تحليل متغيرات الوساطة والمعدلة في بحوث إدارة الأعمال (دراسة تحليلية)
Résumé
يلجأ الباحثين في ميدان إدارة الأعمال في كثير من الأحيان في تفسير الظواهر المدروسة إلى تحليل الوساطة لإثراء التحليل وتقريب الفهم بتوظيف العلاقة السببية من خلال فحص الآلية الأساسية لها، الغرض الرئيسي من هذا الموضوع هو تقديم لمحة عامة عن تحليل الوساطة، وكيفية اجراء تحليلها، في بداية هذه الورقة استعرضنا بعض مفاهيم وساطة وأنواعها وتمت مناقشة مدى ملاءمة تحليل الوساطة المختلفة، في الأخير تطرقنا الى تقدير نماذج الوساطة وركزنا على طريقتي bootstrapping وPROCESS.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Références
OF A STRUCTURAL MODEL BY USING BOOTSTRAP APPROACH: A CASE STUDY OF MALAYSIAN 8TH GRADE STUDENTS’ MATHEMATICS ACHIEVEMENT, International Journal of Business, Economics and Management , 3(4): 44-51.
- Barroso da Costa, Carla. (2010). La modélisation par équation structurelle : une approche graphique, centre sur les applications des modèles de Réponses aux Items – CAMRI-, université du Québec à Montréal.
- Fernandes, Valérie. (2012). En quoi l’approche PLS est-elle une méthode à (re) -découvrir pour les chercheurs en management, Association internationale de management stratégique ,15(1) : 102-123.
- BOUDON, Raymond ; GAUTIER, Marie ; Bertrand, SAINT-SERNIN. (2015). CAUSALITÉ , Encyclopédie Universalisé, www.universalis.fr.
- Ze-wei Ma, Wei-nan Zeng.(2014). A multiple mediator model: Power analysis based on Monte Carlo simulation , American Journal of Applied Psychology, 3(3): 72-79.
- غفران اسماعيل كمال، بشرى سعد جاسم، (2006)، اختبار متغيرات الوساطة الاحصائية في نموذج المعادلات الهيكلية، مع تطبيق عملي، مجلة العلوم الاقتصادية والادارية، العدد 98 المجلد 23، 453-472.
Ghafran Ismail Kamal, Bushra Saad Jassim, (2006), Testing of Statistical Interaction Variables in Structural Equations Model, with Practical Application, Journal of Economic and Administrative Sciences, No. 98 Volume 23, 453-472.
- MacKinnon.David P , Fairchild.Amanda J., and Matthew S. Fritz.(2007). Mediation Analysis , The Annual Review of Psychology , 58:593–614.
- Daniel J. Bauer, Kristopher J. Preacher, and Karen M. Gil.(2006). Conceptualizing and Testing Random Indirect Effects and Moderated Mediation in Multilevel Models: New Procedures and Recommendations , Psychological Methods, Vol. 11, No. 2, 142–163.
- Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
- نعيجات عبد الحميد (2018)، جودة الخدمة وتأثيراتها على ولاء الزبائن دراسة حالة مؤسسات الاتصالات بالجزائر، أطروحة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة دكتوراه علوم تخصص: إدارة أعمال، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة عمار ثليجي بالأغواط، ص: 298.
, Naidjat Abdel Hamid (2018), Quality of Service and its Effects on Customer Loyalty Case Study of Telecommunication Institutions in Algeria, Thesis Introduction to the Requirements of Obtaining a PhD Degree in Science: Business Administration, Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences, Ammar Tilidji University, Laghouat, p. 298.
- Lyytinen and gaskin , Mediation and Multi-group Analyses , http://www.kolobkreations.com.
- Derek D. Rucker, Kristopher J. Preacher , Zakary L. Tormala , and Richard E. Petty.(2011). Mediation Analysis in Social Psychology: Current Practices and New Recommendations , Social and Personality Psychology Compass 5/6 : 359–371, 10.1111/j.1751-9004.2011.00355.
- Cooper.Brian. K.(2015). An Introduction to Moderated Mediation , Department of Management Monash University.
- PREACHER.KRISTOPHER. J. HAYES.ANDREW F.(2004) , SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models , Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36 (4), 717-731.
- Demming.Carsten L. Jahn.Steffen and Boztu˘g.Yasemin.(2017). Conducting Mediation Analysis in Marketing Research , MARKETING • ZFP • Volume 39 • 3• P. 76–93.
- Hayes.Andrew F. (2018). Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis , S ECOND EDI T ION , THE GUILFORD PRESS , New York , p:151.
- Chen.Li-Ju , Hsiang-Chin, Hung.(2016). , THE INDIRECT EFFECT IN MULTIPLE MEDIATORS MODEL BY STRUCTURAL EQUATION MODELING , European Journal of Business, Economics and Accountancy, Vol. 4, No. 3.ISSN 2056-6018.
- Hayes.Andrew F. (2017). The Guilford Press , Model templates for PROCESS v2.16 for SPSS and SAS 2013-2017. PROCESS v3,templates are available in the 2nd edition of,http://www.guilford.com/p/hayes3.
- Namazi.Mohammad , Namazi.Navid-Reza.(2016). Conceptual Analysis of Moderator and Mediator Variables in Business Research , 1st International Conference on Applied Economics and Business, ICAEB , Procedia Economics and Finance 36 540 – 554.
- Preacher.Kristopher J. , Rucker. Derek. D. Hayes.Andrew F.(2007). Addressing Moderated Mediation Hypotheses: Theory, Methods, and Prescriptions , MULTIVARIATE BEHAVIORAL RESEARCH, 42(1), 185–227.
- Hayes.Andrew F.(2018) Partial, conditional, and moderated moderated mediation: Quantification, inference, and interpretation, Communication Monographs, 85:1, 4-40.
- Ul Hadi.Noor, Naziruddin Abdullah, Sentosa Ilham.(2016). Making Sense of Mediating Analysis: A Marketing Perspective, Rev. Integr. Bus. Econ. Res. Vol 5(2), ISSN: 2304-1013 (Online); 2304-1269.
- Hayes, A. F. (2012). PROCESS: A versatile computational tool for observed variable mediation, moderation, and conditional process modeling [White paper]. Retrieved from http://www.afhayes.com/public.
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale 4.0 International.