-english.pdf

 IBP. (2018). Open Budget Survey 2017 (SUMMARY). Retrieved 08 27, 2019, from International Budget Partnership: https://www.internationalbudget.org/wp-content/uploads/algeria-open-budget-survey-2017-summary-english.pdf

 IBP. (2019). Values Statement. Retrieved 07 31, 2019, from International Budet Paretnership: https://www.internationalbudget.org/who-we-are/value-statement/

 IMF. (2007). Manual on Fiscal Transparency . Retrieved 08 26, 2019, from International Monetary Fund:

https://www.imf.org/external/np/pp/2007/eng/051507m.pdf

 IMF. (2019). Fiscal Transparency. Retrieved 08 26, 2019, from International Monetary Fund: https://www.imf.org/external/np/fad/trans/index.htm

 IMF. (2019). Fiscal Transparency Initiative: Integration of Natural Resource Management Issues. Retrieved 08 26, 2019, from International Monetary Fund: https://www.imf.org/en/Publications/Policy-Papers/Issues/2019/01/29/pp122818fiscal-transparency-initiative-integration-of-natural-resource-management-issues

 IMF. (2019). The Fiscal Transparency Code. Retrieved 08 30, 2019, from International Monetary Fund: https://blog-pfm.imf.org/files/ft-code.pdf.

 Lang, B., & Swain, S. (2015). State Budget Process (Informational Paper 74 ed.). Madison, USA: Wisconsin Legislative Fiscal Bureau.

 Mohammadi, S., & Nezhad, B. M. (2015). The role of disclosure and transparency in financial reporting. International Journal of Accounting and Economics Studies(03).

 OECD. (2002). Best Practices for Budget Transparency. Paris: OECD Publications Service.

 OECD. (2014). Public Governance And Territorial Development. Paris: OECD Publications Service.

 OECD. (2019). Principles of Budgetary Governance. Retrieved 07 31, 2019, from Organisation for Economic Cooperation and Development: https://www.oecd.org/gov/budgeting/principles-budgetary-governance.htm

 Sharp, R. (2003). Budgeting for equity: Gender Budget Initiatives within a framework of performance oriented budgeting. New York: UNIFEM.

 Sri, A. K. (2011). Public fincance. India: School of Distance Education, University of Calicut.

 Tanaka, S. (2007). Engaging the public in national budgeting: A Non-Governmental Perspective. OECD Journal on Budgeting, 07(02).

منشور
2020-01-01
كيفية الاقتباس
شليحيا. (2020). حوكمة الموازنة على ضوء مؤشر الموازنة المفتوحة (OBI 2017)-دراسة حالة الجزائر-. دراسات العدد الاقتصادي, 11(1), 487-506. https://doi.org/10.34118/djei.v11i1.114
القسم
Articles